Gå til innhold

Sette opp mailserver - hvilken distro bør brukes?

Anbefalte innlegg

Hei,

Skal sette opp en mailserver, som skal kunne håndtere 20-30 domener med x-antall konti pr. domene.

Hvert domenet må ha mulighet til å administrere sine kontoer, sette opp 'fraværsassistent' (som microsoft så fint kaller det) og lignende. Mailen må vere tilgjengelig via web, pop og imap.

Er det noen som har anbefalinger til distro og mailserver? Gentoo og Qmail, kan det vere noe?

Jeg er fersk i linux-sammenheng, men dette prosjektet er noe jeg gjør nettopp for å prøve å lære meg linux :)

Hvor kraftig maskinvare trengs forresten for at dette skal kjøre fint?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan i prinsippet egentlig bruke hvilken som helst distro, men så er det jo slik at noen er mer stabile/sikre som default enn andre. Hvis du ikke vil bruke altfor lang tid på å tweake distroen slik at den har maks sikkerhet/stabilitet anbefaler jeg deg å bruke en annen distro, som Debian Sarge (kommer i stable den 30.(?)), SUSE eller RedHat/CentOS.

Har ikke så mye erfaring med mailservere o.l. men QMail er sikkert helt grei. Ellers finnes jo Hula som er en relativt moderne mailserver, men den er ennå i beta.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
det beste er qmail + qmailadmin/oMail-admin, vpopmail og courier-imap. fungerer fint med en p1 men helst P2. jeg liker debian none liker freebsd andre slackware, vel selv.

Det beste MÅ ikke være qmail, nei.

Trådstarter: Postfix og Slackware er fint :) Men velg selv, for all del.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
det beste er qmail + qmailadmin/oMail-admin, vpopmail og courier-imap. fungerer fint med en p1 men helst P2. jeg liker debian none liker freebsd andre slackware, vel selv.

det må ikke være qmail, men JEG menner qmail er best.

Lenke til kommentar

det må ikke være qmail, men JEG menner qmail er best.

Jeg mener dovecot og postfix er best...

Når det gjelder distro-anbefalning er centos et trygt valg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...