Gå til innhold

Vannballong som sprekker


Anbefalte innlegg

Hei!

 

I går eksperimenterte jeg litt med mitt nye kamera (Sony Cubershot DSC-P200). Jeg hang en vannballong ned i en snor. Så tok jeg et bilde akkurat i det jeg skakk hull på vannballongen slik at den sprakk. Synes bildene ble litt stilige.

 

Hva mener dere om bildene?

post-209-1117206426_thumb.jpg

Endret av Torehs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, bildene ble litt uklare. Det skyldes vel at lukkertiden var litt for lang? Jeg fjernet litt på kantene til bilde nr. 2. Ble det bedre nå?

 

Forresten, her er litt info om innstillingene jeg brukte:

 

Lukkertid: 1/250 sek

Blender: F/2,8

ISO: 100

Brennvidde: 8mm

post-209-1117207940_thumb.jpg

Endret av Torehs
Lenke til kommentar

Ideen var god god men gjennomførelsen ble desverre ikke så god.

 

Skulle gjerne ha sett bildet med en annen bakgrunn, gjerne jevnere, en helt svart/hvit vegg kanskje?

 

Mangler en del skarphet også.

 

Fikk lyst å prøve det samme, må bare finne vannballonger først :D

Lenke til kommentar

I dag prøvde jeg meg på noen nye bilder. Bildene ble tatt et annet sted og med kortere lukkertid. Dette bilde synes jeg ble stilig. Bilde er tatt rett før ballongen sprekker helt.

 

Lukkertid: 1/1000 sek

Blender: F/5.2

 

Hva synes dere om dette bildet?

post-209-1117290544_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Spennende ide dette. Kanskje jeg skal gjøre det samme selv.... Det tøffeste hadde vært med en uklar bakgrunn (gjerne ensfarget) og uten det som får ballongen til å sprekke, men det siste er jo litt vanskelig. Bruker du burst-modusen? Og hvordan får du tatt bilde mens du får ballongen til å sprekke? :p

 

Herr Brun

Lenke til kommentar
Spennende ide dette. Kanskje jeg skal gjøre det samme selv.... Det tøffeste hadde vært med en uklar bakgrunn (gjerne ensfarget) og uten det som får ballongen til å sprekke, men det siste er jo litt vanskelig. Bruker du burst-modusen? Og hvordan får du tatt bilde mens du får ballongen til å sprekke? :p

 

Herr Brun

Nei, jeg bruker ikke burst-modusen. Det hadde vær utrolig tøft med et slikt bilde dersom bakgrunnen var helt fullstendig svart og vannet var belyst.

 

Jeg henger en ballong i en tråd og plasserer kameraet på noe. Deretter stiller jeg kameraet inn mot ballongen. Jeg bruker korte lukkertider (1/1000 sek) og en blender som gir bra lys (kommer an på hvordan været er). Så gjør jeg det så enkelt som å trykke utløseren halvveis ned for å fokusere på ballongen. Deretter stikker jeg hull i ballongen med en nål festet til en pinne/stav/stang samtidig som jeg trykker utløseren på kameraet helt ned. Så er det bare å håpe på å ta bilde på riktig tidspunkt (det er ikke så vanskelig).

 

Mvh. Tore

Endret av Torehs
Lenke til kommentar

For å få uklar bakgrunn kan det lønne seg å ha større avstand mellom ballongen og bakgrunnen. En bakgrunn som er langt unna er typisk himmelen...

Alternativt kan du jo bruke blitz, så blir bakgrunnen svart, dersom du retter lyset i riktig retning og har en viss avstand til bakgrunnen.

Endret av anderfo
Lenke til kommentar

morsomme bilder, men synes at ideen er mye bedre enn resultatet!

 

Selv om det siste bildet er tatt med forholdsvis høy lukkerhastighet, så er det fortsatt alt for uklart. Forstyrrer et potensiellt tøft motiv alt for masse. Se om du heller klarer å få til noe som blir skarpt på høyeste lukkerhastighet.

 

Ellers så er det greit å huske på at de som holder på med sånne prosjekter på fulltid sitter med et helt annet utstyr enn vanlig fotoutstyr.

 

ChristopherH

Lenke til kommentar

Takk for gode svar og god kritikk.

 

Jeg er enig i det alle skriver her. Selv har jeg jo ikke akkurat verden beste fotoutstyr heller da, men jeg prøver å få best resultat med det jeg har. Jeg får se om jeg prøver på noen nye ballongbilder en gang nå som jeg har fått så mange gode tips.

 

Torehs

Lenke til kommentar
Du bruker selvsagt stativ og utløserforlenger? Har ikke holdt på med slikt siden jeg hadde analogt kamera...

Ja, jeg bruker stativ. Hva mener du med utløserforlenger? Det samme som selvutløser? Det bruker jeg ikke. Jeg tar bilde manuelt idet jeg stikker.

Endret av Torehs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...