Gå til innhold

Beskjæring av nytt toppvindu - Vil det flises opp?

Anbefalte innlegg

Hallo. Sannsynligvis i morgen vil jeg få denne perlen i posten. Nå har det seg sånn at mitt kabinett er særdeles lite, (gidder ikke kjøpe nytt, det er jo halve gøyen å få noe rått ut av et møkkakabinett), så da er det mulig jeg må beskjære endene et par cm i hver side.

Vil det flises opp hvis jeg kapper det, og hva lønner seg best å kappe det med?

Hjertelig for svar. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det skal gå fint med Dremel eller stikksag med fint blad og lav hastighet, tror ikke det vil flise seg opp, men sag/kutt litt innenfor det du skal ha, og fil resten med en fin fil eller noe sånn. Tror det skal gå bra da :thumbup: (det var for kabinettet, så ikke at det var for plexiglasset før nå)

Plaxiglasset: Samme gjelder, bare sag litt mindre enn det du skal ha, og puss med 1500-2000 pussepapir for å få en fin finish på det ;)

EDIT: Leif

Endret av sigen
Lenke til kommentar

Vel, kantene på plexiglasset blir vel ikke synlig uansett, så å pusse det med så fint sandpapir er egentlig unødvendig. Holder vel bare å kutte opp med dremel, pusse litt grovt for å få bort "det verste". Holder nok i massevis med 120-150papir til den saken.

Lenke til kommentar
Plexi fliser seg ikke opp (aldri jeg oplevd iallefall). Ihvertfall hvis du bruker dremel, da skjer det ikke...

Det er bra. Er helt ny på casemodding, men skal nok bli littpro med tiden. :wee:

Verktøyet blir da sannsynligvis stikksag med fint metallblad.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt det dere sier med at det er letter å kutte plexi med stikksag enn dremel. Kjører du dremelen på moderat hastighet smelter ikke plexiglasset. Selv om det skulle smelte oppstår det bare små "klumper" med plexiglass som er veldig lett å dytte av. Det blir ingen riper eller lignende av dette.

Bruker man stikksag, noe som er mye vanskeligere, er det store sjanser for at du får riper i plexiglasset, hvis du ikke bruker _mye_ maskeringstape.

Btw, det er ikke veldig nødvendig å ha på besktyttelsesfilmen, ta den av du og sørg for at du bruker mye maskeringstape, ihvertfall hvis du bruker stikksag. Bruker du dremel trenger du bare ett lag akkurat langsmed der du skal skjære.

Selv anbefaler jeg å bruke dremel, skjønner absolutt ikke at det sklle være noe problem. Gjort det veldig mange ganger selv, og har _aldri_ opplevd noen problemer som følge av dremelen. Mye lettere å styre dremelen også.

Lenke til kommentar
men hvis man bruker dremel smelter plexien. Beste å bruke er imo stikksag med fint metallblad eller båndsak med fint blad. Legg plexien på slett overflate og pass på så plata ikke hopper

Det smelter bare hvis du bruker et tykt "Borr" og kjører på maks hastighet på Plexi.

Ikke maks da, men litt over halv.

Lenke til kommentar
Har nå gjort mine erfaringer, og funnet ut at man faktisk må prøve hardt for å få til noe møkk med plexigalss.

ååå??? Synes egentlig det er ganske lett å jobbe med jeg :hmm:

Var det jeg mente.. hvisnoe skal gå galt, må man virkelig gå inn for det. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...