schmelck.no Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Hei! På jobben idag (RIMI), så skulle jeg prise ned noen koteletter, trengte kalkulator siden det var vektvare. Tok frem mobilen, regnet ut prisen, la mobilen i hylla, tok frem prismaskinen og priset varen. Siden jeg er låseansvarlig så blir jeg callet på hele tiden. Da jeg var på vei for å legge vekk prismaskinen ble jeg callet til kassa, så ble jeg spurt av den del kunder om div. spørsmål ol. Etter så mye styr så hadde jeg selvfølgelig prestert å glemme at jeg ikke hadde lagt mobilen i lomma, så jeg løp opp for å hente den. Men gjett hva, der var den ikke! Ringte den konstant i 45min og plutselig så var den slått av. Selvfølgelig så var jo hele greia min skyld, og med chess forsikring forventer jeg ikke noe penger tilbake for telefonen. Men den har jo selvfølgelig et IMEI nummer som jeg skal klare å grave frem, er det noe man kan gjøre med det? Vi har en hel haug med kameraer i butikken så jeg skal se nøye igjennom opptaket imorgen for å finne ut hvem som tar den. Jeg vil da ha mulighet for å skrive ut bilde av gjerningmannen, kan man bruke dette til noe? Bør jeg anmelde det uansett om jeg finner personen eller ikke? Setter pris på alle svar og innspill, men svar alá "haha, det er din skyld, du passet ikke på, synd for deg" hadde vært fint om vi kunne unngått da jeg er fullstendig klar over det... Btw, det var en P900, så i tillegg til å miste alle mine nummer så koster jo telefonen litt også... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Du bør vel melde det til politiet - dersom du har videoopptak burde vel det være en teoretisk mulighet for at politiet gidder å se på det? Du bør uansett få sperret serienummeret. Er det en nyere Nokia eller SE er den ubrukelig i Norge dersom den blir blokkert. Edit: Ah, var en P900 ja... Er nok dessverre ikke så mye som skal til for å gjøre den modellen klar for bruk igjen etter at imei er blokkert Endret 26. mai 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
aurstad Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Hvordan blokkerer man IMEI ? Jeg har også fått frastjålet min mobil, men har bare sperre nummeret. Det er en liten mobil-hai som driver å stikker av med mobiler på utestedene i byen, forrige helg forsvant det 7 mobiler på EN kveld på et ganske lite utested i steinkjer, nord-trønderlag.. måtte han brenne..! Endret 26. mai 2005 av aurstad Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Du sier ifra til politiet, så får de lagt IMEI-koden til i et europeisk register. Vil ikke bli mulig å koble seg opp til en base i Europa etter det. Chess forsikring er noe av det mest bortkastede jeg har hørt om. Den dekker jo ingen verdens ting. Dekker for eksempel ikke tyveri, kun ran. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Takk for svarene! Skal forte meg til politiet med engang jeg får brent ut videoopptakene! Lurifaksen: hvorfor er det lett å få P900 til å funke igjen, ved å bytte IMEI? Lenke til kommentar
Popobawa Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Be til gud at den personen som tok telefonen ikke har så mye greie på sånt. Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Vet ikke hvordan det er med SE, men på Nokia, så har jeg alltid på sikkerhetskode på telefonen. Sånn at hvert sim-kort som ikke er blitt lagt inn før, blir spurt om sikkerhetskode før du kan bruke telefonen. Da for å hindre at den ikke kan brukes av andre itilfelle stjålet. Lenke til kommentar
schmelck.no Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Vet ikke hvordan det er med SE, men på Nokia, så har jeg alltid på sikkerhetskode på telefonen. Sånn at hvert sim-kort som ikke er blitt lagt inn før, blir spurt om sikkerhetskode før du kan bruke telefonen. Da for å hindre at den ikke kan brukes av andre itilfelle stjålet. Nok et eksempel på hvor idiot jeg er. Tror du jeg hadde aktivert sikkerhetskode? Neida... Selv om jeg er fullstendig klar over hvor smart det er så tenkte jeg aldri på å fikse det... EDIT: Hvis man anmelder + sperrer IMEI og ved et mirakel plutselig får tilbake mobilen, er det mulig å "låse opp" IMEI nummeret? Endret 27. mai 2005 av schmelck Lenke til kommentar
akira7 Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Jeg skal ikke se bort fra at du vil få tilbake mobilen, men sjansene er småe.. Lenke til kommentar
siggn Skrevet 28. mai 2005 Del Skrevet 28. mai 2005 Akuratt det samme skjedde faktisk meg forrige uke. jeg la den igjen på skolen, kom ikke på at den ikke lå i bukse lomma før jeg kom hjem, å da var det seff. for sent. så jeg ringte telenor med en gang å sperret sim-kortet først. (det burde du og, hvis du ikke har gjort det allerede) så neste morgen gikk jeg ned til politiet å ga de IMEI nummeret til telefonen samt. serienummer så annmeltde jeg det. jeg hadde gjensidige NOR forsikring da. så det var ikke noe problem å ordne opp i det med de. anbefaler den forsikringen, man får den på spaceworld. den dekker alt! så jeg sendte inn en tyveri raport til forsikrings selskapet. for en uke siden, så nå sitter jeg igrunn bare å venter på mitt utbytte av det, (men , egenandel på kr.300,- kommer i tillegg) å når du har betalt 300 får du ny mobil av samme type. å hvis den typen ikke selges lenger av en aller anna grunn så får du en annen type av samme merke i ca. samme prisklasse,. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Vet ikke hvordan det er med SE, men på Nokia, så har jeg alltid på sikkerhetskode på telefonen. Sånn at hvert sim-kort som ikke er blitt lagt inn før, blir spurt om sikkerhetskode før du kan bruke telefonen. Da for å hindre at den ikke kan brukes av andre itilfelle stjålet. Ser ikke helt poenget her altså. Dette hjelper deg fint lite. Mobilen er jo borte uansett. Dessuten så er det ikke noe problem å få bort sikkerhetskoden med det rette utstyret. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Dessuten så er det ikke noe problem å få bort sikkerhetskoden med det rette utstyret. Bare sånn btw - samme utstyret gjør det mulig å bytte serienummer på de fleste telefoner på markedet - så sånn sett så burde det ikke være vits i å anmelde det heller. Selvfølgelig, anmeld det - bedre enn å ikke gjøre noe, og på den måten oppfordre tyvene til å gjøre det igjen. Er slett ikke alle som tenker så langt før de knabber en telefon. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 29. mai 2005 Del Skrevet 29. mai 2005 Hvorfor blokkerer man IMEI? Hadde det ikke vært bedre å få tak i nummeret på SIM-koret som brukes i telefonen? Da har man jo faktisk en mulighet til å få tak i dusten som har telefonen, og melde han. Eventuellt hadde det vært kult å legge til en fuknsjon som sendte en SMS til et bestemmt nummer hver gang det byttes SIM i telefonen. Hvis jeg hadde hatt greie på å kode OS til mobiltelefon da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå