Christian86 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Som grunnlag for testen er malen laget etter Admin’c sin S100 test. Innledning: Merk dere at dette er min subjektive mening om telefonen. Jeg føler ikke noe behov for å si hvor lenge jeg har testet telefonen. De fleste jeg har/har hatt holder nokså kort tid, så er ikke snakk om en måneds bruk før lager testen. Jeg kommer heller ikke til å teste java ytelsen på telefonen. Modell: Mpx 220 Produsent: Motorola Eventuell link: http://www.mysmartphone.no/mod-htmlpages-display-pid-5.phtml Design Telefonen er utført i metallic sølv. I forhold til V600 så er det ikke helt den samme kvalitetsfølelsen. Telefonen er laget i plastikk, og kan føles billig til tider. Enheten er utført som et kamskjell, der displayet er beskyttet. Jeg kan ikke nekte for en viss bekymring at skjermen skal ta skade av all klappingen til tider. Personlig liker jeg telefonen på boksen bedre. Denne er utført i sort, og ser unektelig bedre ut. Tastene er for så vidt greie, men kan virke litt slappe til tider. Kamera knappen er plassert nederst på høyre side, sammen med ir-porten. Litt underlig at den har så dårlig respons, for jeg må trykke to ganger før den klarer å respondere. For de som leter etter noe å sammenlikne telefonen med, så er Sharp GX-30 og 32 eksempler som passer meget godt. Skjerm og menyer/oppsett I korte trekk; har du noen gang prøvd en pocket pc, så kjenner du deg nok igjen. Telefonen bygger på Smartphone 2003. Systemet leveres av Microsoft, og man ser klare paralleller til Windows. Systemet er enkelt å gjenkjenne, men kan fremstå litt underlig for nybegynnere. Dog har jeg jo fått mange måpende ansikter når de ser msn på telefonen. Til en motsetning fra Symbian sin oversikt over kjørende programmer/sist brukte, så vises de her på toppen av skjermen (Home status). Det er litt plagsomt når listen blir milelang, og du må bla deg gjennom for å finne favoritt programmet. Til en motsetning fra Qtek 7070, så er systemet fullstendig oversatt til norsk. Skjermen har 65000 farger, samme som den ytre skjermen. Selv om den interne skjermen er av TFT, så sliter den nevneverdig i direkte sollys. Det er mulig å lese hva som står der, men det blir betydelig vanskeligere enn det burde være. Maskinvare og generelt Telefonen er utstyrt med 32mb minne og 32mb rom. Altså er det 32mb den har til å operere programmer med. Prosessoren er en 173mhz utgave. Dog virker det som telefonen sliter med minnet til tider. Den blir nevneverdig treg når jeg skriver sms og hører på musikk samtidig. Softwaren i telefonen fremstår som ustabil, og den sliter med flere forskjellige feil. Det er ofte jeg opplever at lyden demper seg selv (og jeg må starte telefonen på nytt for å få opp volumet), skjerm og system oppfører seg rart. Batteriet er faktisk av den bedre typen. Mens feks. Qtek 7070 måtte lades minst en gang per dag, og sjelden holdt lengre enn 2 dager, så fungerer mpx220 bedre. Jeg har dessverre ikke testet helt hvor lenge. Med i pakken følger det med: datakabel, lader, software, batteri og stereo handsfree. Teknologi Telefonen er ikke fullpakket med alskens teknologi, men den har det som forventes av en business telefon. Bluetooth, usb støtte, ir-port og minnekort er på plass. For øyeblikket bruker jeg 512 brikke, som fungerer nokså bra. Sett bort ifra at telefonen får hikke av og til. Kameraet er på 1,23 mp, men jeg kan ikke si meg særlig fornøyd med det. Fargene virker unaturlige og ”blitzen” er ikke til nevneverdig hjelp. Underholdning Når det kommer til underholdning så kan telefonen lese av mp3 filer, wma og amr filer. Sistnevnte er dog best egnet for ringetoner. Med ekstra software (Betaplayer) kan man utvide støtten til divx og ogg filer. For bildevisningen så anbefaler jeg ikke telefonen. Bildene blir små, og jeg missliker generelt slike skjermer for bilde visning. Med på telefonen følger det Jawbreaker og Kabal. Jawbreaker er et spill der du skal få flest mulig kuler av samme farge sammen, før du eliminerer dem. Jo flere du får, jo høyere poengsum samler du. Kabal regner jeg med de fleste kjenner til. Styringsmetoden her har jeg faktisk ikke greid å finne ut. Konklusjon for Motorola Mpx220: Telefonen er utmerket til både underholdning og business. Kalenderen er veldig bra, og minner om hvordan avtaler vises i Outlook. Dette er veldig praktisk, og ser betraktelig finere ut, enn symbian.(Ikke tatt Uiq i betraktning) Softwaren er dessverre det som trekker ned. Underligere feil har jeg sjeldent sett, men jeg antar software oppdatering vil hjelpe på dette. Bortsett fra dette så er det ikke noe spesielt å trekke frem om telefonen. Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Fin test, den har hjulpet meg til valg av telefon! Men kunne du bare si ca. hvor lenge telefonens tandby tid er, 3 dager? med litt bruk? hvor lenge med litt kamera, mp3 og sms osv..? takker for svar! Lenke til kommentar
Mobilguiden666 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Hatt denne i 3 mnd nå og den er bra Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Fin test, den har hjulpet meg til valg av telefon! Men kunne du bare si ca. hvor lenge telefonens tandby tid er, 3 dager? med litt bruk? hvor lenge med litt kamera, mp3 og sms osv..? takker for svar! jeg brukte den sånn delvis med mp3 (til og fra), lite kamera. Er nokså usikker på hva jeg burde svare deg der Lenke til kommentar
Mobilguiden666 Skrevet 12. juni 2005 Del Skrevet 12. juni 2005 Min har elendig batteri. Kanskje en dag ( fra den var ny ) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 12. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 12. juni 2005 Min har elendig batteri. Kanskje en dag ( fra den var ny ) hatt flere dager jeg Lenke til kommentar
SumSar Skrevet 15. juni 2005 Del Skrevet 15. juni 2005 (endret) Bra test. Hvordan er det å skrive melding med den? Den bruker vel itap? Endret 15. juni 2005 av SumSar Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 faktisk ikke. En kryssning mellom itap og t9. Beste løsning jeg har sett hittils Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Takk for en fin test. Hvordan er det med ringetoner og filformater? er det ikke mulig å lagre programmene på minnekortet og dermed i system omdirigere minnet på telefonen slik at det blir mer minne til programmer som kjører? Det er utrolig hvor fort man får lyst på nye telefoner , men qteken min får holde mål for nå =) Har du ork til å legge ut noen bilder som du har tatt? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2005 kan prøve, om nå verkstedet kan bli ferdig med den programmer kan lagres på kortet ja, null problem der Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 kan prøve, om nå verkstedet kan bli ferdig med den programmer kan lagres på kortet ja, null problem der da er det bare å frigjøre minne da ved å redusere lagringskapasitet på telefonen. Men som du sier er 32mb lite minne. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 kan prøve, om nå verkstedet kan bli ferdig med den programmer kan lagres på kortet ja, null problem der da er det bare å frigjøre minne da ved å redusere lagringskapasitet på telefonen. Men som du sier er 32mb lite minne. nja. Hemmeligheten er at denne har 64 mb. Men slik jeg forstod Golfi (han solgte meg faktisk den første jeg hadde hehe) så deles dette minne på 32 mn til å jobbe med og 32mb til programmer og stash Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 25. juli 2005 Del Skrevet 25. juli 2005 Du skulle ikke tilfeldighvis vite hvor jeg får tak i den nye FWen? Jeg vil si at eg ikke har samme problemer som deg! Selv om jeg både hører på ¨musikk og skriver sms, så går telefonen vanlig! Jeg er svært fornøyd. Kommer med en test etterhvert. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. juli 2005 Forfatter Del Skrevet 26. juli 2005 Du skulle ikke tilfeldighvis vite hvor jeg får tak i den nye FWen? Jeg vil si at eg ikke har samme problemer som deg! Selv om jeg både hører på ¨musikk og skriver sms, så går telefonen vanlig! Jeg er svært fornøyd. Kommer med en test etterhvert. lever til Zodiac og de ordner det for deg. Lenke til kommentar
THacker Skrevet 24. august 2005 Del Skrevet 24. august 2005 Sjekk her: Bluetooth remote control for smartphone Lenke til kommentar
CheGuevara Skrevet 30. august 2005 Del Skrevet 30. august 2005 Min har elendig batteri. Kanskje en dag ( fra den var ny ) Batteriet mitt varer i opptil 6 dager, med ringing, sms, msn og musikk! Svært fornøyd! Lenke til kommentar
THacker Skrevet 31. august 2005 Del Skrevet 31. august 2005 mitt varer i 2....................................................... drit plagsomt,, Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 16. mars 2006 Del Skrevet 16. mars 2006 En ting da det er Smartphone på denne, er det mulig å legge in TOM TOM på denne som på Qtek og bruke den som gps navigator? noen testet dette? Lenke til kommentar
tugron Skrevet 23. april 2006 Del Skrevet 23. april 2006 jeg leste på smartmobil.no at den har SDIO-plass.er det tilfelle?har telefonen selv,og er jo greit å vite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå