Gå til innhold

[Løst]Microsoft Word - Lage en bildeholder < Løst >

K..

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet ikke om topic ble særlig godt formulert, så prøver meg bedre her. :)

Det har seg slik at jeg driver å lager meg en mal i Word.

Mitt spørsmål arter seg derfor slik:

Er det mulig å lage en slags bildeboks som det står "trykk her for å sette inn bilde", noe lignende av det som er i powerpoint?

På denne måten kan jeg avsette plass til et bilde i malen pluss at malen blir lettere for andre å bruke malen.

Legger ved et bilde av hvordan det er i PowerPoint slik at dere kanskje bedre skjønner hva jeg mener. :)

Endret av Knut Erik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke få den funksjonaliteten direkte uten VB-programmering. En enkel måte å få til noe liknende er å sette inn en plassholder til bildet (for eksempel en tekstboks eller en enkelt tabellcelle) og deretter sette inn en feltkode som aktiverer kommandoen Sett inn bilde.

Klikk Sett inn -> Felt -> velg Macro Button fra listen Feltnavn -> velg SettInnBilde fra listen Makronavn -> skriv for eksempel "Dobbeltklikk for å sette inn bilde" i feltet Vis tekst.

Lenke til kommentar

Det ser ut til å virke. :)

Takker for raskt svar!

Et nytt problem har imidlertid dukket opp.

Er det en måte å begrense hvor stort bildet blir når du setter det inn?

Slik at om du setter inn et bilde på 1024x768, blir det automatisk resiza til 200x300 f.eks?

Lenke til kommentar

Nei, i utgangspunktet er det ikke det. Det vil si: Hvis du setter inn bildet direkte i dokumentet vil bildet ha 100 % størrelse så fremt det er mindre enn dokumentets marger. Hvis bildet er større enn margene vil det krympes slik at det får plass innenfor margene. Hvis du setter bildet inn i en tabellcelle vil cellen tilpasse seg bildets størrelse men med samme begrensninger som i stad: maks opp til dokumentets marger.

Hvis du setter bildet inn i en tekstboks vil bildet tilpasses tekstboksens størrelse men uten å endre forholdet mellom høyde og bredde. Hvis du har en tekstboks som for eksempel er 10 cm bred og 1 cm høy og setter inn et bilde som er 20 cm bredt og 20 cm høyt vil bildet endres til 10 x 10 cm og tekstboksen også endres til det samme (pluss indre marger).

Ut fra det du skriver vil nok en tekstboks være den beste løsningen i ditt tilfelle.

Lenke til kommentar

Prøvde med tekstboks og det fungerte utmerket! :D

Da skulle malen min være i boks, takket være deg, kjeklulf!

Tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe meg ut - selv om klokka er over midnatt! :wee:

Nå skal jeg imidlertid rusle til sengs, så ønsker alle som leser dette ei god natt! :)

*zzz*

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...