Neptun_ Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Leste nettopp en artikkel på Dagbladet.no som faktisk gjorde meg opprørt. Artikkelen handler om Anfal (17), som blir utsatt for rasisme der hun bor på "Oslo's beste vestkant" som det står i artikkelen. For det første, fremhevningen av at hun bor på vestkanten, og hva slags utpreget vestkant-skole, osv. er ille. Hadde det vært 1. april hadde jeg sett annerledes på saken. Nei jasså, så rasisme er KUN noe som finnes på østkanten, og i resten av Norge, men ikke på vestkanten? DAgbladet's fremheving av at vestkanten skal være så annerledes, og at det er fantastisk at det bor muslimer der, er nesten rasistisk det også. Ihvertfall er det slik jeg oppfatter artikkelen. Sist, men ikke minst; Jeg synes såklart synd på jenta. Ingen fortjener å bli utsatt for rasisme, hvilket jeg heller aldri har uttalt her (mulig noen oppfatter det slik). men når Dagbladet ødelegger en artikkel på den måten, blir jeg lei og oppgitt. Dessuten når heller ikke saken til jenta like godt frem. Desverre. En ting som er bra, er at de gjør det klart at det ER rasisme på vestkantenogså, det virker bare som om de ble så himla overrasket over det. Kan også tenke meg at noen vil argumentere med at kanskje det er jenta selv som har fremhevet det med at hun bor på vestkanten og det der. Da synes jeg virkelig det er ille, rasismen altså. Synspunkter? Link, ja. Do'h. http://www.dagbladet.no/kultur/2005/05/27/432940.html Endret 27. mai 2005 av Neptun_ Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Hva med en link? At det er forskjell på vestkanten og østkanten er ikke rasisme. Det er fakta. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Men hva slags forskjell er det dere snakker om? At vestkanten er mer rasistisk enn østkanten? EDIT: Leste litt av artikkelen. Det er ikke noe nytt at det er få innvandrere på vestkanten. Men for det må også muslimene ta sin del av skylda, som aktivt går inn for å ghettofisere seg selv. Endret 27. mai 2005 av guardianpegasus Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Først av alt, Holmenkollen er ikke holmenkollveien. Feil en fra journalistens side, bekreftes av at hun har gått på Smestad og Ris. MobbingHun kom til Norge fra Irak da hun var 11, flyttet inn i Holmenkollveien og begynte på Smedstad skole, en utpreget vestkantskole. Riktignok hyggelig at Smedstad kommer til sin rett, og blir kalt en utpreget vestkantskole. Her startet jeg i første klasse i 1996! Smedstad har alltid blitt sett litt ned på, så det var egentlig nesten hyggelig å lese. Sogn, hvor hun går nå, er jo en skole ingen av mine venner har søkt seg til. Vi tenker jo på den som innvandrerskole... Med forbehold, hadde det vært bedre om hun hadde gått på Hersleb skole på grønland hvor alle andre var like sorte som henne? Jeg er ikke overbevist. Hun ble mobbet her hvor jeg bor fordi hun var litt farvet. Men det er da ikke noe vestkantfenomen, i såfall er det et vestkantfenomen fordi det er innvandrere over alt ellers. Ullern bydel, som Smedstad Skole ligger i, har ca 6 prosent ikke-vestlige innvandrere. Groruddalen eller hva bydelen der heter, har langt over førti. Lenke til kommentar
Qwseyvnd Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg tror noen nordmenn har fått dårlig inntrykk og tror alle er like. Selvsagt er ikke alle slik. Jeg tror noen nordmenn har sterk følelse for landet at de ikke liker å se folk som kler seg annerledes og skiller seg ut fra nordmenn skikk og sånt. Det viktigste for meg at de følger loven, integrere seg i samfunnet så godt mulig de klarer og forstå hvordan samfunnet fungerer (gjelder også nordmenn). Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg tror noen nordmenn har fått dårlig inntrykk og tror alle er like. Selvsagt er ikke alle slik. Nei, bare de fleste ... courtesy av våre myndigheter. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Jeg tror noen nordmenn har sterk følelse for landet at de ikke liker å se folk som kler seg annerledes og skiller seg ut fra nordmenn skikk og sånt. Jeg skal garantere deg at det hadde vært likt om du hadde vært eneste hvite på din skole. Og Neptun_, jeg tror du misforsto. Denne artikkelen angriper jo vestkanten. Endret 27. mai 2005 av _Julenissen_ Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Og Neptun_, jeg tror du misforsto. Denne artikkelen angriper jo vestkanten. Ja. Sannsynligvis bor denne jenten i de kommunale boligene helt nederst i Holmenkollveien, der de sigøynerne bodde før. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Sogn, hvor hun går nå, er jo en skole ingen av mine venner har søkt seg til. Vi tenker jo på den som innvandrerskole... Høres ut som noen forskremte stakkarslige mennesker med full av fremmedfrykt ogg fordommer. Eller kanskje de er mer opptatt av statusen sin? Men kanskje jeg misforstod, men jeg fikk inntrykk av at man ikke søkte seg der pga invandrerene. Øst, vest, nord eller sør, rasisme er en uting uansett. Jeg anser overhodet ikke det som noen automatikk at moralen og fornuften tiltar jo rikere man blir. Så dette var dog ingen overaskelse. At enkelte tror lommeboken avgjør om de er mer verdt enn andre er vel ikke akkurat noe nytt, men jeg håper virkelig det ikke er tilfellet stort sett. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Ikke BARE pga innvandrerne, men det er en belastet skole hvor de som ikke får plass andre steder, havner. Dog er det jo en god samling yrkesfag der, men halve klassene fylles opp av uinterresserte elever som ikke kom inn der de ville. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 La noen merke til at hun kjente mange som stjal?? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Hmm, jeg kjenner både tyver og narkomane.... Noe dere vil frem til? Lenke til kommentar
kag Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) • Siste låt lasta ned fra nett: Laster ikke ned musikk. Favorittlåt for tiden er Alicia Keys med «Karma». • Favoritt-tv-program: Jeg er ikke så opptatt av tv, jeg har så mye annet å gjøre. Men nyheter og politiske debatter. Og litt serier og filmer. Big Brother. • Favorittplagg: Kjøper masse klær. Belter, overdeler og sko er det viktigste. Det skal alltid matche. • Så mye penger bruker jeg i måneden: Egentlig mye. Med alt; kanskje 4000 kroner. • Sist forelsket: Jeg er forelsket nå jeg. • Meg om fem år: I utlandet, i hvert fall ikke i Norge. Med jobb og mann. • Drømmer om å kline med: Privat. • Mine beste og dårligste sider: Mine beste er at jeg tenker før jeg handler ogt at jeg alltid står ved det jeg sier. Dårlige sider er masse. Blir lett utålmodig. Og blir lett lei meg. Og tenker for mye på meg selv. Hva slags "kjære skoledagbokpiss" er dette her?! Endret 28. mai 2005 av kag Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Hmm, jeg kjenner både tyver og narkomane.... Noe dere vil frem til? Jeg gjør ikke det... det jeg ville frem til var at hun kjente mange tyver, i motsetning til de med norsk opprinnelse som ble intervjuet. Lenke til kommentar
Werlin Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Hmm, jeg kjenner både tyver og narkomane.... Noe dere vil frem til? Jeg gjør ikke det... det jeg ville frem til var at hun kjente mange tyver, i motsetning til de med norsk opprinnelse som ble intervjuet. Og det overrasker? Nei, desverre ikke. Tilbake til emnet: å kalle Sogn en sosseskole er skivebom, deluxe. Forresten: Dessuten vil jeg vise at man også kan være ganske pen og sexy med slør, kanskje til og med penere enn uten slør Dette her er vel må vel også kalles en skivebom av dimensjoner? I NOFX sine ord: It's difficult to think about getting laid When you don't even get to see her face For meg er det uansett ett symbol på undertrykkelse, og undertrykte jenter er ikke moro... Uansett, det er leit å innse det, men det er mye rasisme i det norske samfunnet generelt. De jeg kjenner fra vestkanten er hverken mer eller mindre rasistisk enn resten. Å gjøre det til en sak er noe som kun en dårlig tabloidavis som Dagbladet kan gjøre. Endret 27. mai 2005 av Glortelion Lenke til kommentar
sumptrollet Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Hmm, jeg kjenner både tyver og narkomane.... Noe dere vil frem til? Ikke det at jeg har trukket ut noen statistikk ut av det, men jeg har fulgt med på denne artikkelserien til Dagbladet og når det kommer til punktene " Bruker flere av vennene dine dop flere ganger i måneden? ","Vet du om noen som stjeler i butikker? " , "Vet du om noen som går med kniv eller andre våpen?" og særlig "Hvis bestevennen din forteller at han/ hun er homofil, hva sier du da? så oppfyller det de stereotypiske fordommene om ungdom i Oslo. Lenke til kommentar
Loeve Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Sogn ER og FORBLIR en av Oslos, om ikke Oslos verste videregående skole. Bare det at politiet selv sperret av området rundt skolen og hadde razzia for en stund siden sier sitt. Vold, narkotika og et sinnsykt kjipt miljø er daglige opplevelser skal jeg tro elevene jeg kjenner der, og selv om det nok forekommer på de fleste VGS i Norge er det langt mer utpreget på Sogn så vidt jeg har forstått. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) Sogn, hvor hun går nå, er jo en skole ingen av mine venner har søkt seg til. Vi tenker jo på den som innvandrerskole... Ja. Sannsynligvis bor denne jenten i de kommunale boligene helt nederst i Holmenkollveien, der de sigøynerne bodde før. Mulig jeg tar feil,men disse sitatene virket veldig "ovenfra og ned" , synd folk hele tiden skal presisere hvilket "lag" av befolkningen de selv tilhører,spes om pappa har noen kroner ekstra Endret 28. mai 2005 av Snekker`n Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Hmm, jeg kjenner både tyver og narkomane.... Noe dere vil frem til? Jeg gjør ikke det... det jeg ville frem til var at hun kjente mange tyver, i motsetning til de med norsk opprinnelse som ble intervjuet. Og det overrasker? Nei, desverre ikke. HÆ? Nesten alle som har vært med i "ungdomsintervjuserien" til Dagbladet har svart bekreftende på om de kjenner folk som stjeler og bruker dop. Dessuten vil jeg vise at man også kan være ganske pen og sexy med slør, kanskje til og med penere enn uten slør Dette her er vel må vel også kalles en skivebom av dimensjoner? I NOFX sine ord: It's difficult to think about getting laid When you don't even get to see her face For meg er det uansett ett symbol på undertrykkelse, og undertrykte jenter er ikke moro.. Javel? Hadde ikke jenta valgt det selv? Hva du synes er ikke fakta kjære venn. Sogn ER og FORBLIR en av Oslos, om ikke Oslos verste videregående skole.*snip* Vel, Sogn er også Oslos, om ikke Norges største skole. Det går flere tusen elever på Sogn, da blir det selvfølgelig bråk og faen til tider. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå