Gå til innhold

Gåen vaskemaskin, ideer?

Anbefalte innlegg

Det kommer en forferdelig skrapelyd når jeg roterer den indre trommelen i min eldre AEG vaskemaskin.

Lyden følger trommelen, noe som antyder at det har kommet noe skarpt mellom den indre og den ytre trommelen.

Vaskemaskinen vil ikke gå rundt pga dette.

Hvordan kommer man til for å sjekke dette? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Åpne maskina dersom mulig og sjekk om lagrene er slitt, noe de mest sansynlig er.

Regner med den maskina har lager RRRRRRRRRRRRR lyder under sentrifugering over lengere tid.

Vil du gå virkelig til verks så tar du av lagerene og tar dem med til en SKF eller annen kulelagerforhandler og så får du nye.

Er du heldig så koster de 250.- pr. stykke og du har en frisk og fin vaskemaskin.

Kan jo selvsagt også være opphenget til trommelen som på en eller annen måte er slitt.

Kan være alt fra slitte gummioppheng til løse bolter på trommelen.

Lykke til.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Men tror ikke det er et lagerproblem, da lyden føler trommelen, kjenner det faktisk under fingrene hele veien når jeg roterer trommelen. Det vil si jeg kjenner at det skraper når den delen av trommelen er oppe i luften og når det er nede. Noe må ha hengt seg opp på innsiden. Det er sansylig at noe har kommet gjennom hulene og festa seg til insiden av trommelen. Må jeg ta sundt pakningen og alt for å komme til for å kikke?

Lenke til kommentar

Så trommelen sitter tight opplagret mens det er noe (fremmedlegeme) som ligger å skaraper mellom trommelen og kassa den står i?

Kan virke som du er nødt til å åpne for å finne ut av det, eventuelt drite i det og bare la det ligge der til det slites bort og forsvinner med avløpsvannet.

I grunne rart at det ikke har kommet seg til filteret forran pumpa.

Er dette en liten maskin med toppmating eller er det en vanlig med koøye i fronten?

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Nå ser jeg gjennom de små hulene at trommelen kommer såvidt ned i noe som jeg antar er et varmeelement nederst men i blandt skraper bort i noe øverst i maksin når jeg roterer trommelen. Hvis det er et lager hvordan sjekker jeg den?

Lenke til kommentar

Kan virke som at boltene som holder trommelen har slitt seg løs og etter mange års vask med trommelen dårlig festet så sitter ikke trommelen sentrert, mest sansynlig fori hullene som boltene går gjennom ikke er runde lengere men gjerne oval.

Eneste måten å finne ut det på er å åpne herligheten og sjekke opplagringa og innfestinga av trommelen.

Forhåpentligvis kommer du greit til ved å skru av bakplata.

Har trommelen skrapa borti varmeelementene så bør du få sjekka maskina for jordfeil.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Hvis det er en god, gammel Turnamat kan det hende varmeelementet i bunnen har løsnet, det hendte med min. Da er det ikke verre enn å løfte ut trommelen, og bende på plass og skru fast igjen varmeelementet.

Det er godt mulig du ikke får pakningen til å passe skikkelig igjen etterpå, men det er jo sånt man har silikon til ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...