x-ray-cat Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 (endret) Jeg har alltid hørt at debian er så stabil og god til serverbruk. Vet at Sarge snart kommer men mange sier at woody er ganske uoppdatert. Betyr det at debian woody kanskje ikke er så godt egnet til serverbruk med tanke på sikkerhet og stabilitet? Endret 26. mai 2005 av x-ray-cat Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Woody er sikker og stabil den, men den er veeeldig gammel. Når Sarge nå kommer så ser jeg ingen vits med å bruke Woody. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Ikke jeg heller. Lurte bare på om den var gammel og uoppdatert hadde noe å si når det kom til sikkerhet og stabilitet. Hva kan en forvente seg er nytt og forbedret med Sarge? Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Hva kan en forvente seg er nytt og forbedret med Sarge? Egentlig ingenting, oppdaterte programmer (og ikke minst kernel). Lenke til kommentar
drall Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Hva kan en forvente seg er nytt og forbedret med Sarge? Egentlig ingenting, oppdaterte programmer (og ikke minst kernel). Egentlig alt. Bl.a helt ny installer, nye verktøy og oppdaterte pakker, samt tusenvis av nye pakker som ikke finnes i woody. Woody har linux-2.4.19, men nyere versjoner kan da lett installeres, enten selv eller fra testing/unstable (da må du rekne med å sørge for å oppdatere om det blir funnet nye sikkerhetshull som rammer, med mindre du synker mot Sarge-kernelen da). @trådstarter: Du kan sikkert begynne å bruke Sarge allerede, ettersom den får dedikerte sikkerhetsoppdateringer i likhet med woody. Kun et fåtall spesielle bugs gjenstår før den blir "stable". Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 26. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2005 Ja. Men jeg venter på en maskin som jeg kan begynne å leke å lere meg linux i. Blir vel først noe grafisk bare for gøy, dertter gjort til det den skal brukest til, tjener hvor jeg sikkert fjerner skrivebord-programvaren.. Kunne jo evt. kjørt dual på den jeg sitter på nå. Sitter på 2 ghz. Men s den andre har 2.4 intel p4. Skal bytte hvis mulig. Med tiden når denne maskinen blir for treg. Har 256*2 rd-ram. Gidder ikke å oppgradere. Blir vel dette ren linuxmaskin iallefall. jar dvd-rom og cdbrenner. Neste gang blir det helt ny maskin.. kanskje når longhorn kommer.. Men hadde vært kult hvis linux ble vanligere for folk som kjøper kontropc til surfing og slik. Slik at linux kan bli en mer vanlig plattform og større konkurrent til microsoft. Lenke til kommentar
ways Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg har alltid hørt at debian er så stabil og god til serverbruk. Vet at Sarge snart kommer men mange sier at woody er ganske uoppdatert. Betyr det at debian woody kanskje ikke er så godt egnet til serverbruk med tanke på sikkerhet og stabilitet? at den er gammel og uoppdatert betyr at den har gamle versjoner av programvare (mindre funksjonalitet), men den har alle sikkerhetsoppdateringer. så den er ikke noe mindre sikker. heller mer sikker, ettersom den er godt testet. om du er ny på området er det kanskje best å legge inn ubuntu, som er basert på debian i din grafiske periode. så hopper du lett over til debian når du skal kjøre hodeløs. Lenke til kommentar
x-ray-cat Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg har alltid hørt at debian er så stabil og god til serverbruk. Vet at Sarge snart kommer men mange sier at woody er ganske uoppdatert. Betyr det at debian woody kanskje ikke er så godt egnet til serverbruk med tanke på sikkerhet og stabilitet? at den er gammel og uoppdatert betyr at den har gamle versjoner av programvare (mindre funksjonalitet), men den har alle sikkerhetsoppdateringer. så den er ikke noe mindre sikker. heller mer sikker, ettersom den er godt testet. om du er ny på området er det kanskje best å legge inn ubuntu, som er basert på debian i din grafiske periode. så hopper du lett over til debian når du skal kjøre hodeløs. Det er sikkert lurt det. Men hva er egenltig forskjellen på ubuntu og debian+gnome egentlig? Lenke til kommentar
Gronz Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Det er sikkert lurt det. Men hva er egenltig forskjellen på ubuntu og debian+gnome egentlig? Mye. For det første er Ubuntu, i motsetning til Debian, for det meste 100% fokusert på å lage en distro for skrivebordet (selv om den går fint på server). Dermed er hardwaredeteksjon også bedre (se "Project Utopia" o.l.). Ubuntus GNOME er også litt forskjellig fra Debians umodifiserte - Canonical har "fikset" den litt slik at den er mer inituitiv å bruke. Ubuntu sine pakker er mer oppdaterte, de hadde for eksempel GNOME 2.10 i Hoary to måneder før den kom inn i Debian. Og så er det jo alle de andre finpussene som gjør Ubuntu til en knallgod distro - akkurat passe programutvalg slik at den kommer på bare en CD, en nesten lik LiveCD, communitien er veldig stor og det er lett å få svar på de fleste spørsmål man skulle ha o.l. Og hvis man trenger det har Canonical betalingssuport tilgjengelig for bedrifter e.l. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Debian Woody har kernel 2.2.20 som standardkjerne ifølge distrowatch.com inntil du kjører oppdateringsscript, og 2.2-kjernen er håpløst utdatert. Selv Slackware har gått bort fra 2.2-kjernen for lengst, og Slackware er kjent for å bruke godt testede pakker. Skal man ha Debian stable i dag, ville jeg ventet til Sarge blir utgitt offisielt. Lenke til kommentar
drall Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Oppdateringsskript? Man innstallerer selvfølgelig enten med netinstall, eller oppdaterte isoer. Siste "release" av woody er forøvrig bare noen uker gammel. Lenke til kommentar
Egil.B Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Woody kommer med både 2.2 og 2.4. 2.2 er default, men det er bare å gi et ekstra argument på bootprompten til installmediet så laster og installerer det 2.4. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå