Gå til innhold

Straff ved promille-kjøring

phnx85

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er du påvirket selv tror jeg du kan lure deg unna ved å si at du ikke visste hva du drev med. Var du edru (du blir alkotestet på stedet tenker jeg, eller blodprøve) kan du få bot for å ikke ha stoppet sjåføren i å kjøre. Du kan også si at du ikke visste at han var full.

Strafferammen vet jeg ikke noe om, desverre.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke mulig å frata/gi alle utsettelse på lappen om de sitter på med en som promillekjører...

Allerede ved 0,2 blir du jo tatt for å kjøre med promille, og du kan ikke vite om han som kjører har tatt EN pils før han satte seg i bilen...

Er du drita sjøl veit du hvert fall ikke hva du driver med, så det er jo teoretisk sett umulig...

Men men, Norge er jo et avgifts/bøtehelvete for alle som er i nærheten av å eie eller sitte på i en bil, så det forundrer meg ikke så mye egentlig :(

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Noen misforståelser ute og går her, tror jeg.

Det er ikke hjemmel i vegtrafikkloven for å ilegge straff "bare" for å sitte på med en beruset sjåfør. Det samme gjelder for sperrefrist etter § 24a og inndragning etter § 33.

I spesielle tilfeller kan det nok være i strid med grunnregelen i § 3 om hensynsfull , aktpågivende og varsom opptreden, men som regel skal det nok i praksis noe til å få strafferettslige eller administrative konsekvenser for å være passasjer.

At man kan oppleve avkorting i erstatningsutbetaling fra forsikringsselskapet dersom det skulle skje en ulykke, er en annen ting.

Er for øvrig svært interessert dersom noen skulle ha en annen mening, eller har opplevd noe i strid med det ovennevnte.

Lenke til kommentar

Hvis eier av bilen låner bort bilen til en sjåfør som har promille vil også eieren bli straffet. Om eieren av bilen sitter på eller ikke har lite med saken å gjøre. Tilsvarende vil kunne gjøres gjeldende hvis den som diponerer bilen i eieren sted låner bort bilen til en som er alkoholpåvirket. Eksempler på dette er periodevis oppe i pressen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...