Dovrebanen Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg har noen HTML-filer i UTF-8 og noen i ISO-8859-1. Jeg har litt problemer med æ, ø og å. Alle ISO-8859-1 har meta-tag med riktig tegnsett. Noen UTF-8-filer har det, mens resten ikke har meta-tag. Det er jeg ønsker er at sidene skal vises i følge meta-taggen hvis en sånn eksisterer, ellers skal de vises som UTF-8. For nettlesere har HTTP-headeren preferanse over meta-tagen. Jeg tror dette har noe med AddDefaultCharset og AddCharset i httpd.conf, men jeg får det ikke til. Noen tips? Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Du legger til eller fjerner charset støtte i configfilen til Apache (vanligvis /etc/apache/httpd.conf) Jeg bruker som standard å aktivere alle charset (og språk). AddLanguage da .dk AddLanguage nl .nl AddLanguage en .en AddLanguage et .ee AddLanguage fr .fr AddLanguage de .de AddLanguage el .el AddLanguage he .he AddCharset ISO-8859-8 .iso8859-8 AddLanguage it .it AddLanguage ja .ja AddCharset ISO-2022-JP .jis AddLanguage kr .kr AddCharset ISO-2022-KR .iso-kr AddLanguage nn .nn AddLanguage no .no AddLanguage pl .po AddCharset ISO-8859-2 .iso-pl AddLanguage pt .pt AddLanguage pt-br .pt-br AddLanguage ltz .lu AddLanguage ca .ca AddLanguage es .es AddLanguage sv .sv AddLanguage cs .cz .cs AddLanguage ru .ru AddLanguage zh-TW .zh-tw AddCharset Big5 .Big5 .big5 AddCharset WINDOWS-1251 .cp-1251 AddCharset CP866 .cp866 AddCharset ISO-8859-5 .iso-ru AddCharset KOI8-R .koi8-r AddCharset UCS-2 .ucs2 AddCharset UCS-4 .ucs4 AddCharset UTF-8 .utf8 Endret 27. mai 2005 av olear Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg har det der allerede, har ikke endra på det. Det linker vel filename extensions til character sets, alle mine filer heter html. Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Bruke denne da: AddDefaultCharset utf-8 Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Da får de som har ISO-8859-1 i meta-tag UTF-8 i HTTP-headeren. Ifølge W3 har HTTP-headeren prioritet over meta-tagen og siden vises derfor feil. Lenke til kommentar
olear Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Ser egentlig ikke problemet, alle sider skal ha metatag så da er det bare å legge til metatag på alle dokumentene og ikke bruk DefaultCharset i Apache. Endret 27. mai 2005 av olear Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå