Gå til innhold

Farger på mobiltelefoner

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at et menneskeøye ikke kan se forskjell på 262 000 farger og 65 000 farger på en mobiltelefon. Er dette sant?.. Noen som vet noe om dette?

Hørt at menneske bare kan få med seg 50 000 farger..

Takk for hjelpen... :yes:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er bare tull. Forskjellen er ikke stor, men helt klart merkbar.

På en pc-skjerm har man jo 32-bits farger, dvs ca 4,3 milliarder farger...tror ikke man hadde giddet å lage støtte for dette hvis øyet vårt bare kunne skille mellom 50000.

Du kan jo teste det selv ved å sette ned oppløsningen på pc-skjermen din til 16-bits, dvs 65000 farger, og se om du ser forskjell ;)

EDIT: 32 bits fargedybde er forresten egentlig bare 24-bits. De ekstra 8 bitsa er kun for å tegne opp fargene raskere. 24-bits er ca 16 mill farger.

Endret av knutert
Lenke til kommentar
Det er bare tull. Forskjellen er ikke stor, men helt klart merkbar.

På en pc-skjerm har man jo 32-bits farger, dvs ca 4,3 milliarder farger...tror ikke man hadde giddet å lage støtte for dette hvis øyet vårt bare kunne skille mellom 50000.

Du kan jo teste det selv ved å sette ned oppløsningen på pc-skjermen din til 16-bits, dvs 65000 farger, og se om du ser forskjell ;)

Ja men det er en PC. Mobil er vel noe annet, mindere skjerm iallefall..

Pluss at de mobilene med høy oppløsning, eks 220 x 220 piksler i en 128 x 128 display med 65 000 farger, da kan man vel ikke se forskjell om den hadde hatt 265 000 farger, siden pikslene sitter så tett sammen..

Eller? ..

Lenke til kommentar

Sånn jeg har har forstått det, kan ikke det mennesklige øyet oppfatte mer enn kanskje 50.000 farger. Men hvis skjermen din (sikkert sammen om det er mobil eller pc) støtter flere farger enn dette, vil øyet ditt oppfatte de fargene som på en måte er mest naturlige. Dermed vil du tenke at denne skjermen hadde fine farger fordi du ser akkurat de fargene som er "best". Men dette er bare min oppfatning. Det finnes helt sikkert en forklaring på dette.

Lenke til kommentar

Det kan stemme ja, fordi dette har jeg hørt om før. Det kan nok komme ann på hvor mange pixler det er i det bildet også, og ikke minst bildekvaliteten.. Har også hørt at et menneskets syn ligger på ca. 120 megapixler. så fargene kan nok stemme... og husk at man kan ikke sammenligne farger på en skjerm med et menneskeøye.. øye er naturlig, en skjerm er laget av et menneske.

Lenke til kommentar

64k eller 256k har liten eller ingen betydning.

Det finnes mobiler med 64k-skjermer som har bedre farger enn enkelte 256k-mobiler, og omvendt. Er andre ting i en skjerm som er viktigere.

Dette handler mest om markedsføring, slik som antall polytoner, autofokus og andre ting som egentlig ikke har betydning for brukerne, men som produsentene vektlegger i sine sleipe markedsføringer :)

Endret av molna
Lenke til kommentar
Gjest Yoshi

En i en annen tråd som la ut to bilder.

Det ene hadde få farger (4096 om jeg husker rett), det andre hadde veldig mange (65000 eller 262000).

INGEN som klarte å se forskjell!

Ikke en gang jeg ;)

Lenke til kommentar

Jeg har samenlignet med:

SE T68i - 256 farger

Nokia 3650 - 4096 farger

SE Z600 - 65 000 farger

Samsung D500 - 262 000 farger

Dette ble: dårlig, bra, dedre, best for meg ;)

Tror at i en skjerm på 65k - at øyet ser noen av alle fargene (at øyet ser kansje bare 40 000 av de fargene). Og at i 262k - at øyet ser kansje alle 50 000 (??).

Det jeg tenker på er at øye kansje kan se noen farger som ikke er der, og ikke se noen som er der. :hmm:

Forstå det de som kan :!:

Endret av Slurt-is
Lenke til kommentar

Tror ikke du klarer å se forskjell uansett hvor mye du anstrenger deg. Husk at en mobilskjerm ikke en gang KAN vise mer enn ca 40 000 farger på en gang.

Det er skjermen som har noe å si - ikke antall farger. Men det er normalt slik at en skjerm med mange farger er nyere og bedre enn en med færre farger.

Vegard_: Jeg la ut bildene: Sammenlign bilder med forskjellige farger her

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar
Sånn jeg har har forstått det, kan ikke det mennesklige øyet oppfatte mer enn kanskje 50.000 farger.

Du har nok misforstått ganske kraftig :p

Det menneskelige øyet kan (mest sannsynlig, da ingen er helt sikre) se ca 10 000 000 farger. 10 millioner! Siden det her er snakk om mobilskjermer, er nok tallet mye, mye lavere.

Endret av Shhhh
Lenke til kommentar

leste i en test på en mobil side. at øyet faktisk bare klarer å oppfatte 32.000 farger(på vanlige mobil skjermer,ikke pc o.l), så i teori'en hadde ikke mobiler trengt mer enn 32k farger, men de skrev åsså at den største grunnen til at det blir flere å flere farger er rett å slett for å lokke folk, tydligvis synes folk det er veldig veldig bra med masse farger fordi de tror det utgjør forskjell.

bra salgs triks spør'u meg.,.,., :D

Lenke til kommentar

Så klart?

På disse mobilene er det ikke bare antall farger som er forskjellig. Antall piksler, skjermstørrelse, fargeklarhet osv. er ulikt.

Jeg tror forskjellene kommer mest frem når man sammenligner nøyaktig samme skjermer, bare med ulik fargedybde.

Lenke til kommentar
Jeg har samenlignet med:

SE T68i - 256 farger

Nokia 3650 - 4096 farger

SE Z600 - 65 000 farger

Samsung D500 - 262 000 farger

Dette ble: dårlig, bra, dedre, best for meg  ;)

Ja, men så hadde du helt forskjellige mobiltelefoner også. Forskjell på hvilken type skjerm det er.

Er det ingen som har en Nokia 6630 og en Nokia 6680, så kan de sammeligne? Nokia har selv sagt at 262 000 farger er bare for å tiltrekke kunder.

Edit: Leif.

Endret av ehs5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...