Gå til innhold

Limbånd eller Teip? og andre uttrykk som brukes


Z_AGo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, jeg er faktisk ganske uenig. Jeg tror det optimale ville vært å hatt ett talespråk og ett skriftspråk på hele jorda. Greit nok at språket er kultur og tradisjon, men når man tenker logisk på det så er det jo egentlig ingen fordel med å ha mange språk, annet enn i det kunstneriske og poetiske kanskje.

Lenke til kommentar

tja, jo assa.. hadde jo vært greit m et språk.. mn hvilket språk da...?? her i norge blander vi jo alle språk inn i vårt språk... alt fra arabisk til engelsk.. hvis d fortsetter så blir d jo et språk for alle land, hvis de andre land også får dette inn i språket.. men til dette skjer tror jeg at norsk skal være norsk og ikke blande inn alt annet..

Lenke til kommentar
tja, jo assa.. hadde jo vært greit m et språk.. mn hvilket språk da...?? her i norge blander vi jo alle språk inn i vårt språk... alt fra arabisk til engelsk.. hvis d fortsetter så blir d jo et språk for alle land, hvis de andre land også får dette inn i språket.. men til dette skjer tror jeg at norsk skal være norsk og ikke blande inn alt annet..

Det er evolusjon. De som ikke har et språk som er stekrt blandt massen så blir det borte...vil være slik.

Lenke til kommentar

At man bruker norske ord istedenfor utenlandske (bukbøy=situps :!: ) er i seg selv vel og bra, synes jeg. Vil noen gjøre sitt for å holde på norsken ved å konsekvent bruke mest mulig helnorske ord så er dette flott! cred til dere for det!

 

Det som provoserer meg til de grader er når norsk språkråd (mediekåte idioter med vatt mellom øra) kommer opp med "fornorsking" av utenlandske ord, som "konteiner" istedenfor "container" eller "sørvis" istedenfor "service" osv... mesteparten av disse ordene (det finnes en liste en plass, google hvis det interesserer) har totalt brukelige norske ord som betyr akkurat det samme, som for eksempel drosje istedenfor taxi, tjenesteyting istedenfor service osv osv.

 

Så min meldig til norsk språkråd er altså: få dere et liv! (bare ikke ta mitt)

Lenke til kommentar

Norge er i en ny språkrevolusjon som heter Internasjonaliseringsperioden. Denne revolusjonen innebærer at vi tar internasjonale ord og fornorsker dem. Det har blant annet kommer med flere forslag fra Norsk Språkråd om fornorsking av ord som f.eks beiken, råkk'n'råll osv. Det ble ikke godtatt men dette var jo bare et steg i denne perioden.

Lenke til kommentar

Jeg synes "verdensveven" er et fantastisk ord. ("Verdsveven" blir litt blandingsmål for meg.) Det er genial billedbruk. Skal man først fornorske kan man gjøre en innsats og finne på noe ordentlig som det. Selv om jeg ikke bruker det, til det har jeg brukt de engelske uttrykkene for lenge. Jeg er heller ikke sikker på om folk flest vil ta det i bruk, det vil tiden vise.

 

Å vedta et skifte stavemåte på ord som er innarbeidet i språket allerede er det liten mening i, synes jeg, med mindre stavingen innarbeider seg selv gjennom bruken av språket. Vi har mange slike ord som ingen lenger synes er teite i norsk drakt: "Kult" for "cool" for eksempel. Jeg husker folk reagerte på det når jeg var ung.

 

Svenskene har adoptert en masse engelske ord på den måten. En generasjon tar dem i bruk, og så blir de svenske i staving og uttale. Språket er et dynamisk redskap, det har stor evne til assimilasjon. Og det må fornyes skal det fungere som et redskap, vi kan ikke beskrive dagens samfunn med gårsdagens ord.

 

Men det er folk flest som avgjør om slike ord skal bli en hit, ikke språkbyråkratene.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Jeg synes "verdensveven" er et fantastisk ord. ("Verdsveven" blir litt blandingsmål for meg.)

Personlig har jeg aldri skjønt dette oppgulpet av et forsøk på å fornorske internett/web(ja, hva betyr egentlig "verdensveven" strengt sett?) og synes det bare skaper økt forvirring. Enkelte ting fungerer bra som de er uten at man trenger å lage "festlige norske" uttrykk av det. Er virkelig feks. "Verdensvevherre" noe som fungerer bedre enn "webmaster" :shrug: Eller kanskje "Verdensvevoldermann" for å gjøre forvirringen komplett. :lol:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...