Gå til innhold

Problemer med en harddisk.

Anbefalte innlegg

Jeg har en disk som avogtil når jeg slår på maskinen lager noen forferdelige ulyder. Høres ut som om nålen skraper nedi selve disken ellerno. Jeg pleier å slå av maskinen igjen med èn gang lyden kommer, og så slå den på igjen, og det pleier å funke.

Inne på samme disken (tror jeg ihvertfall), er det en mappe jeg har, som hver gang når jeg går inn i den gir meg feilmeldingen "utført en ulovlig operasjon.. send/ikke send feilmelding."

Kan disse to tingene ha noe med hverandre å gjøre?

Den feilmeldingen har jeg hatt problemer med før, da fant jeg ut at det var virus, men finner ikke noe sånt denne gangen, og virus kan vel ikke lage den fæle lyden når jeg starter opp disken?

Noen som har vært borti noe lignende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjetter på at dette er en disk fra Western Digital?

I så fall kan du laste ned et diagnoseprogram fra hjemmesiden deres (husker ikke hva det heter i farten), slik at det kan fortelle deg om det er noe feil på disken.

Edit: Har du mulighet til å legge ut et lydklipp? Ulyder kan være så mangt..

Endret av KAS
Lenke til kommentar

Veldig sannsynligvis er disken iferd med å dø på seg. Lyden du hører kalles Click of Death, ikke uten grunn. Det kan få maskinen til å fryse fullstendig hvis den begynner å klikke mens du skriver til visse plasser på harddisken. Og når man ikke kan kontrollere hvor det blir skrevet, slipper man ikke unna det. Jeg har hatt det på flere disker, det blir bare værre og værre til man ikke orker mer og kaster hele harddisken. Mulig diagnoseverktøyet som ble nevnt kan "mappe ut" nøyaktig punktene det klikker på, og aldri mer skrive der. Siste disken det har skjedd på var bare et par mnd gammel...hadde akkurat begynt å fylle den opp med ting så begynte den å klikke og herje og kræsje maskinen i tide og utide. Tatt ut strømkabelen nå, så funker alt som normalt.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar

Jeg lastet ned noe fra WD sine sider (disken er en WD Caviar 200GB 7200) som het Lifeguard, men det var tydligvis bare for innstallasjon av disk, og ikke feilsøking.

Lyden virker som om den har forsvunnet, jeg har ikke hørt noe til den den siste uken. Den kom som sagt bare når jeg skrur på maskinen, og ikke mens jeg holder på.

Feilmeldingen er fremdeles på den ene mappen though.. (Det er Explorer.EXE som har en feil..)

Lenke til kommentar

Testet med det programmet, og det sier at disken funker helt fint.

Jeg trodde det måtte ha en sammenheng mellom ulydene, og at noen mapper på den disken klikket. Det jeg har funnet ut, er at mappene klikker grunnet film-filer som ligger i mappen, og at det er en codec-feil av etellerannetslag.

Når jeg fant ut det, sjekket jeg litt mer med lydene, og lurer på om jeg kan tro at det er ledninger som kommer borti noen vifter. (Jeg har disken i en skuff).

Så da gjenstår det bare å rydde litt der, samt å prøve å fikse det med codecer, så burde jeg være i havn.

Men takk for hjelpen anyway!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...