Gå til innhold

Kjøp i utlandet!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hørtes lurt ut. Men etter en kjapp runde ser det ikke ut til at det er noe særlig å spare. Jeg tok et enkelt eksempel å sammenligne med, gikk på komplett og fant CPU jeg har, XP2100+ til kr.1753.-

Deretter gikk jeg til spray.se og søkte på 'webshop'. Naturlig nok fikk jeg endel treff, mange av dem databutikker. Prisen på ovennevnte CPU var mellom 2300-2700 svenske. Regner du litt ser du at det fremdeles er dyrere over grensa...

Nå er det mulig at jeg ikke fant de riktige butikkene, så litt forbehold skal jeg ta.

Lenke til kommentar
Quote:

Basus skrev (2002-07-16 20:15):

Nå er den norske krona veldig sterkt, det lønner seg veldig mye å handle fra svenske og danske webshopper. 100 svenske kroner er ca 76 norske...noen som vet om noen svenske webshopper?

Var ikke dette et fint tips?

Ja du kan spare en del på å kjøpe i utlandet. Men eg ser et annet problem, Hva med garantier og rettigheter om du skulle kjøpe fra en useriøse webbutikk. Eg ville heller betalt litt mere for å få en bedre garanti.
Lenke til kommentar

Norge har alltid vært billigst på datautstyr, det er vi da enda, pluss at du har det med garantier og service og eventuelle klageretter ved skade o.l. så jeg ser ikke poenget med å bestille fra svense eller finske webshoper... :smile: :smile:

Lenke til kommentar

hei Jimmy Pop

Hvis den meldingne var til meg tror jeg du ikke har kalkulert før du skrev innlegget. hvis den koster 2094 i sverige er det 1700,- ca i norske kroner. + frakt som er betydelig mer fra utlandet.så kansje bortimot 1900,- Er det ikke da billigere i Norge hvis den koster 1660 som du skriver??

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 23:46, Black Knight skrev:

INGEN toll på datautstyr?

Når i allverden skjedde det?

Noen som kan gi meg en link som faktisk bekrefter dette?

Bare sånn i tilfelle:

Du er klar over at moms != toll? Det er lett å blande sammen disse to, men det er ikke det samme, selv om resultatet ikke er så rent ulikt.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-18 23:52, staljin1 skrev:

Men hva med USA? Jeg fant en Gainward GeForce 4 Ti4200 til 1000kr (138$), via PRCEWATCH.

Det er en hakk biligere enn her til lands.

Vi kan jo regne litt:

Anta en frakt på 22$ (bare for å få fine tall)

Da har vi en totalkostnad på 160$.

Vi ser vekk i fra kurspåslag fra kortselskapets side og antar at Tollvesenet (egentlig Posten) bruker samme kurs som i regnestykket, nemlig 7.5 (den er litt lavere, tror jeg). Anta at Posten gjør fortollingen.

Da får vi:

160USD * 7,5 * 1,24 + 150NOK = 1638NOK

Ikke fullt så billig lengre.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-07-19 00:28, Black Knight skrev:

Jepp.. det er det jeg blandet..

Du er ikke den eneste :wink:

Quote:

resultatet er det samme anyway :wink:

Du skulle tro det. Men det som skjer er at du må legge til toll og moms.

Quote:

Men er det da mulig å kjøpe en vare momsfritt i utlandet hos webshopper?

Ja, det er det jo. Det er masse unntak i loven. F.eks det meste med vareverdi under 200NOK er momsfritt, gaver med vareverdi under 500NOK er momsfritt, bøker uansett verdi er momsfritt.

Edit: Quote-retting

[ Denne Melding var redigert av: LarsC på 2002-07-19 00:37 ]

Lenke til kommentar

Den 2002-07-19 00:37, LarsC skrev:

Quote:

Den 2002-07-19 00:28, Black Knight skrev:

Jepp.. det er det jeg blandet..

Du er ikke den eneste :wink:

resultatet er det samme anyway :wink:

Du skulle tro det. Men det som skjer er at du må legge til toll
og
moms.

Ja, men ifølge hardware.no's info er toll på dataprodukter kun 1.6% hvilket ikke er allverden..

og moms på 23%.. noen som vet om det har skjedd noe med dette i det siste? høyere toll/moms kanskje?

Quote:

Men er det da mulig å kjøpe en vare momsfritt i utlandet hos webshopper?

Ja, det er det jo. Det er masse unntak i loven. F.eks det meste med vareverdi under 200NOK er momsfritt, gaver med vareverdi under 500NOK er momsfritt, bøker uansett verdi er momsfritt.

Ja.. det er jeg klar over.. men det er heller lite jeg gidder kjøpe fra utlandet som koster under 500kr :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...