Gå til innhold

Politikere dropper mp3-loven....


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://dlf.info/arkiv/001198.html

 

DLF er tilhenger av eiendomsrett. En sikker eiendomsrett er en nødvendig forutsetning for et sivilisert og velstående samfunn. Dessverre står eiendomsretten svakt i Norge i dag, og nå svekkes den ytterligere. Vi synes dette er tragisk, så tragisk at vi til og med skal avholde oss fra å lage et poeng ut av at Høyre nok en gang går inn for å krenke eiendomsretten.

 

Den store uthuling av eiendomsretten som nå pågår er meget farlig på sikt. Grunnen til at folk produserer er at de i stor grad får retten til å disponere over det de produserer. Dersom denne retten uthules og svakkes, vil produksjonen stagnere og etter hvert bli mindre og mindre. Og da går velstanden nedenom og hjem

Lenke til kommentar

Evneveike journalister. Den såkallte "MP3-loven" blir ikke droppet, den blir omskrevet en smule. Det viktigste tillegget i forhold til forrige forslag til revidering av åndsverkloven er:

 

"dersom den som kontrollerer en spesifikk DRM-teknologi velger å ikke tilby avspillere på bestemte relevante tekniske plattformer, skal bestemmelsen i første ledd ikke være til hinder for at en uavhengig tredjepart utvikler, selger, reklamerer for, besitter og/eller bruker en slik avspiller."

 

Vel, hva er en "relevant teknisk platform"?

Lenke til kommentar
,26/05/2005 : 16:04] Blir det likevel ulovlig å laste ned mp3 filer,filmer osv.?

I dag er det jo kun ulovlig å dele?

Ja.

 

EDIT: Eller nei. Det blir ikke ulovlig å laste ned MP3-filer og film. Det blir ulovlig å laste ned opphavsrettsbeskyttet materiale fra ulovlige kilder.

Endret av olsen
Lenke til kommentar
Dessverre står eiendomsretten svakt i Norge i dag, og nå svekkes den ytterligere. Vi synes dette er tragisk, så tragisk at vi til og med skal avholde oss fra å lage et poeng ut av at Høyre nok en gang går inn for å krenke eiendomsretten.

Stakkars DLF, har de ikke noe bedre å komme opp med enn dette?

 

Den såkalte "mp3-loven" har jo ikke blitt vedtatt, så hvordan i huleste kan man da si at eiendomsretten har blitt svekket? Hvis man avblåste hele lovforslaget ville vi jo bare vært tilbake til start. Altså: INGEN ENDRING. Og vi har allerede en solid copyright-lovgivning her i landet, ihvertfall etter min mening.

 

Hvis derimot loven blir vedtatt betyr det at kunder av immaterialle produkter mister betydelig kontroll over varene de kjøper.

 

Når jeg kjøper et produkt ønsker jeg å kunne bestemme over det. Og nettopp det kan jeg med materielle produkter - jeg kan mekke så mye jeg vil på min egen sykkel uten at produsenten har et ord de skulle sagt. Jeg kan til og med destruere hele sykkelen og selge den som skrapjern. Hvorfor skal da immaterielle produkter være "hellige" og la produsentene beholde all kontroll selv ETTER salg?

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Jaja, litt bedre er det jo nå, men alikevel.

- Vi går lenger enn regjeringen og åpner for kopiering av cd-er med kopisperre til mp3-spillere og iPod. Vi gjør det vel vitende om at det ikke er uproblematisk i forhold til EU, sier Høyres kulturpolitiske talsmann Olemic Thommessen til aftenposten.no.

Har politikerne hørt om at Norge har vetorett i EØS forresten?

Endret av Ernie.
Lenke til kommentar
Det er da en liten bedring. Ville vært direkte latterlig om det skulle bli ulovlig å flytte sangen på en cd over på MP3 spiller.

Det ville det uansett ikke blitt. Det ville blitt ulovlig å bryte brukssperren på plata/fila/dokumentet, ikke å konvertere musikken/bildet/teksten til et annet format, hvilket da umuligjør konvertering til annet format.

Endret av olsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...