Gibos Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Etter å har bestilt med over natten pakke fra komplett (dyrt som faen) oppdaget jeg at det ikke passer med mitt gamle power (som overhode ikke er gammelt) på det nye socket 939 hk mitt. Kjempe gøy, ikke nok med at komplett har sent meg en billigere minne brikke enn den jeg har betalt for, jeg får ikke brukt skiten heller.. ja ja, jeg vet at det er min feil, men dette her burde det vært gitt beskjed om, jeg er vel neppe den første som sitter her med en 20pinn når jeg trenger en 24. Men finnes det overganger? Å om det finnes, hvor kan jeg få kjøpt en slik overgang? Endret 27. mai 2005 av Gibos Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Her er en overgang.. men du trenger ikke denne for at pc'n skal fungere. funker fint å bare putte inn den 20 pins kontakten.. Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Her er en overgang.. men du trenger ikke denne for at pc'n skal fungere. funker fint å bare putte inn den 20 pins kontakten.. Ok, så det du sier er at jeg ikke trenger 24pin? Da blir i så fall de fire siste ledig til høyre når man ser på kontakten fra den siden der låsehaka er. Er det ikke noen bakdeler med 20 pin når det er ment å bruke 24? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Bakdelen er at hvis du bruker systemet opptil det det er ment for så overbelastes lederene fra 20pins PSUen med for mye strøm og molexkontaktene på hovedkortet samt strømbaner . Hensikten med 24 pins er at hoverdkortet med pci-e og ny spec kan dra mer strøm . Og atx spekken måtte da oppdateres med å fordele ampere uttaket over flere ledere/kontaker/baner . Samme med kontakt punktene på hovedkortet og strøm baner . 20pins og 20-24pins adaptere på 24pins hovedkort bør brukes med omhu . Endret 27. mai 2005 av syar2003 Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Aldri i livet at de strømkablene blir overbelastet! Det er, i alle fall på min gamel aopen atx 300 watts forsyning, 16 awg kabler på alt ut av forsyningen. Denne tykkelsen på ledningene er god for 22 ampere. Aldri i havet, at ett hk med skjermkort trekker så mye..En hel pc ja, men her er det bare snakk om til bare hk'et. Man må faktisk dra over 250 watt gjennom bare hk'et for å kanskje nærme seg det... Det er ikke er problem hvis du ikke har litt syke maskin krav...dont worry. EDIT: Vet ikke tykkelse på ledningene som er vanlig nå, men det er i alle fall ikke noe mindre enn 16 awg... Endret 27. mai 2005 av lancaster Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Aldri i livet at de strømkablene blir overbelastet! Det er, i alle fall på min gamel aopen atx 300 watts forsyning, 16 awg kabler på alt ut av forsyningen. Denne tykkelsen på ledningene er god for 22 ampere. Aldri i havet, at ett hk med skjermkort trekker så mye..En hel pc ja, men her er det bare snakk om til bare hk'et. Man må faktisk dra over 250 watt gjennom bare hk'et for å kanskje nærme seg det... Det er ikke er problem hvis du ikke har litt syke maskin krav...dont worry. EDIT: Vet ikke tykkelse på ledningene som er vanlig nå, men det er i alle fall ikke noe mindre enn 16 awg... Neivel , hvorfor tror du atx spec'en ble revurdert da. Vi snakker om btx og atx 2.03 hovedkort med f.eks pci-e kort . Totalt sett vil hovedkortet da ha mulighet til å trekke mer strøm enn 20pins molex er kvalifisert for. Sålenge du er sikker på at du ikke fyller opp ditt nye NF4 kort og overgår det totale med sli og alt det kan trekke via pci-e slotter er det sikkert greit. Men som sagt det krever at du VET . Det ER en grunn til endringen , de har ikke gjort det for moro skyld. Følger man ikke med skikkelig kan resultatet bli slik: Endret 27. mai 2005 av syar2003 Lenke til kommentar
Gibos Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 ok, jeg skjønner at det ikke er ideelt med 20 der det skal være 24. Men for en periode mens jeg venter på en ny cpu burde det vel gå greit? Skal ha skjermkort med pci-E Lenke til kommentar
The_Darkness Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 ok, jeg skjønner at det ikke er ideelt med 20 der det skal være 24. Men for en periode mens jeg venter på en ny cpu burde det vel gå greit? skulle gå helt greit det. Lenke til kommentar
Morten K Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Helt OT:Jeg blir alltid imponert over syar2003 sine kunnskaper og svar. Det er mannen som vet hva han snakker om! Endret 8. juni 2005 av Morten K Lenke til kommentar
oso Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Du får kjøpt overgang på Netshop i alle fall. Men undersøk om du har et hovedkort som trenger -5 volt . Da må du passe på og få den overgangen som alle 24 er kopplet. Er en vit ledning som mangler på en del overganger. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Er ikke ett reelt problem på det fleste hjemmepc'er i alle fall. Men jeg står fortsatt fast på at det skal enn del til for å overbelaste den kontakten. Og ja, jeg er jo klar over at det er derfor de endret standarden...og sannsynligvis drevet noe av å tjene mer penger... Lenke til kommentar
HAG Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Er ikke ett reelt problem på det fleste hjemmepc'er i alle fall. Men jeg står fortsatt fast på at det skal enn del til for å overbelaste den kontakten. Og ja, jeg er jo klar over at det er derfor de endret standarden...og sannsynligvis drevet noe av å tjene mer penger... PCI-Express slotten skal kunne levere 75W til skjermkortet, for SLI hovedkort blir det 150W som hovedkortet skal kunne levere kun til skjermkort(a). VGA slotten leverer maks 35W (32,5) - bør være litt mer baner i kortet for å kunne levere opp til nesten 5 ganger mer power til skjermkort(a). -Neppe "drømmesituasjon" for hovedkortet med strømkrevende skjermkort (6800GT , X850, 6600GT i SLI ...) og bli kjørt med 20 pin ATX kontakt som ikkje leverer "direkte" til skjermkort(a). Har man et "middels" skjermkort (6600GT eller under) og ikkje kjører 3DMark eller andre "heftige" belastninger på kortet (nyeste "største" spilla..) burde det fungere greit med 20 pin PSU (med 20 pin til hovedkortet). Forsåvidt "samme" 12V utgang til alle plugger (Molex og "hovedkort-kontakt") for PSU med 1 eller 2 12V "kurser", for de med 12V1 og 12V2 er den ene "kursen" knytta til "P4"-kontakten som på hovedkortet er "øremerka" prosessor. Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Heisann hag, 150 watt, og faktisk man kan eksludere hva cpu'en trekker? Da er det faktisk ingen grunn da med andre ord at de endret på standarden...Når det gjelder f.eks. tap på strømoverføringen via hk'et, så er jo ikke riktig måte å kompansere med å putte i mer strøm da, det er jo bare å be om bråk. Er ingen grunn til å ha flere fysiske ledere fra psu'en selv om det skal ut i flere ledere på hk'et... Og husk at det skal litt mer enn mine nevnte 250 watt for å overbelaste kontakten/ledningen. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Det er lederene og molex kontaktene som har en begrensning i strømstyrke . Så når hk kan trekke mer med den nye specen må strømmen fordeles på flere. Samme prinsipp som kvadrat på kabler for 220v , man må opp fra 1,5 til 2,5 over en viss strømstyrke . Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Så lenge det er god kontakt, altså at den ikke er slitt vil jo tapet i kontakten være minimal, åpne opp og se, er god kontakt til ledningen, og den er av aluminium ser det ut til... Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Er det fremdeles uklart sjekk spekk på 20pins molex med hhv awg16/18/20/22/24/26/28 kvadrat wire og type kontakt . Se på kolonne 12-24 chk.size og AWG18 http://www.molex.com/pdm_docs/ps/blce16vg_ps.pdf Hvilket sier max 5A pr.connector bronze(kobber) og ledning (hvis awg18) Med andre dårligere connector matrialer enn messing/kobber er det 4A max. Man kan se her hvilke AWG som benyttes med ATX her: http://www.pcguide.com/ref/power/sup/partsMotherboard-c.html awg18 untatt på pin 11 . Samme info finner man også under atx spec hos formfactor.org Lenke til kommentar
Eike_Oak Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Når jeg satte sammen PC til en venn av meg var det slik at jeg kjøpte en NorthQ 400W strømforsyning med 20 pinner og Abit 3rd Eye Hovedkort med 24 pinner, når vi fant ut at det var for få pinner på kontakten ifra PSU'en bladde jeg opp i instruksjonboken til hovedkortet, der sto det at man kunne bruke 20pins kontakt på kortet men då måtte de og de pinnene stå uten kontakt, vi prøvde å putte kontakten slik det sto i bruksanvisningen, men da gikk den simpelthen ikke nedi, så vi prøvde de andre mulige kombinasjonene å putte den nedi. Det funket da vi koblet den lengst til "venstre" hvis man ser det slik at der man fester clipsen er nede (noe jeg syntes at var litt rart/bekymrende var at når kontakten sto slik så var ikke clipsen festet). Vi startet opp PC'en uten problemer, og kjører den helt uten problemer. Regner med at siden det sto at det kunne være slik i brukermanualen så er det helt trygt, tror ikke de ville sagt det hvis det ikke var 100% trygt, ettersom at de må betale hvis det går gale da Lenke til kommentar
MrMusashi Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 hehe. gjorde det omvendt jeg.. bestilte ny psu, uten å tenke på at det kanskje ikke var overgang til 20 pins i pakka og som ikke det var nok så presterte jeg å bestille feil overgang, så det gikk banna meg 2 uker før jeg fikk maskina opp og gå :!: så dersom det er noen i tromsø som trenger en 20->24 pins overgang så er det bare å sende en mail til meg MrM Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Med to 6800 Ultra i SLI ville jeg ihverfall ikke gjort det der . Står notes! i brukerveiledningen eller hos hovedkort produsentens web at man kan benytte 20pins på NON-SLI kort (nForce4 Ultra) På SLI hovedkort derimot er ikke 20pins ATX nevnt . Lenke til kommentar
lancaster Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Kjære deg syar, 5 A er kun 60 watt, det holder såvidt til ett skjermkort og ikke no mer, den skal du lenger ut på landet med...pluss, du sier det er èn til hkstæsj og en til cpu? av cpu'ene er det vel bare de lavest klokkede og mobile som går under 60 watt.(ja, mobile går MYE under, men de er sinnsyke også)... Så, sorry, det holder ikke uansett. Men jeg kommer ikke til å finne noen bevis på det, ettersom jeg rett og slett ikke bryr meg nok. Jeg står på mitt og vet at jeg har rett ang. strømmer osv osv. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå