Gå til innhold

Skal ha Linux og Windows på den nye pcn, hvilken?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Anbefaler Ubuntu: rettet 100% mot skrivebordsbruk (selv om den ikke er dårlig på server) og passer dermed veldig godt for nybegynnere og andre som vil at ting "bare virker", rask, relativt stabil og inkluderer akkurat nok programmer. :)

http://www.ubuntulinux.org/

Ok

Lasta ned en Ubuntu Live cd..

Den fant ikke harddiskene mine :S

Er det normalt??

Har heller ikke så gode erfaringer med at LiveCD'en finner harddiskene. Installer-versjonen gjør det som oftest, though...

Lenke til kommentar

linux har et annet system enn windows når det gjelder filer og harddisker.

Først og fremst så er det ingenting som heter A:, C:, D:, E:, F: eller lignende.

Filsystemet begynner med / - roten av filsystemet. Så blir andre partisjoner montert på der igjen.

spesielle kataloger er /dev og /proc - /dev er devices, som harddisker, lydkort og lignende. (IDE) Harddiskene i linux blir delt opp i hda (primary master), hdb ( primary slave), hdc (secondary master), hdd (secondary slave), hde (primary master på ekstra ide controller), osv osv

partisjonene på harddiskene er i tall, 1-4 primary partitions, 5 og utover er extended partitions. Så første partisjon på første harddisk blir da /dev/hda1 - første utvidet partisjon /dev/hda5

for å få tilgang til filer må man mounte partisjonene, som gjøres med "mount <partisjon> <folder>" - altså for å mounte /dev/hda1 på /mnt så skriver man "mount /dev/hda1 /mnt".

For å få lov til å montere partisjoner må man ha root-rettigheter (samme som administrator konto i windows), og på ubuntu gjøres det med "sudo"-kommandoen. Så "sudo mount /dev/hda1 /mnt" er vi kommet til nå.

Videre antar jeg det er ntfs-filsystemet på partisjonen (enten det eller vfat), og at alle på maskinen skal ha tilgang til filene (ellers blir det bare root som har tilgang) - derfor legger vi ved "-t ntfs" (filesystem-type = ntfs), og mount option umask=000 (alle har tilgang til filene). Og hvis det er ntfs, så for sikkerhets skyld setter vi read only (ro) (ntfs kan være ustabilt å skrive til fra linux)

Så konsoll-kommandoen for å mounte /dev/hda1 på katalogen /mnt blir :

mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt -o ro,umask=000

Når linux er installert på harddisken brukes filen /etc/fstab til å automatisk mounte opp partisjoner ved oppstart.

Lenke til kommentar
Herrigud....

Er det så komplisert..

Finner den ikke NTFS filene automatisk :S

Det gjør den ikke (siden patentlovgivningen i USA ikke tillater det) (den finner FAT32-disker), men det er veldig lett å legge de til. Er en kort guide her som viser deg hvordan:

http://ubuntuguide.org/#automountntfs

Vet ikke om noen Linux-distribusjoner som finner NTFS-partisjoner automatisk, men som sagt er det veldig enkelt å legge de til manuelt. Terrasques guide er litt unødvendig detaljert...

Lenke til kommentar
Vet ikke om noen Linux-distribusjoner som finner NTFS-partisjoner automatisk

Slackware.

Uansett er vel ikke Slackware det beste distrovalget for trådstarter, siden han sikkert vil ha en distro der man ikke trenger å gjøre så mye for at ting fungerer...

Endret av Gimper
Lenke til kommentar
Herrigud....

Er det så komplisert..

Da blir jo tungvindt.

Finner det ikke en linux som finner harddiskene og partisjonene mine automatisk??

hvis ikke så dropper jeg linux!!

Jepp, gjør det, hvis du har den innstillingen.

Lenke til kommentar
Vet ikke om noen Linux-distribusjoner som finner NTFS-partisjoner automatisk

Slackware.

Uansett er vel ikke Slackware det beste distrovalget for trådstarter, siden han sikkert vil ha en distro der man ikke trenger å gjøre så mye for at ting fungerer...

Går litt kjappere å lære seg linux hvis man starter med slackware da.

Men det er litt større fare for at han gir opp linux med slackware fremfor mandrake, fedora og lignende.

Personlig så lærte jeg ikke så mye linux av kontrollpanel og rpm pakker, lærte mye mer med slackware.

Lenke til kommentar
Herrigud....

Er det så komplisert..

Da blir jo tungvindt.

Finner det ikke en linux som finner harddiskene og partisjonene mine automatisk??

Du kan jo prøve å finne en Windows som finner Linux-partisjonene dine automatisk. Når du har gjort det, kan du komme tilbake og forklare hvorfor du stiller så mye større krav til Linux.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å prøve Suse Linux 9.3 - Det er en linuxdistro som er skikkelig flott å se på, enkel å bruke, ounter NTFS automatisk, ++

Link til hvor jeg laster ned??

orker ikke å søke på google..

Pcn takler ikke å ha oppe to Ie..

Og det er ikke plass til å legge inn FF

den andre pcn er nede for øyeblikket...

Lenke til kommentar

Sånn...

Har nå fått lasta ned Suse Linux 9.3.

Da jeg lukka det IE vinduet jeg hadde oppe, klikka pcn.. :S

men nå er den andre oppe å går igjen..

Da er det bare å vente på penger...

(som jeg tviler på at jeg får mye av i konfirmasjonen, så det blir nokk ikke noen ny pc med det første) :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...