GunnarK Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Har et ABIT KT7-RAID hovedkort, og en 30GB, og en 20GB disk. Kan jeg partisjonere 30GB disken til 20GB og 10GB, slik at jeg kan bruke 2 20GB disker på RAID1, og få en ekstra 10GB partisjon utenom, så jeg får brukt hele disken ? Hvordan settes Jumperne til Master og Slave på diskene ? Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Men om du leser manualen til hovedkortet ditt finer du sikker et svar der, hvordan du setter opp RAID1. Du ser det bak på diskene dine [ endret av Kjetil Lura den 2002-07-16 22:36 ] Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 16. juli 2002 Del Skrevet 16. juli 2002 Quote: (1) Kan jeg partisjonere 30GB disken til 20GB og 10GB, slik at jeg kan bruke 2 20GB disker på RAID1, og få en ekstra 10GB partisjon utenom, så jeg får brukt hele disken ?(2) Hvordan settes Jumperne til Master og Slave på diskene ? Hepp! Kjører 2*60gig ibm på striperaid på mitt kt7. spm. 1: Nei, ikke som hardware-raid. Du må bruke software-raid. Bruk win2k server eller winxp. Der kan du gjøre omtrent hva du vil med partisjonering og softwarestyrt raidoppsett. Jeg tror det er ingen eller liten forskjell i ytelse mellom software-raid og hardware-raid. Gå til disk management og gjør om diskene til dynamiske ntfs-volum og du er i gang. Har du win2k adv. server kan du tilogmed sette opp raid 5-disker. 2. Sett jumperne på diskene til cable select! Det virker hvis du stiller de manuelt til master/slave også, men du kan få vesentlig redusert ytelse hvis du ikke bruker cable select. Disken du setter på kabelen nærmest hk blir da master, og disken ytterst blir slave. På ata33-kabler er det omvendt. Hva som er master og hva som er slave tror jeg betyr f*ck all ytelsesmessig. mvh Are-Harald. [ Denne Melding var redigert av: arehb på 2002-07-17 09:39 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå