Gå til innhold

Lan Windows and Linux

Anbefalte innlegg

Hei, vurdere sterkt å convertere til Linux :thumbup:

Men sitter bare å lurer på hvordan det går på Lan, hvis jeg er den eneste med linux, mens resten sitter å humper på winXP ??

Er dette overhode mulig, å hvordan i all verden funker dette?

Jeg er klar over at ikke alle spill funker ordentlig på linux, men kan jeg spille lan med de andre på de spillene linux takler?

--------------------------------------------------------------

Dritt lei Windows.... :thumbdown:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men sitter bare å lurer på hvordan det går på Lan, hvis jeg er den eneste med linux, mens resten sitter å humper på winXP ??

Er dette overhode mulig, å hvordan i all verden funker dette?

Jeg er klar over at ikke alle spill funker ordentlig på linux, men kan jeg spille lan med de andre på de spillene linux takler?

1. Til networking mellom Linux- og Windows-PC'er bruker du SAMBA. I de fleste Linux-distribusjoner er dette rimelig enkelt å sette opp.

2. Hvis spillet er støttet under Linux kan du spille med Windows-brukere.

Lenke til kommentar

=> Gimper

Så hvis spillene støttes av linux, så vill det funke?

Jeg tenkte det kansje ville være som å lan'e f.eks å lan'e Doom3 v1.2 og v1.0 for det vill jo ikke funke.

Kan jeg bruke samme patcher & cracker som vennene min da?

Lenke til kommentar
=> Gimper

Så hvis spillene støttes av linux, så vill det funke?

Jeg tenkte det kansje ville være som å lan'e f.eks å lan'e Doom3 v1.2 og v1.0 for det vill jo ikke funke.

Kan jeg bruke samme patcher & cracker som vennene min da?

Linux og Windows er ikke det samme. Ingenting på Windows fungerer på Linux og omvendt.

Det vil si at du trenger egne patcher til Linux versjonen av spillet.

Lenke til kommentar

Det er ikkje slik at "spel støttast av Linux", men at heller at "Linux støttast av spelet". Poenget er at det er ikkje GNU/Linux sin feil om spelet ikkje er programmert for anna enn Windows.

Ein god del Windows-only-spel er støtta av Cedega, men du kan ikkje rekne med full ytelse.

Hugs at dess fleire som brukar GNU/Linux, dess fleire spel kjem til det.

Lenke til kommentar

Gå for dualboot, dvs. at du har både Windows og GNU/Linux på hver sine partisjoner, så kan du velge hvilket du vil starte opp. For å bytte er det bare å reboote.

Jeg har en Windows-installasjon som utelukkende brukes på lan, ellers har jeg ikke bruk for den.

Det blir feil å si at Windows-ting og GNU/Linux-ting ikke funker sammen, det er kun kjørbare filer det gjelder. Datafiler som baner/kart og lignende funker begge steder.

Om du har samme versjon av et spill så skal det gå problemfritt å spille sammen med folk som bruker Windows. Selv spilte jeg UT2004 i GNU/Linux med andre som brukte Windows sist gang jeg og noen venner hadde lan.

For programmering er GNU/Linux mye bedre enn Windows.

GNU/Linux er tilrettelagt for programmering.

Lenke til kommentar

prog master:

Han henvender til at du ikke kan bruke hvem til annet enn personer, hvilken kan brukes til distroer.

Jeg tror Slackware ville vært tingen for deg, tror ikke at det finnes noe distroer som er bedre å bruke til programmering og Slackware tvinger deg til å få litt kunnskap om Linux og det er ikke så dumt.

Lenke til kommentar
prog master:

Han henvender til at du ikke kan bruke hvem til annet enn personer, hvilken kan brukes til distroer.

Jeg tror Slackware ville vært tingen for deg, tror ikke at det finnes noe distroer som er bedre å bruke til programmering og Slackware tvinger deg til å få litt kunnskap om Linux og det er ikke så dumt.

Ærlig talt. Mulig det, men det er bare å bruke det, så lærer du stadig mer etterhvert.

Forøvrig mener nå jeg Fedora er en veldig fin distro å progge i :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...