Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

hvordan skal dette gå men senkesett..?

Anbefalte innlegg

hei alle sammen:)

jeg har kjøpt meg senkesett nå til bilen min, det er en nissan almera 1.4 gx, 1996 modell.

jeg var inne og hentet det i butiken og da jeg kom hjem så jeg at det bare var 4 fjærer der..stemmer dette? har snakket med en og han sier det ikke går pga noe mcperson system..det er 40mm senkesett. men han i butikken sa det var komplett senkesett, noen som vet svarte jeg er på utkikk etter?

hilsen Trond

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du spør om. Bytt ut fjærene du har på bilen nå med senkefjærene, simple as that. Hvis du har fått riktig senkesett er bilen din nå 4 cm lavere. Hvis du får problemer kan du spørre igjen...

Lenke til kommentar

Det er da klaring mellom toppen av fjæra og der den skal "gå oppi" karosseriet når den er jekka opp...

Noen som vet en grunn til det?

Er jo litt kjipt om fjæra skulle kunne hoppe ut hvis jeg f.eks hadde hoppet med bilen.. (neida, jeg skal ikke det... Bare et eksempel)

jeg har ikke monert disse enda, men det er jo logisk?!? eller?

pga demperen blir jo den samme lenga så den vil jo presse oppover.. :hmm:

Endret av trondtor
Lenke til kommentar

senkesett er fjærene, derfor er det komplett.

Om man trenger kortere dempere avhenger av biltype og hvor mye man senker.

I ditt tilfelle trenger du nok kortere dempere, i tillegg til senkesettet.

Du kan bruke mellomlegg, men det er både risky å kjøre med, ulovlig, og bilen senkes ikke så mye som den skal.

Lenke til kommentar

når du setter på fjærene og senker bilen ned på bakken igjen så forsvinner klaringa.

Sett dette spes på mercedes der ser det ut som om fjærene detter ut når du heiser opp bilen.

men blir dette godkjent og holder det?

er ivrig etter og ha det lovlig som muliog

Lenke til kommentar

Om det er godkjent til DIN bil så følger det med en lapp som du kan vise sammen med bilen og få det på trykk i Vognkortet.

At fjærene skal stå i spenn selv om bilen er senket er IKKE tilfelle, selv på min Reault Laguna med 3Cm senkesett og Gul Koni dempere så blir fjærene løse når bilen heises opp.

Jeg har det godkjent i vognkortet.

Det at fjærene blir løse har noe med at fjærene er Mye stivere en de orginale. dermed er de og lavere når de ikke står i spenn.

Lenke til kommentar

Om det er godkjent til DIN bil så følger det med en lapp som du kan vise sammen med bilen og få det på trykk i Vognkortet.

At fjærene skal stå i spenn selv om bilen er senket er IKKE tilfelle, selv på min Reault Laguna med 3Cm senkesett og Gul Koni dempere så blir fjærene løse når bilen heises opp.

Jeg har det godkjent i vognkortet.

Det at fjærene blir løse har noe med at fjærene er Mye stivere en de orginale. dermed er de og lavere når de ikke står i spenn.

åssen da lapp? det fulgte med en tuw godkjenning eller no sånt på de..er det den dere mener?

Lenke til kommentar

Det at du må få det registrert det i vognkortet, er også litt for din egen del, da du kan vise dette dersom du skulle bli stoppet i en teknisk kontroll og kontrolløren lurer på om dette er noe du har mekka selv, eller om det er godkjent og greit.. :)

Lenke til kommentar

Et komplett senkesett består av 4 fjærer og 4 dempere, og i noen tilfeller kan det være med noen foringer eller stag.

Hvor mye som er med varierer med prisen.

Det du har kjøpt er ikke et komplett senkesett, men jeg regner med at du bare har betalt for fjærene da det var den varen du fikk.

Det er en fordel å bytte dempere ved senking. En grei regel ved senking er kortere dempere ved mer enn 40mm senking, untatt Golf der man kan senke 60mm før det anbefales kortere dempere.

Bilen blir mest sansynelig forferdelig og trafikkfarlig å kjøre med orginale dempere.

For å få godkjent senkesett kreves det: - TÜV papir(følger med senkesettet)

- Målebrev fra 4hjulskontroll(må utføres av verksted) - Fjærene må vare stramme når begge hjulene på an aksling er jekket opp.

Når dette er utført bestiller du time hos en trafikkstasjon så godkjenner de dette hvis det er forsvarlig.

Et TÜV dokument er ikke en gratisbillett til godkjenning, men det bringer deg som oftes mange skritt nermere godkjenning hvis alle punktene i dokumeneet stemmer over ens med hva som er på bilen.

Noen senkesett er ikke godkjent med uorginale felger, mens andre kanskje ikke tillater uorginalt ratt.

Lykke til med senkingen

Lenke til kommentar
Bilen blir mest sansynelig forferdelig og trafikkfarlig å kjøre med orginale dempere.

Syns du overdriver litt nå... Hvis man senker en 15 år gammel bil som fortsatt har de samme støtdemperne som den kom med ny med 60 mm så går det ikke mange kilometerne før demperne er ødelagt.

Men trafikkfarlig og forferdelig? Med 40 mm?

Lenke til kommentar
blir bilen forferdelig og farlig hvis jeg benytter de orginale dempere på 40mm fjærer eller mer enn 40mm?

Blir ikke livsfarlig uten videre, men regn bla. med 'klang-klang'-lyder.

Demperne er en svært sentral del på McPherson-oppheng, i motsettning til på endel andre opphengstyper. Her skal fjærene være stramme og ligge støtt i fjærskålene uansett belastning på demperne.

Gjør den ikke det, skaffer du kortere dempere, eventuellt justerbare dempere, med de koster flesk.

Lenke til kommentar

Syns du overdriver litt nå... Hvis man senker en 15 år gammel bil som fortsatt har de samme støtdemperne som den kom med ny med 60 mm så går det ikke mange kilometerne før demperne er ødelagt.

Men trafikkfarlig og forferdelig? Med 40 mm?

Det ble en skrivefeil der.

Jeg mente forferdelig å kjøre.

Altså null komfort

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...