Gå til innhold

Intel lanserer flere dobbelkjerneprosessorer

Anbefalte innlegg

Jaja, jeg liker uansett at Intel kjører på og skviser prisene, får håpe AMD følger etter.

AtW

gjør de garantert, AMD er de som vil være billigst, og det er de somregel, men her må de se seg slått, men de kommer nok til bake med bedre priser :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prosessorprodusentene vil nok desverre satse på å stappe flest mulig kjerner på en prosessor nå fremover. Jeg mener at produsentene bør fokusere mer på å lage bedre kjerner.

Jeg tror neppe det at dette kommer til å bli noe problem. Jeg antar (vet ikke) at de ikke vil være interessert i å stappe noe særlig mer enn 8 kjerner på en CPU, siden fler enn 8 prosessorer har det med å gjøre minnebusen til en flaskehals. Dersom du vil ser på tyngre serverløsninger, så vil du også se at servere typisk har støtte for NUMA, nettopp for å unngå denne problematikken.

Merk også at varmeutvikling vil kunne bli et problem her, som sannsynligvis vil "hemme" utviklingen av flerkjerneprosessorer.

Når dette er sagt, spesielt med tanke på lisenspolitikken fra Microsoft ønsker jeg flerkjerneprosessorer hjertlig velkommen.

Lenke til kommentar
Prisen på CPU'ene er meget bra, men hovedkortene som støtter denne (de med enten 955X og Nforce4 SLI Intel Edititon brikkesett) er ennå svært dyre så litt av vinningen går opp i spinningen her.

Nå ble vel 945X sluppet på markedet idag, så da bør man vel forvente en mengde rimeligere kovedkort tilgjengelig snart. Disse vil jo være noe tregere, men kan godt vise seg å være bedre utstyrt dersom produsentene følger Intels intensjoner :)

Lenke til kommentar
Snekker`n: Det var bare et regneeksempel jeg gjorde for noen uker siden. Du må gjerne synes premissene var gale og lage et regnestykke som er mer relevant for deg selv. Jeg tok også bare tak i priser jeg kunne hente fra prisguiden der og da og så det ikke an i forhold til hva som er strategisk å velge med tanke på oppgraderinger osv.

Neida, det er helt greit. Jeg ville bare belyse den "andre" siden av saken :)

Lenke til kommentar

roac og efikkan: Jeg tror også det begrenser seg selv hvor mange kjerner de vil putte inn i en kjerne etter hvert. Begrensningen vil nok skje selv om minnebussen økes voldsomt til f.eks 8x FBDIMM-kanaler på en CPU. Varme og areal ser jeg ikke på som noe problem siden vi snakker om kanskje et par år mellom hver dobling av kjerner så vil også produksjonsprosessen bedres (90nm->65nm->45nm->32nm->22nm osv) Nye High-K isolasjonsmaterialer, SS-SOI osv vil også bidra til at areal og varmeutvikling holdes nede på et fornuftig nivå etter hvert som flere kjerner kommer til.

Så var det begrensningen: For hver kjerne som legges til så minker vinningen i ytelse innen en rekke områder (som ikke kan deles opp i mange små prosesser).

Men hvor går utviklingen da? Jo, jeg tror at det vil bli brukt stadig flere smarte design, slik som Cell, der man har mange små spesial kjerner samlet som gjør hver sine spesialiserte. F.eks kan man etter dobbeltkjernebølgen kanskje se at AMD/intel/Via kjøper opp XGI, matrox eller andre små grafikkselskaper og integrerer GPU sammen med CPU på samme kjerne. Dette kan også skje med PPU (Physics Processing Unit) og flere nykomlinger av spesialiserte kjerner. Om 10 år har vi kanskje CPU'er som fremstår som et helt "symfoniorkester" av spesialkjerner som hver gjør sin spesielle oppgave ufattelig mye mer effektivt enn en vanlig kjerne ville gjort på tilsvarende produksjonsprosess. Altså en utvikling i en lignende retning av det Cell er, bare i flere varianter. Hver slik "symfoniorkester"-prosessor vil trolig ha minst 2 av hver kjernetype slik at yield kan bedres. (F.eks slik som Cell som har 8 SPEer men bare 7 er aktive, og CPU'er får halvert cache og selges billigere og GPU'er får slått av pipelines som ikke fungerer skikkelig)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Synes fremdeles 875 chipset + 479/478 sokkel konverter + Dothan er mest spennende fra Intel sin side. Er ikke veldig imponert over Intel`s foreløpige dual-cores.

Dette er nok ikke Intel's fortjeneste.. eller at Intel har noen strategi rundt dette..tvertimot.

Slik jeg har oppfattet det er det Asus som har gitt "The Clocker Community" ett lite leketøy for spesielt interesserte...

Og ja.. jeg synes det er En God Ting... :)

For de aller fleste er nok dette nokså uinteressant.. Det måtte kanskje være de som er opptatt av strømsparing.. uten at det går på bekostning av ytelse..

Akkurat i denne sammenheng skal S478/CT-479/"Dothan" være en uslåelig kombinasjon... Dualcore fra Intel har vel hittil vist seg å være noen ordentlig strømsløsere.. slik jeg har forstått de (relativt) få tester som finnes på nettet..

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Jeg har et fjernt håp om at Yonah skal kunne brukes med mitt s478 HK (Asus P4C-800E elns?) med denne adapteren. Da blir det billig og bra oppgradering tenker jeg. enn så lenge holder NW i lange baner selv til litt WoW en gang i blandt. sliter bare litt i "Lagrimmar". Har for lite RAM, men har 1GB liggende her på bordet nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...