Jimmy Pop Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Jeg har en hub. Også testet med en switch. Selvfølgelig ikke krysset kabel siden jeg ikke er helt dum! Jeg kan litt om nettverk, så det er riktig... Jeg har Green + Red. Der green har eth0, ip:10.0.0.1, subnettmask:255.0.0.0. Jeg har ikke enablet DHCP-server, men har prøvd det også uten hell... Lysdioden luser fint, både på kortet og på huben. Ehhh.. Vet ikke helt. Begynner å gå tom, men skal fortsette å teste etter jobb (1500) Lenke til kommentar
Gaute Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Tenkte bare du kunne teste med en X kabel fra maskin til maskin ( droppe hub/switch) for den eneste gangen jeg har opplevd noe lignende så var det hubben som var dårlig. Selv om alle lys lyste så var det ikke kontakt så lenge hubben hang på veggen. Satt jeg den ned på gulvet så virket den :smile: fått seg en smell for mye den hub'en der. Men som sagt alle lysdioder virket. så når jeg satt kabelen i så kom lyset på tok jeg den ut så slukket det.. men som sagt var det ikke kontakt. G. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Du har subnetmask 255.0.0.0 sier du , har du ikke prøvd å endre det til 255.255.255.0??? Greit at 10.0.0.1 egentlig er 255.0.0.0 hvis du beregner netmask med kalkulator, men siden du har et nettverk med kun deg, og du ikke er iana.org og deler ut IP til verden, så er 255.255.255.0 riktig for deg. Du _må_ ha 255.255.255.0 Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Jeg har dessverre prød det også! Huben funker som bare pokker, i og med at jeg har prøvd den på nesten alle portene, og alle andre maskinene på huben virker. Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Hvis du ikke får det til kan du jo like godt prøve annen software:) clarkconnect, e-smith, mandrake snf etc. Jeg vil personlig anbefale e-smiths sme server: ftp://gd.tuwien.ac.at/z2/opsys/linux/e-sm...eserver-5.5.iso den har et helt idiotsikkert oppsett:) jeg som ikke er noe særlig inne i unix hadde det oppe og gikk i løpet av 20min. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Men, det er bare å installere 1. gang til, det tar 10min. Har du fått til RED? Får du pinget vg.no f.ex? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Jeg har installert det tre ganger... Eller fire. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Installerte det på nytt nå for n'te. Med kun et nettverkskort, og bare Green. Da fungerte det fint. Endelig. Men hvis jeg nå skal ta i ett til kort, må jeg reinstallere? Eller kan jeg bare sitte det i og fixe i setup'en til red+green? Noen som har prøvd å koble den til ADSL-modem og så til en hub? Lenke til kommentar
Killer_DT Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Quote: Jimmy Pop skrev (2002-07-17 17:44):Installerte det på nytt nå for n'te. Med kun et nettverkskort, og bare Green.Da fungerte det fint. Endelig. Men hvis jeg nå skal ta i ett til kort, må jeg reinstallere? Eller kan jeg bare sitte det i og fixe i setup'en til red+green?Noen som har prøvd å koble den til ADSL-modem og så til en hub? Så du har endelig fått til den grønne delen?!? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Problemene fortsetter... Jeg hev inni et nytt nettverkskort og startet på nytt. I setupen satt jeg connections til Green+Red, og tildelte red det nye kortet. Deretter klarte jeg ikke å pinge. Samma gamle. Noen..? Lenke til kommentar
runeb Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Høres nesten ut som en IRQ-konflikt. Er det ISA-kort det er snakk om? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Det er ett ISA (eth0, som er green), og ett PCI (eth1, red) På ifconfig får jeg kun opp eth0 og lo. Hva er lo? Og hvorfor kommer ikke eth1 opp? Den er satt til red i setupen! Lenke til kommentar
runeb Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Quote: Den 2002-07-17 19:07, Jimmy Pop skrev:Det er ett ISA (eth0, som er green), og ett PCI (eth1, red) Enkelte ISA kort lager av og til problemer med at de er forhåndsinnstilt på en bestemt IRQ. Hva slags kort er ISA-kortet? Quote: På ifconfig får jeg kun opp eth0 og lo.Hva er lo? lo et et nettverksgrensesnitt som bare peker tilbake til deg selv. Quote: Og hvorfor kommer ikke eth1 opp?Den er satt til red i setupen! Et veldig godt spørsmål. Er du helt sikker på at du har satt dem opp riktig i setup'en? Hva er det du ikke klarer å pinge? Til eller fra smoothwall? Klarer den å pinge seg selv på 10.0.0.1 og 127.0.0.1? Lenke til kommentar
runeb Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 Jeg fant en gammel mail fra smoothwall mailinglista der det samme problemet ble beskrevet. Da var det en irq konflikt. Jeg forwarder mailen, med løsning, til deg på epost. Får håpe det funker for deg også. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Oppdatering: [*]cat proc/ioports: Jeg finner eth1 (på e000-e03f), men ikke eth0. [*]cat proc/interrupts: Jeg finner eth0 (på IRQ 10), men ikke eth1! Hvordan kan jeg konfigurere disse manuelt? Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 17. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2002 Om jeg har satt de riktig opp i setup? Network configuration type: GREEN + RED Drivers and card assignements: Green: 3com eth0 Red: 3com eth1 Adress settings: Riktig på green, jaffal DNS and Gateway settings: tror det er rett.. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 17. juli 2002 Del Skrevet 17. juli 2002 jeg antar du kan redigere direkte i de to filene. Problemet er vel å vite hva som skal stå der. Det beste er nok å lete i linuxdokumentasjon på nettet. Evt. få svar fra noen linux eksperter her på forumet. Lenke til kommentar
JoKr Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Hvor befinner du deg Jimmy, rent geografisk i landet? Lenke til kommentar
Mr_Dillon Skrevet 18. juli 2002 Del Skrevet 18. juli 2002 Kanskje litt "off topic" men jeg våger meg utpå :smile: Siden du sliter med smoothwall, hva med å prøve http://www.freesco.org Denne trenger ikke HD eller CD-rom, kun ên stk floppy. Funker fint som f... og er enkel å håndtere, selv om ikke Linux kunnskapene er på topp. Andy Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 18. juli 2002 Forfatter Del Skrevet 18. juli 2002 Quote: JoKr skrev (2002-07-18 08:01):Hvor befinner du deg Jimmy, rent geografisk i landet? Rett utenfor Bergen by! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå