Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med oppsett av skriver på skolenettet!

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg, og mange andre i klassen min, har forferdelige problemer med å få skrive ut via skolenettet, dette har dataansvarlig prøvd å fikse, men siden han er omtrent like flink med data som et esel, er det svære problemer.

Problemet er :

Når vi bruker den innebygde skriversøk-funksjonen i windows Xp, finner vi ikke skriveren, heller ikke da vi spesifiserer navn og domene.

EDIT: Endret på oppfordring fra xoop :)

Endret av LifEstEElEr
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kan skyldes mye. For det første må skriveren være riktig satt opp på serveren, og sharet med et sharenavn.

Dessuten må skriveren ha en IPadresse i samme nettverk som dere er. Kjenner du IPadresse og nettmaske for skriveren kan du evt. sette opp en TCP/IP port fra klientmaskinen, og koble direkte til.

Lenke til kommentar

Jeg tolker problemstillingen dithen at det er satt opp en printerkø på en Windows-server som er med i et domene. Det står dog ikke noe om den er koblet via parallell-/USB-kabel eller om den har nettverkskort eller er koblet via en printserver-boks a'la HP JetDirect.

Litt mer info om printer (merke/model) og hvordan den evt. er koblet til nettverk eller server kunne vært greit. Info om hvilket operativsystem, om server og eller arbeidsstasjoner er med i samme domene/workgroup osv. hadde også vært kjekt å vite.

Hvis du går på Start, kjør (run) og skriver \\servernavn skal du få opp alle delte ressurser på serveren, dvs. printere og mapper. Hvis du ser printeren du vil koble deg til kan du ganske enkelt dobbelklikke den så installeres printeren. Hvis dette ikke virker vil du neppe klare å koble deg til printerkøen på serveren ved å søke etter printeren heller. Men kom med litt mer info så blir det lettere å hjelpe.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...