Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  dårlig lyd og lav batteritid...

hvordan kan du si at zen'en har lav batteri tid når den har opptil dobbelt så lang batteri tid som ipod. og når det kommer til lyden så har ipoden kansjke fått mest kritikk for dårlig lyd av alle mp3 spillere på markedet...

tror ikke Jihadinmymind er så objektiv, men dinside.no har testa dem begge...

se hva de skriver...

det er både positive og negative faktorer med de begge, så sjekk noen tester, og så avveier du hva som er viktigst for deg.

 

lykke til

Endret av deep750
Lenke til kommentar

Jeg har selv Zen Micro, og en kamerat har Ipod mini 6GB. Jeg ser at modellen du har linket til er den gamle med 4 GB disk, den ville jeg uansett ikke gått for.

 

 

Etter å ha testet begge har jeg følgende å si:

 

 

Ipoden er overlegen på design, byggekvalitet og brukervennlighet. En helt annen klasse en Creativespilleren.

 

Hvis du vil bruke spilleren slik den leveres er Zen klart bedre lydmessig. Ikke fordi den nødvendigvis har "bedre lyd", men fordi den har høyere uteffekt. Dette gjør at den kan trekke tyngre hodetelefoner til akseptabelt nivå enn det Ipoden kan. Dette handler altså ikke om hvor god spilleren er til å sprenge trommehinner. Dette endres imidlertid hvis du er villig til å bruke tredjepartsprogramvare for å justere Ipodens volumsperre. Etter en slik modifisering kan den gi like mye futt som Zen. Operasjonen er enkel og kjapp, og spillerne er etter dette så vidt jeg kan bedømme lydmessig likeverdige. Hva denne operasjonen gjør med garanti og reklamasjonsrett tør jeg ikke uttale meg om.

 

Ipod har ikke radio, det har Zen, og den funker bra. For noen er dette vesentlig, for andre bare brydderi.

 

Jeg har slitt med litt bug i både sw på selve spilleren (altså Zen) og i programvaren for filoverføring. Ingenting alvorlig, men litt irriterende. Har ikke prøvd Apples programvare, men har ihvertfall ikke hørt om slike problemer.

 

Zen støtter WMA med DRM, Ipod støtter AAC med DRM. Skal du handle musikk fra en nettbutikk som bruker Microsoftteknologi kan du altså spille den på Zen, mens musikk fra Itunes Music Store kan spilles på Ipod. Siden DRM er noe drit ville jeg ikke lagt for mye vekt på noen av delene.

 

Baterilevetid i praksis er ca lik på de to spillerne.

 

1 GB diferanse i lagringskapasitet er faktisk ganske mye. Uanset om du sammenligner 4GB-versjonen med Zen eller 6GB-versjonen med Zen. Argument mot gammel modell vs Zen og for ny modell vs Zen.

 

 

 

Konlusjon: Jeg valgte Zen fremfor Ipod da jeg kjøpte, og angrer ikke på det. Men bare noen uker senere kom ny Ipodmodell på markedet med større HD og bedre batteri. Jeg ville heller kjøpt den.

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar

Har 4 MP3-spillere i husstanden , 2 med HD og 2 med minne .

1-HD og 1-minne krever ikke proprietær software , de har oså FM.

Disse to blir absolutt mest brukt .

HD-spilleren er Asono's rene MP3 den er utgått.

På denne spilleren har vi byttet HD fra 20 til 80 , det gikk greit .

FM og rett opp i Windows er en stor fordel .

IRiver har dette men er dyr , vil derfor anbefale iAudio X5 , se omtale/test Dinside.no.

Den selges for +/- 3K hos DataShop.no.

Denne har også stor fargeskjerm/video/foto/minnekortleser.

Hos Dinside mener de at den har den beste lydkvaliteten hittil.

Lenke til kommentar
Skjekk rewievs av de begge ved å google, har og mener selv at ipod er helt klart best! Sier ikke dette uten å ha peil, lånte en zen av en kamerat i en uke. Udigg å manuvrere, stygt design, dårlig lyd og lav batteritid...

Alt du sier der om zen er feil. ZEn er mye bedre en Ipod :thumbup:

 

Ipod sucks i forhold til Zen :w00t:

Lenke til kommentar
Skjekk rewievs av de begge ved å google, har og mener selv at ipod er helt klart best! Sier ikke dette uten å ha peil, lånte en zen av en kamerat i en uke. Udigg å manuvrere, stygt design, dårlig lyd og lav batteritid...

Alt du sier der om zen er feil. ZEn er mye bedre en Ipod :thumbup:

 

Ipod sucks i forhold til Zen :w00t:

1. Du er feilinforemert.

2. Du eier en Zen, eller du har en kompis som eier en Zen.

3. Du mangler selv grunnleggende ferdigheter innen argumentasjonsteknikk.

4. Du er antagelig ikke konfirmert ennå.

 

Alternativt:

 

1. Du er et troll.

2. Jeg lot meg lure.

Lenke til kommentar
1. Du er feilinforemert.

2. Du eier en Zen, eller du har en kompis som eier en Zen.

3. Du mangler selv grunnleggende ferdigheter innen argumentasjonsteknikk.

4. Du er antagelig ikke konfirmert ennå.

 

Alternativt:

 

1. Du er et troll.

2. Jeg lot meg lure.

1. Jeg er ikke feil informert..

2. Eier faktisk en Zen :w00t:

3. Det kan godt hende. Skal prøve igjen litt lenger ned i denne posten.

4. Jeg er faktisk konfirmert. (hva har det med saken å gjøre?)

 

Alternativt:

1. Jeg er ikke et troll.

2. Hvordan lot du deg lure?

 

Jeg syntes Zen har et bedre design, er bedre å manøvrere seg rudt i menyene. Det er også MYE bedre lyd i Zen en det er i Ipod.

Lenke til kommentar

Jeg har iPod mini, og sett i ettertid ville jeg ha valgt Zen Micro. iPod har et elendig menysystem. Enkelte sier at det er enkelt, men i så fall er enkelhet synonymt med alvorlig mangel på grunnleggende funksjoner. For å si det sånn: Jeg ville aldri latt musikksamlingen min i hendene på en iPod. Det er kanskje ikke et *så* stort problem på iPod mini, tatt den begrensede lagringsplassen i betraktning, men når vi beveger oss opp mot 20 GB, har jeg liten forståelse for "audiofile" som velger iPod.

 

Vi får bare håpe at Apple fikser menysystemet i en firmwareoppdatering, men når de ikke har fått fingeren ut av stumpen i løpet av de årene iPod har vært ute på markedet, er det liten grunn til å tro at noe vil forandre seg.

 

Jeg har forresten Zen NX. Stygg er den ikke. iPod ser bedre ut, men hvis du i det hele tatt prøver å ta den ut av "beskyttelsesetuiet" og flytter den litt rundt på bordet vil overflaten se ut som sandpapir i løpet av kort tid (merk at dette IKKE gjelder iPod mini). Når det kommer til lyd merker jeg ingen forskjell (med AKG K26P), så det argumentet veier ikke så tungt for meg. iPod (mini) har kanskje bedre byggekvalitet, og hvis Apple fikser det dårlige menysystemet så kanskje jeg velger iPod når det er på tide å bytte ut Zen-spilleren.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Kan ikke folk komme med saklige argumenter? At en MP3-spiller suger (hva suger den egentlig?) eller at en spiller er konge sier ikke stort, og nøyaktig hva er det som er så bra/dårlig med den? For øvrig synes jeg det ikke passer seg å sammenligne to produkter når du ikke en gang har prøvd begge skikkelig. Skal informasjonen som blir postet her være informativ, må folk tenke seg om før de skriver (eventuelt ikke skrive noe i det hele tatt dersom man ikke har noe saklig og holdbart å komme med).

Lenke til kommentar
Altså, Ipod Mini, er etter min mening stygg.

Den ser ut som en bretta røyk pakke.

Den kommer i dårlige farger.

Teit navigerings system.

 

Zen Micro, er fin, den kommer med et bra design. Men kvaliteten er jeg usikker på , jeg har prøvd Ipod Mini 5ganger før.

jeg har aldri tatt i en Zen.

HVA POKKER MENER DU MED AT MINI ER STYGG??

 

 

*kremt* *host*

 

 

Synes alle produktene til Apple er nyyyyydelige jeg! :)

Lenke til kommentar
1. Jeg er ikke feil informert..

2. Eier faktisk en Zen :w00t:

3. Det kan godt hende. Skal prøve igjen litt lenger ned i denne posten.

4. Jeg er faktisk konfirmert. (hva har det med saken å gjøre?)

 

Alternativt:

1. Jeg er ikke et troll.

2. Hvordan lot du deg lure?

 

Jeg syntes Zen har et bedre design, er bedre å manøvrere seg rudt i menyene. Det er også MYE bedre lyd i Zen en det er i Ipod.

1. Hvis du påstår at Ipod suger i forhold til Zen er du feilinformert. Jeg eier selv en Zen og jeg har testet Ipod Mini grundig. At du liker Zen bedre er din sak, men det finnes ikke holdbare argumenter for å hevde at den ene spilleren er mye dårligere enn den andre.

 

2. I told you so.... Nå synes jeg du skal gå og slå opp disse ordene i en ordbok eller et leksikon: subjektiv objektiv kildekritikk inhabil uhildet

 

3. Bra. Det er håp så lenge en lærer av sine feil.

 

4. Henvisning til alder i denne type disksjon er ofte et hint om at noen synes du oppfører deg som en unge.

 

Alternativt:

 

1. Bra. Trolling er slitsomt.

2. Hvis du ikke er et troll ble jeg ikke lurt.

 

 

Det er din rett å mene at Pepsi er bedre enn Coca Cola, at rødt er penere enn blå, at katter er søtere enn hunder, at vinter er morsommere enn sommer osv. osv. Problemet oppstår når du postulerer dette som universelle sannheter.

 

Hva lydkvalitet angår: Ja, så lenge du ikke justerer maksimal uteffekt på Ipoden vil Zen gi et bedre resultat med et par skikkelige øreklokker. Dette handler imidlertid om uteffekt og lite annet. Jeg tror også ørepluggene som følger med Zen er bedre enn Ipod sine. Å påstå at lyden er bedre er imidlertid å trekke ting svært mye lenger enn du har snev av dekning for. Prøv å høre på begge spillerne med samme mp3-fil med samme headset med samme lyttevolum. (Altså faktisk volum inn i øret). Jeg tviler sterkt på at du vil høre noen forskjell...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...