Jtand Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Har merket at det er stor uvitenhet om samer her til lands. Hva vet dere om oss samer? Lenke til kommentar
Propaganda Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 at flesteparten av samene i Norge,bor i Oslo. at de fleste samer er ''undercover'' og går ikke alltid i same drakta... at dere er noen jævler til å drekke,værtfall den samen jeg kjenner Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 veldig religiøse. enkelte tror de eier hele finmark. rein er omtrent det eneste de vil holde på med, selv om det ødelegger landskapet. ja og itillegg det andre propaganda nevnte. syns uansett spørsmålet ditt er litt for stigmatiserende iforhold til samer generelt. men du fikk ihvertfall mitt inntrykk av dere. Lenke til kommentar
Bruker-33331 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Alt jeg vet er at komager er noe til og ha på beina. Og jeg er same™ Lenke til kommentar
IntelAmdAti Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Har merket at det er stor uvitenhet om samer her til lands. Hva vet dere om oss samer? Jeg er 18 og vet knapt knapt noe helst om samer, hvis du kan bidra meg noe informasjon, gjerne 1. hånds, er det fint Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) -- tullepost slettet av moderator -- Endret 27. mai 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) dere joiker Endret 27. mai 2005 av erlendru Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Her på "Annet" er det greit å holde seg litt seriøse. Svar i denne tråden med rent tull eller som er i strid med retningslinjene vil bli slettet. Geir EDIT: Endret formulering. Endret 27. mai 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
co2 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 De vil ha penger av oss, men eget land Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Sameflagget her nede ved Oslo er ikke rektig Lenke til kommentar
Jarek Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Hm, det er vel rundt 40,000 samer i Norge. Bare halvparten mestrer språket sitt (de andre snakker Norsk) dette pga. den store diskrimineringen de har vært under i mange mange år. Samene har mange forskjellige dialekter som ikke likner på hverandre (som bokmål og nynorsk). Nordsamisk og sørsamisk er et eksempel på dette. De er så forskjellig at de nesten kan regnes som to forskjellige språk. Ellers er samene spredt ut over 4 land? Norge, sverige, finland og russland - hvorfor skal de ha sitt eget flagg osvosv her i Norge når de bosetter seg på så forbanna mange forskjellige plasser? .. EDIT: No offence trådstarter.. Jar Endret 27. mai 2005 av Jarek Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) -- Her var det en som ikke hadde lest moderators innlegg like overfor, og så ble inlegget hans slettet... --- Endret 27. mai 2005 av Slettet+1242 Lenke til kommentar
Hansforum Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Etter å ha jobbet i Finnmark en stund har jeg fått endret mitt syn på samer. I sør var det mye myter om samer. Jeg ble overrasket da jeg kom opp og fikk se hvordan det er. Det finnes mange hyggelige samer. Kjenner flere. Men dessverre er det en god del som ødelegger idyllen. Bidrar til å ødelegge naturen med ulovlig kjøring med scooter og firhjuling. Har langt flere rein en det de har oppgitt, og holder disse i skjul. Disse er blitt et problem som spiser mye i en allerede sårbar fauna på vidda. Vi har hatt flere hendelser med samer som har skutt andre sine rein. Det er ikke noen hemmelighet at samer får mer i erstatning for rein som er kjørt ihjel av bil enn de får for reinkjøttet solgt. Så noen steder har samer latt reina beite kun langs veiene. Et av de verste tilfellene vi har vært borti var et sted i Lafjorden på Finnmark der en person fikk avslag på bygging fordi en same hevdet at stedet var "Øvingsklatrefelt for ungrein" Samer har fått gjennomslag for en god del ting. Mange i sør forbinder samer med erstatningssøksmål. Riksrevisjonen ser nå på et par saker angående pengemisbruk i sametinget, dyre reiser og en del ting. Dere har hørt litt om det i media, og det kommer mer. Jeg hørte at det var stor diskrimminering i innlandet i Finnmark. At den samiske skolen har fått mye midler og drar på svømmeturer til Finnland og masse sånt, mens den "norske" skolen sliter med å få endene til å møtes. Hvis dette er tilfelle, så forstår jeg at folk synes at det er litt provoserende. Til samenes forsvar så har de blitt tilsidesatt mange ganger opp gjennom tidene, og det har ikke alltid vært enkelt å bevare den samiske kulturen, men at samer i Norge har det verre enn andre nordmenn er en myte. Lenke til kommentar
Newt32 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Mange av dem banne noe sinnsykt. Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 rein er omtrent det eneste de vil holde på med, selv om det ødelegger landskapet. hahahahahahhaha du vet at det bare er noen få prosent som kan telles på en hand som er reinsamer? Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 rein er omtrent det eneste de vil holde på med, selv om det ødelegger landskapet. hahahahahahhaha du vet at det bare er noen få prosent som kan telles på en hand som er reinsamer? Jepp... resten går på trygd. Lenke til kommentar
Sovietpig Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 rein er omtrent det eneste de vil holde på med, selv om det ødelegger landskapet. hahahahahahhaha du vet at det bare er noen få prosent som kan telles på en hand som er reinsamer? Jepp... resten går på trygd. jasåklart Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 De går på trygd og spiser joikakaker! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1242 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Alle har jo godt av en vits i ny og ne Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå