DigiMe Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Med fare for å fornærme en eller annen her......: MS er, og forblir dårlig (enda de prøver så godt). Men uansett så har MS (nesten) klart å vinne over kundene, og det er en GOD grunn til det..... det at enkelte spill ikke fungerer under XP, er ikke MS sitt ansvar, men spill produsenter, drivere og (oftest) brukerne..... Jeg vet ikke om du har BETALT for XP og spillet, men hvis du IKKE har gjort det..... så ikke forvent at det skal fungere heller. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Quote: Den 2002-07-17 20:28, macklett skrev:men så er det en fordel å lese ka jeg har skrevet- ikke bare hente en setning som hører naturlig sammen med et par andre. Jeg leste alt du skrev, men jeg quota bare akkurat det jeg var interessert i å kommentere. Quote: Likevel er det ikke helt riktig å kalle XP en videreutvikling... Du er på gli nå, først skrev du "Du kan IKKE definere XP som en videreutvikling av Win2000." nå har du moderert deg til "ikke helt riktig" :smile: Jeg vil ikke påstå at XP brukermessig oppfattes som en videreutvikling av 2000, men jeg skjønner godt at noen gjør det :smile: Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Quote: Den 2002-07-17 13:04, sdhild99 skrev:....Meget interessant! Jeg er av den oppfatning at det er forskjell på norske og engelske (originale) OS. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å ha en norsk utgave av Windows installert på PCen. Feilmeldingene på norsk høres jo helt idiotiske ut, samt at patcher o.l. blir sluppet mye senere, fordi de må oversettes først..... Før var det slik at de norske versjonene av hotfixer/patcher hang veldig langt etter den engelske...men er ikke slik idag...så det poenget er utdatert idag :wink: ...utgis samtidig veldig ofte...så når det gjelder feilmeldinger, spesielt BSOD, de har norsk tekst ja, men error koden er den samme uansett språk...den norske versjonen er bare oversatt, kodingen er jo selvsagt den samme, WinXP er WinXP uansett hvilken språkversjon du har (språkpakker kan innstalleres etter at Windows er innstallert vet du :wink: ) ...hvilket språk en ønsker er smak og behag, men å påstå at det er forskjellige Windows'er blir litt teit :smile: Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 arehb skrev (2002-07-17 20:47): Jeg har installert xp en del ganger og har gjort meg noen erfaringer. Tweakingen jeg gjør etter vanilje-installasjon er stort sett å kjøre antispy, sette win-explorer til å kjøre som separate prosesser, internett-tweaken du snakker om og et par småting som går på tilpasning av UI. Jeg synes ikke dette er mye. Nesten ingen av justeringene jeg gjør har særlig mye å si for hastighet eller stabilitet. Hvis du vet om mange andre lure ting å stille på xp for å få det til å gå raskere og mer stabilt, kan du poste dem, eller spesifikke linker? Det samme gjør eg og. Eg heller merker ikke noe forskjell i stabilitet og hastighet. Lenke til kommentar
ChriZno Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Arehb, jeg er fullstendig klar over at en kan skru av alle veiviserne og at de avanserte funksjonene ligger der, samt at fargene kan forandres på. Det er ikke det som er poenget mitt. Jeg sammenlignet Win2000 med WindowsXP, der alle de avanserte funksjonene er lettere tilgjengelig enn på XP, og selv om du forandre skin på media playeren, ligger den irriterende lille boksen der (den "tilbake-til-full-modus" boksen)... Men det er ikke et problem, jeg installerte bare media player 6.4 med codecer, da gikk alt fint, kanskje bare ett eller annet med min PC som ikke taklet filmene, men jeg vet om andre jeg kjenner som har hatt samme problemet. Så nei, det er ikke min inkompetanse som gjør at det ikke fungerer, ikke bli eplekjekk. Jeg forstår at du ble provosert og kanskje irritert over mange av mine utsagn, men det er mine meninger, og er ikke meningen på et forum å fyre oppunder og lage diskusjoner? :smile: Forrsten så bare forsøker jeg å objektivt påpeke "feil" og mangler med Windows XP i mine øyne som gjør at jeg ikke klarte å holde ut med det. Det var til syvende og sist alle de SMÅ tingene som gjorde at jeg skiftet tilbake til Windows2000, tingene en forandrer på og bruker daglig, som visse små konfigurasjoner og instillinger i mapper og programmer, samt problemene jeg hadde med å se filmer. Og Windows2000 hadde fungert knirkefritt i 1-2 år i forkant av min XP-installasjon, så hvorfor ikke holde seg til det som virker. Beklager hvis du misoppfattet, men disse er mine meninger. Muligens sterke og til en viss grad naive, men sånn er jeg :razz: Men en ting skal XP ha: ikonene var *utrolig* sexy, og designet (foruten fargene som er originalt) er flott, samt at det er forfriskende i den grad det fungerer til forskjell fra windows98, så jeg er ikke noen kverulerende XP-hater. :smile: :smile: Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Chrizno: Jeg forstår at du var godt vant med w2k. "If it ain't broken don't fix it." Jeg er enig i at mediaplayeren suger. Jeg bruker andre spilleprogram. Liste over problemer jeg har hatt med winXP: - USB-kamera + xp + litt eldre via-chipsett fungerer ikke i lag. Neste gang skal jeg ha Intel chipsett! - Det finnes ikke xp-drivere til mitt radiolink pci radiokort eller mitt billion motorola pci-modem. w2k-driverne er ikke stabile under xp. - ASPI-driver situasjonen er uholdbar. Det meste av programmer som bruker cd-rom krever aspi-drivere, men adaptec gir ikke brukerstøtte. De nye 4.7 xp-driverne fungerte ikke hos meg. Adaptec aspi-drivere lar seg heller ikke avinstallere sånn helt uten videre. Løsningen ble å bruke "forceaspi" som installerer w2k-aspi uansett operativsystem eller eksisterende aspi. Aspi-fuckup var årsaken til min siste reinstallasjon. - ati rage pci all-in-wonder - drivere og agp gf2mx-drivere trives ikke i lag. TV-funksjonen på ati-kortet blir ustabil. Alle problem utenom aspi-problemet tilskriver jeg hardware-produsenter. Aspi-problemet er løst med forceaspi. Jeg har tilogmed en vanilje-w2k-installasjon liggende å vente på E:, til jeg gidder å begynne å fikle med web-kameraet igjen. Ikke multiboot, jeg velger os fra bios. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
macklett Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Du er på gli nå, først skrev du "Du kan IKKE definere XP som en videreutvikling av Win2000." nå har du moderert deg til "ikke helt riktig" altså har du nå åpna for at det ikke er helt galt å kalle XP en videreutvikling av 2000 og da er jeg fornøyd Jeg vil ikke påstå at XP brukermessig oppfattes som en videreutvikling av 2000, men jeg skjønner godt at noen gjør det ___________________________________________ Re: Er enig med deg nå. Jeg uttrykte meg litt upresist i det første innlegget. ChriZno- er helt enig med deg. Problemet er mange mangler- og man må foreta veldig mange justeringer for å få det slik man ønsker. Når i tillegg WinXP har tendens til å krasje når en overtømmer minnet med applikasjoner, fører det ofte til en rask reinstallering av operativsystem (: WinXP hånterer ikke min bruk av ressurser- uansett hvilket systemoppsett/maskin. Det gjør Win2000 i mye større grad- 98se krasjer stadig, men slipper nesten bestandig å reinstallere OSet- som i XP. Og så har jeg også tidligere hatt problemer med gamle enheter som det ikke blir lagt ut drivere til XP på..... Lenke til kommentar
ChriZno Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Takk for støtten. Nå er jeg også fornøyd: budskapet har nådd frem :razz: Det viser seg at når jeg leser et innlegg og blir virkelig gira, skriver jeg bare ivei uten å tenke og se på reaksjonene av det jeg skriver. Og undertonen i mine innlegg i XP er at til mine behov passer ting minimalt med XP, så jeg tok det derifra og skrev ivei på sparket. Ser at det skapte endel negative reaksjoner hos mange, så jeg velger å omformulere det. Uansett er XP et Microsoft-produkt, og som kjent klarer ikke MS å lage bugfrie produkter :razz: så dette er vel bare enda et selg-skinnet-før-bjørnen-er-skutt-produkt fra dem, d.v.s. at de lanserer et dårlig testet produkt da de har problemer med å bli ferdige med programvaren sin i tide til lanseringsdagen. Derfor har man de mange oppdateringspakkene til XP :wink: :wink: MVH Christian _________________ [ Denne Melding var redigert av: ChriZno på 2002-07-18 01:07 ] Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: Den 2002-07-18 01:06, ChriZno skrev:Uansett er XP et Microsoft-produkt, og som kjent klarer ikke MS å lage bugfrie produkter :razz: Det er jo ingen som klarer å lage et program av en viss størrelse som er bugfritt. Du mener vel ikke at f.eks Linux er bugfritt? Quote: Derfor har man de mange oppdateringspakkene til XP :wink: :wink: XP er ikke alene om å få en del oppdateringer. Andre windowsversjoner og andre OS som Linux får stadig oppdateringer. Lenke til kommentar
ChriZno Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: Det er jo ingen som klarer å lage et program av en viss størrelse som er bugfritt. Du mener vel ikke at f.eks Linux er bugfritt? Hehe det er jeg fullstendig klar over, er også klar over at mange andre OS trenger videre oppdateringer osv. osv. Men dette er en tråd som omhandler WindowsXP, så tenkte ikke å nevne andre OS eller firma her, det kan vi ta en annen plass... jeg er her for å sammenligne 2000 og XP :razz: :razz: Men jeg ser poenget ditt... Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: ChriZno skrev (2002-07-18 13:51):Men dette er en tråd som omhandler WindowsXP, så tenkte ikke å nevne andre OS eller firma her, det kan vi ta en annen plass... jeg er her for å sammenligne 2000 og XP Du sier at vi ikke skal nevne andre OS enn XP, men så sier du at vi skal sammenligne XP og 2000? Emne: WinXP=Ditt Er det bare WinXP, eller microsoft? Lenke til kommentar
Tøyte Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2002 Denne tråden handler om hvordan WinXP rått og brutalt slettet mine savinger i WarCraft 3 etter en litten reboot, og siden man ikke kan spille WarCraft 3 på Linux er de utelukket. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: Den 2002-07-17 19:20, macklett skrev:Timesvis med tweaking? Jeg har ikke tweaket en eneste ting. Det er nemlig her ditt problem ligger. Du har rørt på noen innstillinger du ikke burde rørt på, og som i utgangspunktet ikke var nødvendig å tulle med heller______________________________________-Re: En kar som ikke tweaker med operativsystemet er svært inkompetent. XP er stort sett det eneste operativsystemet som kreves tweaking. For å få de siste 25% ut av internet forbindelsen din må du tweake- og så til mye mer..... Uten tweaking er XP svært ustabilt, og opererer i altfor lav hastighet. Afseth- trodde du visste dette! Her kommer du med en påstand om at jeg er inkompetent... tatt rett ut av luften uten grunnlag. Hva hvis jeg rett og slett ikke trenger å tweake noe i Windows? Jeg har holdt på med PC i 10 år nå på ett middels avansert plan (3 års dataskole, pluss diverse kurs). Jeg har tweaket noe i Windows XP, det innrømmer jeg, men det var ikke nødvendig for å få XP til å fungere. Alt jeg har tweaket går på utseende, f.eks hvordan jeg vil foldere skal åpne seg og lignende. Dette er jo en liten forandring som ikke har noe å si på ytelse. Når det gjelder internettytelsen så får jeg akkurat det jeg betaler for gjennom NGT (har sjekket hastighet både på downloads og "speedometer") uten tweaking. Hva annet er det jeg må tweake på? Alt fungerer perfekt hos meg, og jeg opplever aldri at jeg tenker at "det burde det blitt fiksa på". Quote: Du er nok en ****** eller hva du nå enn kalte oss andre selv, ettersom du ikke klarer det som vi andre klarer... nemlig å kjøre XP stabilt, og dermed skylder på at vi andre er ******* eller hva det nå enn var._______________________________________________-Re: Her har vi en som trolig mener at XP er mer stabilt enn Win2000. Anbefaler deg å quitte officen, og installere og benytte mer krevende programmer, og prøve å benytte flere på en gang. XP er svært dårlig å takle situasjonen- out of memory...... Quitte officen? Det er av de minste programmene jeg bruker. Hva med Adobe Photoshop, After Effects og Premiere 6.0 samtidig, gjerne mens småprogrammer som Word, Internet Explorer, Outlook Express, WinMX, web-program og lignende durer i bakgrunnen. Det er programmer som krever sitt. Rendring av noen timers video er ikke gjort på 10 sekunder. Har ennå ikke fått "out of memory" på XP selv om jeg hadde 256 MB ram før, også etter jeg begynte å bruke alle Adobe programmene. Nå har jeg 512 fordi jeg uansett oppgraderte maskinen for litt siden. Uansett... joda, jeg vet at Win2000 er stabilt, muligens mer stabilt enn XP. Men det er mye Win2000 ikke kan brukes til. Greit nok, stort sett så gjelder det spill, men det er de av oss som liker å slappe av med det en gang i blant. Lenke til kommentar
macklett Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Jeg har tweaket noe i Windows XP, det innrømmer jeg, men det var ikke nødvendig for å få XP til å fungere. Alt jeg har tweaket går på utseende, f.eks hvordan jeg vil foldere skal åpne seg og lignende. Dette er jo en liten forandring som ikke har noe å si på ytelse. Når det gjelder internettytelsen så får jeg akkurat det jeg betaler for gjennom NGT (har sjekket hastighet både på downloads og "speedometer") uten tweaking. Hva annet er det jeg må tweake på? Alt fungerer perfekt hos meg, og jeg opplever aldri at jeg tenker at "det burde det blitt fiksa på". _________________________________________- Re: Ok var litt sterk med ordet inkompetent. Men er du klar over at du vil få 15-25% høyere nedlastingshastighet, ved å tweake internettforbindelsen i WinXP? Synes det er svært rart at du ikke har tweaket forbindelsen... Hvis dere virkelig ikke vet om noe å tweake, kan dere se litt på. http://www.tweakxp.com . Det gjøres oppmerksomhet på at de fleste programmene der er ikke spesielt funksjonabel- og heller unødvendig. Men du skal være sikkert på at du finner noe der for å fjerne irritasjonsmomenter i XP. Lenke til kommentar
macklett Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Jeg har tweaket noe i Windows XP, det innrømmer jeg, men det var ikke nødvendig for å få XP til å fungere. Alt jeg har tweaket går på utseende, f.eks hvordan jeg vil foldere skal åpne seg og lignende. Dette er jo en liten forandring som ikke har noe å si på ytelse. Når det gjelder internettytelsen så får jeg akkurat det jeg betaler for gjennom NGT (har sjekket hastighet både på downloads og "speedometer") uten tweaking. Hva annet er det jeg må tweake på? Alt fungerer perfekt hos meg, og jeg opplever aldri at jeg tenker at "det burde det blitt fiksa på". _________________________________________- Re: Ok var litt sterk med ordet inkompetent. Men er du klar over at du vil få 15-25% høyere nedlastingshastighet, ved å tweake internettforbindelsen i WinXP? Synes det er svært rart at du ikke har tweaket forbindelsen... Hvis dere virkelig ikke vet om noe å tweake, kan dere se litt på. http://www.tweakxp.com . Det gjøres oppmerksomhet på at de fleste programmene der er ikke spesielt funksjonabel- og heller unødvendig. Men du skal være sikkert på at du finner noe der for å fjerne irritasjonsmomenter i XP. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: Den 2002-07-18 17:56, macklett skrev:Hvis dere virkelig ikke vet om noe å tweake, kan dere se litt på. http://www.tweakxp.com . Det gjøres oppmerksomhet på at de fleste programmene der er ikke spesielt funksjonabel- og heller unødvendig. Men du skal være sikkert på at du finner noe der for å fjerne irritasjonsmomenter i XP. Ok, skal sjekke siden. Takk for tipset. Lenke til kommentar
Booth Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: Den 2002-07-18 10:17, Anders Leipsland skrev:XP er ikke alene om å få en del oppdateringer. Andre windowsversjoner og andre OS som Linux får stadig oppdateringer. Vi som bruker linux er hvertfall ikke 100% avhengig av andre _hele_ tiden. Snakk om aa vaere hjelpeloes..... [ Denne Melding var redigert av: Booth på 2002-07-19 00:40 ] Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Quote: Men er du klar over at du vil få 15-25% høyere nedlastingshastighet, ved å tweake internettforbindelsen i WinXP? Synes det er svært rart at du ikke har tweaket forbindelsen... Hvis dere virkelig ikke vet om noe å tweake, kan dere se litt på. http://www.tweakxp.com . Det finnes hundrevis av tweaks og tweakeprogrammer, men mitt inntrykk er at effekten av dem er heller liten. Afseth får jo båndbredden han betaler for. jeg har tilgode å se tester som bekrefter at internet-tweaken du nevner _leverer_. Dette er også bare _en_ tweak, og ikke som du skriver: Quote: En kar som ikke tweaker med operativsystemet er svært inkompetent. XP er stort sett det eneste operativsystemet som kreves tweaking. Macklett, du klarer ikke backe opp argumentene dine med fakta. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
moft Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 det eneste negative æ kan si om XP , er at det er så styggfullt av SPYWARE , logging , overvåking og annet M$ dritt at æ bare kjører det på jobb. nevner Mediaplayer (logger alle titler og lengden på filer du spiller) - og by default er satt til "å dele informasjonen med andre programmer) - (og activeX på internet) MSN Messenger - søppel som operativsystemet stadig prøver å tvinge brukere til å signe opp på, og oppgi addressen for SPAM og annen dritt. Lenke til kommentar
tokr Skrevet 19. juli 2002 Del Skrevet 19. juli 2002 Jeg har kjørt XP siden Whistler build 2462... noe som vel er over halvannet år... har ennå ikke hatt mere enn et par-tre krasj... og jeg tror alle de var med en av whistler buildene som ikke likte scsi brenneren min (ikke 2462... den var god). Det store problemet til MS i tidligere opperativsystemer var at 9x serien måtte være bakoverkompatibel med ting som enten ikke var i bruk, eller som var i ferd med og bli faset ut. Jo flere variabler, jo flere potensielle problemer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå