Gå til innhold

Svindler Netcom med abbonementene?


Anbefalte innlegg

Jeg er en Telenor-er-best-netcom-er-dumt person, men i går var ikke Netcom så dumt lenger. jeg så et abbonement som het My Talk. På reklamen sa de at det var gratis å surfe på nettet, 100 meld og 15 MMS inkludert hver måned, og ingen månedsavgift. Da ville jeg bytte til Netcom, men da jeg sjekket opp så var det måndesavgift på 450 kr, og det kostet penger å surfe på nettet. Det var bare det at uansett hvor mye penger du brukte så skulle ikke internett-kostnadde overstige 25 kr på dag. Og det regnes ikks som måndesavgift fordi de 450 kronene kunne du brukeuten ekstra kostnadder.

 

Men jeg er alikevel pålagt å betale de 450 kronene hver måned. Da er det vel en måndesavgift? Det er et abbonement til (aktive Talk/Yong Talk?) som det "ikke" er måndesavgift på, men du er pålagt å betale 200 kr i månden.

 

Er ikke det ulovlig? Så lenge jeg er pålagt å betale det så er det vel en måndesavgift? :)

Endret av jornan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv påtalt det flere ganger i forskjellige tråder her.

Hvordan (særlig de store) operatørene, lager innviklede abonnementer for å lokke til seg kunder (og særlig unge) som gir faste tunge faktureringer, hver måned.

 

Og....Ja. Jeg er enig med deg. Dette er en avgift.

Selv om denne avgiften inneholder forskjellige ting.

 

Dette ab, kan sikkert være nyttig for enkelte. Men jeg synes faktisk det er utrolig dyrt grunnlag de går ut fra. Kjempedyre sms og ringeminutter.

Lenke til kommentar

Vel, det er vel slik de har markedsført sitt YoungTalk abbonement på hele tiden.. (Med 0 i månedsavgift).

 

MyTalk er en flopp fra NetCom sin side, det har dyr ringepris i forhold til f.eks ActiveTalk.

 

Du er pålagt å betale 450kr pr måned selv om du ikke bruker alt (det er totalt idioti, fordi noen ganger ringer man lite og andre ganger mye.). måned..

 

Man må huske på at hvis man ikke har brukt utestående beløp innen 6 måneder blir det slettet, da hadde det vel vært bedre å kunne brukt det til å trekke av fra Fakturaen. Slik at man gjorde en avstemming av det man har til gode og det man fikk på faktura..

 

Jeg skal si meg enig i at det ser dumt ut når f.eks. Telebutikken annonserer telefoner til 10 kr og hvis man velger MyTalk er det bare innmeldingen som har kommet på i tillegg. Dette er villedende, dette fordi man er fortsatt pliktig til å betale NetCom 5400 i året bare for å ha MyTalk.. :roll: (ikke tatt med innmeldingavgift etc, kun de 450 pr mnd.)

Lenke til kommentar

Vet! Netcom prøver å lure folk med det der! Må si jeg ble litt overrasket først når jeg så reklamen jeg også... Før jeg leste det med liten skrift under da! Jeg har selv Netcom Young Talk og er svært fornøyd med det, men har uansett tenkt å bytte abonement etterhvert. :)

Lenke til kommentar
Avgift i ordets rette forstand er det jo ikke og så lenge de opplyser om at du må betale de 450kronene hver måned, så er vel alt tipp topp?

Men på reklamene oplyser de ikke om det. De sier at det er ingen måndesavgift (som de kaller det)

De opplyser ikke om at du må betale 450 kr i måneden. Om noen ikke skjekker det opp før de bestiller abbonement, så kan det fort bli dyrt :)

Lenke til kommentar

Avgift i ordets rette forstand er det jo ikke og så lenge de opplyser om at du må betale de 450kronene hver måned, så er vel alt tipp topp?

Tro de ligger litt i grenseland her... Dersom en ikke ringer for 450 på en måned blir det jo en slags avgift.

 

Dersom det med 450kr i måneden ikke blir nevnt i reklamen må jo det være et brudd på markedsføringsloven? :hmm:

Lenke til kommentar
Men så lenge du er pålagt å betale det hver eneste måned så er det vel en avgift? Hvis du ikke betaler så sier de ikke akkurat "det gjør ikke noe det" TYror de er litt mer sinna da :)

 

Noen konklusjon på om det er en måndesavgift? :)

Er ikke en avgift da du kan ringe for de samme 450kronene. Enkelt og greit.

 

Om du ikke er interessert i å forhåndsbetale dor abonnementet, så velger du et annet abonnement.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er ikke en månedsavgift per definisjon. Men skjønner den forvirrer. Det er et forbruksbeløp. Brukes på tale, data, SMS, MMS (som på youngTalk, og det har jo levd lenge uten å få stempel at det er lureri).

 

Plenty er det samme, betal 400 for 500 minutter, noen som påstår det er lureri? Markedsføres som uten månedsavgift det også, per definisjon er det markedsføringsmessig korrekt.

 

Men som noen sier, man må uansett betale det, og det gjør det til en fastavgift. Og definisjonene er hårfine.

 

Å si at dette er en flopp derimot er jo litt uten begrunnelse. 100 gratis SMS, 15 gratis MMS (selv om man egentlig ikke skal bruke begrep som gratis, for per def skal man da ikke behøve å yte noe mot, dvs betale de kr 450).

 

Maks kr 25 per dag på datatrafikk... I dag er det kanskje mye kr 25 per dag. Kr 750 per mnd om vi teller hver dag. Men når MobilTV slår til for fullt når 3G har kommet i NetCom-nettet for mobiltelefoner, da skal du se folk ønsker en makspris. Man kan f.eks laste ned musikk via WAP, den er på 4-5MB kanskje, par tre sanger og prisen på nedlastinga på vanlig abo viste seg å være kjip. Da skulle det nok smake med en makspris, tenker jeg..

 

Og ringeprisen? Kr 1,49? Tja kanskje ikke det billigste, men så er det kanskje ikke den som ringer mest de retter seg mot da? Der er det jo andre abo som lønner seg, hva med smartTalk? Kr 39 i mnd, 0,79/min, 0,59/SMS, eller konkurrentenes Knockout eller Champion til 0,59/min?

 

Er litt lei av de som ser på et abo som nå f.eks., MyTalk, og dømmer det på én ting alene. Ringeprisen, det må bli en flopp... NetComs bestselger youngTalk er 1,99 per minutt. Men MyTalk retter seg til totalbrukeren, den som benytter alt av tjenester, litt tale, litt SMS/MMS, litt data.

 

Er ikke det mottoet til aboet? "Så får du med deg alt"? Aboet er jo perfekt for totalbrukeren, med ikke til storbrukeren av tale, eller han som har det liggende på hytta som han besøker en til to ganger i året. Det er jo nesten slik, at han som har hytteabo skriver her i forumet, å, herregud, dette er et dyrt abo. Ikke noe for meg. Skjønner ikke at noen tar det? Nei, så skjønner kanskje han ikke at noen andre bruker sitt abo annerledes.

 

Men velg et annet da? Chess, Tele2, Telenor Mobil, Mobyson, Noextras, PG One, Symfonika, NetCom og alle de andre... En av disse har sikkert det perfekte abo for deg... Og velbekomme, du fortjente det aboet du til slutt havna på, for det var ditt valg, herlig ord det der, valg...

 

J

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom youngtalk-reklamen og mytalk-reklamen, liger vell i at de sier du betaler 200,- og ringer for hele beløpet med youngtalk, mens på mytalkreklamen hopper de over denne lille detaljen med hva du faktisk må betale uansett om du bruker det eller ikke. Jeg synes mytalk-reklamen er på grensa mot misvisende markedsføring...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...