Gå til innhold

Tanker om Tsunamiofferene

Anbefalte innlegg

Hvorfor sitter jeg med en følelse at t.offrene er noen bortskjemte drittunger som er ute etter å utnytte staten, skaffe seg penger eller hva det er nå de er så misfornøyd med.

De har opplevd en forferdelig katastrofe. Greit. Men de stiller krav som jeg syns er malplassert og bortinatten. De har fått den beste hjelpen de kunne fått av lokale myndigheter i respektive land + sinnsyk bra hjelp fra forsikringsselskap ++. Men det er ikke godt nok... De vil ha rikmannsstandard...

Staten har overhode ikke ansvar på noen som helst måte overfor noen som helst uttenfor norges grenser. Nedfelt i lov, og bekreftet i rapport.

Men alikevel så kreves og kreves det "fordi situasjonen var så spesiell". Hva er så spesiell med den situasjonen, og et par nordmenn som blir tatt av skred i alpene?

Her har noen så god råd at de drar på ferie, og når uhellet er ute, så krever de grisefin behandling, og utnytter at situasjonen er spesiell.

Staten hadde ikke giddet å gjort en dritt om det gjaldt 2 normenn i alpene, og det er riktig. Du er selv ansvarlig når du har så god råd å dra på ferie.

De krever at lille norge skal stille med mannskap til andre siden av jorden på 10min varsel. Med tanke på hvor mange som reiser til enhver tid, til hvor mange steder, så blir det jo bare dyrt å drive å passe på slik.

Jeg mener at drar man ut av norge, så får man skaffe seg ordentlig forsikring. Passe på hvor man drar. Skulle man bli utsatt for noe så fiks det sjøl - da får du ha gjort godt nok forarbeid.

Det staten gjorde feil var å bry seg, men eg kan ikke se at staten har gjort noe som helst feil. Ikke noe annet enn feil av typen "dette kunne vært gjort bedre", slik at t.offrene kan klage mer. Jeg har ikke lest om noen som mistet en fot eller døde fordi staten gjorde en feil ... kun misfornøyd med små detaljer.

T.offrene har kostet staten dyrt siden de klarte å få staten til å bry seg voldsomt. De har fått gratis ferietur tilbake til thailand med alle sine venner og familie ++ ++ ++ og nå er de ikke fornøyd med beklagelsen til statsministeren. Dette gjør de sikkert for å få erstatning fra staten. 2 duste-rapporter er laget om saken og hva mer vet jeg ikke.

Disse rike bortskjemte skrikerungene kan gå å tigge penger andre steder. Det er andre der nede som ikke ikke er rike og kunne trenge en slant, det er andre offrer i sult- og krigsområder som gjør seg mer fortjent til mine skattepenger.

Beklager men jeg er drit lei disse norske t.offrene for jeg ser nemlig ikke grunnen til at de skulle ha grunn til å syte. Bare fordi de har vært i en spesiell situasjon gjør dem ikke rett til å kreve ting andre ikke får.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er selvsagt ikke staten sin oppgave å sørge for sikkerheten til borgere som ferdes utenfor landets grenser. Da er det ulogisk at penger skal kastes bort på noe folk helt åpenbart skulle betalt for selv.

Det er så typisk norsk å være best. Tsunamien i fjor var ikke noe annet enn en liten fjert i universet, men når skandinavere rammes blåses det opp til det utenkelige. For meg kan gjerne de pårørende dra ned til gokk og lete etter sine kjære, men det får de gjøre for egen regning.

Lenke til kommentar

Bra det ikke er bare meg som syns dette er rart.

Nei, for når jeg setter meg ned og ser på de ulike problemene som de har påpekt, og tenkter litt sånn i løse luften ... så kan jeg ikke se at ting skulle ha blitt gjort så veldig mye annerledes. Ergo -> ikke noe å klage over.

La oss si at norge hadde gitt totalt f... og ikke løftet en finger. Hva hadde skjedd da? Jeg tror ikke det hadde skjedd så mye annerledes hvis jeg leser rapportene riktig. For forsikringselskapene og reisebyråene var jo på plass med en gang og begynte vel å rydde opp. Værste fall så hadde sikkert noen t.offrer blitt igjenn en dag eller 2 ekstra ... det er jo kjipt når man har blitt utsatt for slik katastrofe, men ikke verdens ende.

Lenke til kommentar

Nå er mye av poenget med konsulatvesenet (ambasadene) at de skal hjelpe normenn i andre land som får problemer (+fremme norske internesser osv.)

Derfor syns jeg det ikke er noe galt at staten kommer hjelper til, selv om de kunnet begrenset hjelpebistanden noe på enkelte sider.

Lenke til kommentar

Helt enig med dere, greit nok at det er synd at du mister et eller flere medlemer av familien... men tenk på hvor mange lokale folk som strøyk med i den bølga, det er en god del mer en 100 personer... Slutt å syte og tigge. Liker ikke folk som tigger å syter bare for å ha sagt det...

Lenke til kommentar

Jeg har igrunn vært "redd" for å si noe av frykt for å bli stemplet som en dust av alle og enhver... men jeg er enig i svært mye av det som sies her. Staten kontrollerer ikke hva moder natur gjør, særlig når det skjer i et annet land. Klart utenriksstasjonene skal hjelpe så godt de kan, men å legge skylden på en slik katastrofe på skuldrene til norske myndigheter synes jeg er både merkelig og urettferdig. Man kan dessverre ikke være klar for enhver katastrofe. Da hadde de nemlig kunnet vært forutsett og forhindret... sigh... folk dør hele tiden uten at deres familier og venner får noe særbehandling.

Jeg føler med familiene til ofrene, men jeg synes det går vel langt :ermm:

Lenke til kommentar

Er forsåvidt enig at konsulater og ambassader bør hjelpe nordmenn i utlandet HVIS DET PASSER SEG.

Men her må vi skille mellom problemer som er fra miste lommebøker, pass. Kanskje løse opp i praktiske ting som nordmenn kan komme ut for.

Men å fungere som megakrise- og katastrofesenter, som skal håndtere tusenvis av nordmenn på ferie ... det er drøyt og kostbart.

Disse nordmennene fikk legehjelp av lokale myndigheter. Forsikringsselskapene ville ha dekket alle utgifter til "whatever", og reisebyråene ville fått de hjem sammens med forsikringsbyråene.

Rapporten sa uansett at forsikring- og reiseselskapene gjorde en utmerket jobb, og langt mer enn det de skulle. Derfor så reagerer jeg når t.offerene stiller krav. Greit at de som var der nede var redde, hadde mistet alt og ville hjem og slikt ... jeg ville ha ønsket meg hjem asap selv...

Jeg kan egentlig ikke se at staten har gjort noe feil ... at de ikke hadde oversikt over savnede og slikt syns jeg er bra - ønsker ikke noe "big brother" som skal vite hvor jeg er til enhver tid uansett. Håndteringen var forventet slik størrelsen på katastrofen var ... noe annet er storforlangende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...