Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

få 3 servere på en ip?

Anbefalte innlegg

jeg har 3 pc p4 systemere og jeg har satt dem på hub.

åsen bundler jeg dem sammen så når en med ftp klient kobler seg på 1 ip så kommer man inn på alle 3 pc ?

takker for all hjelp :thumbup: og ps hva skal jeg ta server prog eller oz

windowsserver2003??

Endret av bluemac
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener du at du skal ha 3 forskjellige servere bak 1 ip, eller vil du "bundle" 3 servere slik at det ser ut som 1 server for den som kommer inn?

Dersom 1) Se svaret over - da bruker du en router med forskjellige porter til forsjellige servere

Dersom 2) Da bruker du virtual paths (eller lignende) inne i server oppsettet som viser innholdet til andre pc'ers harddisker på ftp serveren.

Lenke til kommentar

jeg har en hub skal jeg delle nettverket på servern hva slags oz er best til bare server? red hat enterprise linux4- xp pro - windows server 2003 sp1

??

hvem er best?

Endret av bluemac
Lenke til kommentar

Jeg ville kanskje omorganisert litt hw, og satt opp en av boksene osm filserver. Hvis du har en masse filer som skal være tilgjengelig via ftp hele tiden, ville jeg satt opp en dedikert ftp-boks med alt av "masselagring", og flyttet lagringsdisker fra de 2 andre workstations til denne. Denne pc'en setter du et kjølig sted utenfor allfarvei hvor den kan stå og surre 24/7. Du NAT'er så FTP-porter til denne boksen, samt at du mapper network drives på ws til diskene, slik at du får f.eks K:, L:, M:, N: som "disker" på alle workstations. Sett opp disse til å mappes automagisk hver gang du starter windows på en av workstation'ene.

Med "masselagring" mener jeg bilder, film, musikk, installasjonsfiler, zip-filer osv. Det er dette som vanligvis skal være tilgjengelig eksternt. Hvis du får flyttet alt dette til en filserver (som helst kjører en RAID-løsning) får du frigitt masse plass på arbeidsstasjonene. Ytelsesmessig er dette bare en fordel, et 100mbps kablet nettverk har ingen problemer med å streame video i høy kvalitet, og arbeidsstasjonene slipper å bruke prosessortid på å behandle eksterne forespørsler om filnedlastinger.

Lenke til kommentar
Jeg ville kanskje omorganisert litt hw, og satt opp en av boksene osm filserver. Hvis du har en masse filer som skal være tilgjengelig via ftp hele tiden, ville jeg satt opp en dedikert ftp-boks med alt av "masselagring", og flyttet lagringsdisker fra de 2 andre workstations til denne. Denne pc'en setter du et kjølig sted utenfor allfarvei hvor den kan stå og surre 24/7. Du NAT'er så FTP-porter til denne boksen, samt at du mapper network drives på ws til diskene, slik at du får f.eks K:, L:, M:, N: som "disker" på alle workstations. Sett opp disse til å mappes automagisk hver gang du starter windows på en av workstation'ene.

Med "masselagring" mener jeg bilder, film, musikk, installasjonsfiler, zip-filer osv. Det er dette som vanligvis skal være tilgjengelig eksternt. Hvis du får flyttet alt dette til en filserver (som helst kjører en RAID-løsning) får du frigitt masse plass på arbeidsstasjonene. Ytelsesmessig er dette bare en fordel, et 100mbps kablet nettverk har ingen problemer med å streame video i høy kvalitet, og arbeidsstasjonene slipper å bruke prosessortid på å behandle eksterne forespørsler om filnedlastinger.

kan du forklare litt enkeler mener du jeg skal sette en1 pc med xp og delle de 2 andre å¨nettverket på servern??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...