LWSR54 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Har kjøpt en Cooler Master Hyper 48 heatpipe og nå ligger min load temp . på cpu på hele 55 grader !! etter spill er den oppe på ca 66 !! har en abit av8 HK og en AMD 64 3500 prossesor . viftehastighet ligger på 1460 rpm har brukt 3 forskjellige typer kjølepaster alrede og fortsatt det samme...har også enabled og disabled cool n quiet. er hastigheten for svak på cooleren ? med origianl cooler som bråker er temp 42 grader og max 50 Takk for hjelpen amd 63 3500+ 4 x 512 corsair xms x 800 xt pe Endret 27. mai 2005 av LWSR54 Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Hvis tempen gikk opp etter overklokking, så JA, da har du for svak kjøler. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 har du overklokka?? har du stillt opp vcore mye blir det veldig varmt. sjekka ut kjøleren, er jo heftig nok den. så det er jo noe som ikke stemmer. kan jo tyde på at det ikke er skikkeli kontakt mellom cpu og kjøler. eller har du kanskje veldi mye pasta på? Lenke til kommentar
LWSR54 Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) har ikke overklokket noenting og hk er 2 dager gammelt og cpu er 1 uke gamel.. for svak vifte ???? https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=20672 den er nesten overkill og skulle tåle det meste egentlig jeg har sett den også helt riktig på og har også helt jevnt med kjølepaste... har også tilkoplet cpuviftekabel på rett plass har heller ikke satt opp v core eller noe annet Endret 27. mai 2005 av LWSR54 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 CM Hyper 48 har fått meget gode resultater i tester. Her må det være en feil ved montering som gir så dårlig resultat.. Det meste av gode heatpipe-kjølere "knuser" stock-kjøler korrekt montert... Jeg har prøvd 3-4 (inkl.stock) på ett par-tre A64-HK.. og sett en reduksjon på over 10grader ved full load (Zalman CSP7000 samt AC Freezer 64). Når trådstarter skriver 55 grader på full load.. som stiger til 66 grader ved "spilling".. så er det 66 grader som er full load... ikke 55.. Å finne max load temp vil si å kjøre Prime95 (small FFT) i minst 20 minutter... det gir ca. 10 grader høyere temp enn noen runder med benchmarks.. Dette avhenger også av kabinett/utluftning.. Trådstarter: Hvilket HK er det snakk om? Hvilket kabinett? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 helt enig med tl100s, noe er helt på tryne men det viste du jo. det kan vel ikke være at den mister kontakt med cpu når kortet settes inn? siden den er så tung skal det jo noe til og holde den skikkelig fast i HK. går kabinettviftene? med den kjøleren skal du i teorien ikke ha noe mer enn 42 grader i load temp. Lenke til kommentar
LWSR54 Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 det er en thermaltake xsaser kabinett med 5 vifter og hovedkort er en Abit AV8 kabinettet har bare 28 grader ....har også av og påmontert 2 ganger cpu viften....uguru er fortsatt på default og rpm på kjøleren er 1440 ... har snart prøvt alt...tok ut til og med 2 x 512 ram ..hadde 4x 512 corsair xms Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Du har samme HK som det jeg har... Her skal en god kjøler på ett uklokket system holde load temp på noen-og-førti grader... Har du fulgt installasjonsguiden? Eller har du brukt original "retention bracket" og "back plate"? (du må ihvertfall bytte "retention bracket" vil jeg tro) Dersom det ikke er god nok kontakt vil det gi slike utslag som du opplever.. Og det er ikke så mye som skal til heller.. Som ett eksempel kan jeg ta mitt første S775-bygg.. (hvor forøvrig kjøler-feste etter min mening er en heller tvilsom sak)...: Monterte CPU (Celeron D 2.66).. satt på plass min AC Freezer 7.. og trodde alt var OK montert.. Bootet opp og sjekket Bios Health Screen... 72 grader.. Slå av maskinen.. og sjekke "push pins"... Ett hjørne var ikke helt trykket på plass. Ny boot... 32 grader... og sålangt med FSB160 (max da HK ikke tillater VCore-"tukling") og [email protected]... max load 42 grader (alt ifølge Bios)... Lenke til kommentar
LWSR54 Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) jeg byttet platen som du nevnte..bak hk som holder cm hyp. 48 og den vifteholdring eller hva man sier til det rundt cpun ( er bare 2 skruer )..men skal sjekke om den er virkelig på plass som den skal..( har bygt nøye og pleier å holder meg til punkt og prikke ) skal gir tilb. melding om det forandre seg noe med tempen... her er en screenie fra desktop med uguru 10 sec etter oppstart Endret 27. mai 2005 av LWSR54 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 kom på no lurt du kan jo kjenne på kjøleren mens du kjører torturtest. hvis den er 60 grader kjenner du det. hvis ikke er det dårlig kontakt. last også ned EVEREST HOME EDIT bare for og dobbelsjekke om at det kanskje er programmet som lurer deg. altså for og lese av temp Lenke til kommentar
LWSR54 Skrevet 28. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2005 (endret) det er nesten samme programm som sisoft siandra.. og i biosn er tempen også samme som på uguru....men visste ikke at jeg har en 3500 clawhammer prossesor..det så jeg først nå lol har montert origianlcpu kjøler igjen og "samme" fæn" 50 grader minimun på oppstart og 68 grader etter neon runder med bench. test HK feil ? Endret 28. mai 2005 av LWSR54 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Nå skriver du at temp blir det samme/like høy med boxed kjøler.. Da burde du sjekke hvilken Bios-versjon du har... Ifølge USA Abit's forum er dette HK notorisk "kjent" for å vise altfor høye temperaturer (noe ABit's HK/Bioser ofte gjør generelt). Likevel... CM Hyper 48 skal "danke ut" stock-kjøler ganske så betraktelig uansett.. Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Altså for en ting har du jo høy temperatur, både med boxed og den Hyper saken. Så mulig at du har en feil på montering eller måler, eller dette som har blitt nevnt. Men jeg reagerer på at du snakker om 1400 rpm og nærmere 70 grader... Den Hyper vifte saken skal vel klare mer enn 1400 rpm? Har du så lavt turtall på boxed også? Ved 70 grader bør den snurre desperat med rundt 5000 rpm, gjør den ikke det er det enten koblet noe feil, eller viftestyring feil, evnt satt feil. Jeg har forøvrig en Clawhammer her som med boxed vifta alltid er under 60 grader, og det med kraftig klokking litt høyere V-core og uten ekstra kabinettvifter, så at du skal være oppe i 70 grader på standard klokk, med fancy kjøler og såpass lav kabinett temp kan ikke være riktig... Lenke til kommentar
LWSR54 Skrevet 29. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2005 (endret) @ tl 1000 har flashed bios og har den nyeste version released 4/20/2005 @pcp..det er bare en plass hvor du kopler cpu viften til ( ikke mye man kan koble til feil her..) .. men med vanlig kjøler få jeg ca 3600 rpm , og med hypern 1440 rpm som max , har prøvt flere forskjellige saker også i uguru meny i bios for å sette opp speeden på hypern men den er på max 1440... har " klokket " litt opp og fikk 70 grader men hypern er ikke så varm og håper virkelig det er feil info jeg få fra tempmåleren... Socket Type Socket 478/754/940/939/LGA775 Heat Sink Dimension 105x94x70 mm Heat Sink Material 100% Copperand 4 heat-pipes Fan Dimension 92X92X25mm Fan Speed 1400 ~ 3200 rpm (control by PWM) Fan air flow 37.65 ~ 64.19 CFM Fan air pressure 1.18 ~ 5.50 mmH2O Fan Life Expectance 50,000hrs Bearing Type Rifle Bearing Voltage Rating 12V Noise Level 18.5dB Connector 4 Pin(PWM) / 3 Pin Weight 828g Thermal Resistance Rja 0.36 C/W Application P4 all frequencies and K8 den skal gå opp til 3200 rpm som det stå der ..mm må se hvor jeg kan setter opp speeden.. @ tl1000 hyper kjøleren har en 4 pins contact men på Abit HK er det bare en 3 pins som man tilkopler cpu viften 4 pins gå ikke an å sette på fordi det er en chip som stå rett vedsiden cpu fan kontakt og gir ikke plass til connectorn fra kjøleren.. jeg tok bort den 4 kontakt ( sort kabel ) ellers så kunne jeg ikke sette på cpu kjleren i det hele tatt Endret 29. mai 2005 av LWSR54 Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 LWSR54 Skrevet 29/05/2005 : 17:25 @pcp..det er bare en plass hvor du kopler cpu viften til ( ikke mye man kan koble til feil her..) .. Nei, jeg kjenner desverre ikke din bios, det eneste jeg ville påpeke er at hvis systemet tror det er 70 grader, burde vifta gå for fult. Jeg vet ikke hva den Hyper'en gjør på 12Volt, men 1400 rpm høres lite ut for en 92mm vifte syns jeg. Og hvis den boxed vifta heller ikke går mer enn 3600rpm ved 70 grader er det også for sakte. Så da er det enten feil ved viftestyring, eller viftestyring oppfatter ikke at det er 70 grader. Har du kjent på selve kjøleren når det står 70 grader, hvor varm den kjennes? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 @ tl 1000 har flashed bios og har den nyeste version released 4/20/2005 Ok.. dette er vel release 2.0 av Bios for dette HK/chipset. Det jeg vet av egen erfaring.. og fått bekreftet fra Abit's forum.. er at denne releasen av Bios ikke er "helt god".. Den funket særdeles dårlig på mitt HK ihvertfall.. Såvidt jeg kan se på Abit' side for AV8..så er denne Bios'n ment å støtte CPU rev. E..dvs. Venice/San Diego.. Prøv å legge inn BIOS release 1.7.. det er den de fleste har rapportert er best for dette HK (når du har Winchester...eller eldre).. Meget mulig du kanskje må prøve en enda eldre release.. Det mange brukere av forumet klager på er bl.a nettopp helt "ville" BIOS-temperaturer. For noen hjelper det ikke med Bios "oppgradering".. dvs. BIOS viser altfor høye temperaturer uansett BIOS-versjon. Når det gjelder "Hyper'n" din så er default speed på denne 1400rpm ifølge tester jeg har sett.. Kan ikke hjelpe/gi råd med hvordan du øker "speed".. Ser i tester at de har brukt andre vifter som gir betraktelig bedre kjøleresultat..Originalvifta er egentlig ment for "silent cooling"...dersom jeg har skjønt testene... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå