olar0701 Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Kjøpte nettopp en Dell 9300. Sendte denne mailen til Dell for et par dager siden - ikke fått svar : "Lurer på om jeg har fått en "brukt" maskin av dere? Når jeg fikk pc`en var batteriet fulladet, noen av dokumentene som fulgte med var krøllete, det avlange dekslet ved av/på knappen var løst, samt at beskyttelsesplasten så ut til å være tatt av og senere påsatt igjen. Det lå heller ikke vedlagt noe "angreskjema" som det skal gjøre ved postordresalg. På bakgrunn av dette lurer jeg på om jeg kan ha fått en maskin som en tidligere kunde har returnert til dere" Noen som har erfaring med leveranser fra Dell som ikke har vært helt "etter boka" ?? Lenke til kommentar
hwl Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Nei, de leverer ikke med noe angrefristskjema, emn hvis du vil benytte retten din, bare ring dem eller send dem en mail, du vil få et returnummer og Dell/Linjegods vil komme å hente produktet ditt, uten at du trenger å betale noe porto/frakt etc. Lenke til kommentar
bengh Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Dell skriver følgende om retur og du kan lese alt om dette på Dells sider. "Forbrukerrettigheter Forbruker har rett til å angre sitt kjøp og returnere Produktet innen 14 dager etter at Produktet er mottatt og vil da få tilbakebetalt kjøpesummen. For å gjøre dette må Forbruker informere Dell skriftlig og omgående returnere Produktet i orginal forpakning sammen med returseddel og kjøpsbevis. Forbruker er selv ansvarlig for returforsendelsen og kostnadene ved denne. Eventuelle lovfestede forbrukerrettigheter påvirkes ikke av denne avtalen. Dette punkt gjelder ikke for bedriftskunder eller bedriftsbrukere." Dermed ser det ut til at det ikke er gratis.... De fleste leverandører tar seg vel også betalt for kundetilpassede maskiner og opprydding ved eventuell retur, så jeg ville fått bekreftet kostnadene forbundet med dette før jeg returnerte. Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Dell skriver følgende om retur og du kan lese alt om dette på Dells sider. "Forbrukerrettigheter Forbruker har rett til å angre sitt kjøp og returnere Produktet innen 14 dager etter at Produktet er mottatt og vil da få tilbakebetalt kjøpesummen. For å gjøre dette må Forbruker informere Dell skriftlig og omgående returnere Produktet i orginal forpakning sammen med returseddel og kjøpsbevis. Forbruker er selv ansvarlig for returforsendelsen og kostnadene ved denne. Eventuelle lovfestede forbrukerrettigheter påvirkes ikke av denne avtalen. Dette punkt gjelder ikke for bedriftskunder eller bedriftsbrukere." Uten vedlagte opplysninger om angrerett, så er ikke fristen 14 dager, men minimum 3 måneder. Og loven sier klart fra at det ikke holder å opplyse om det på Dells nettside. Fra loven: "I forbindelse med inngåelse av en avtale skal forbrukeren motta følgende opplysninger lesbart og lagret på papir eller annet varig medium som forbrukeren råder over:" Så kjøperen kan ta seg god tid før han eventuelt angrer her. Dermed ser det ut til at det ikke er gratis.... De fleste leverandører tar seg vel også betalt for kundetilpassede maskiner og opprydding ved eventuell retur, så jeg ville fått bekreftet kostnadene forbundet med dette før jeg returnerte. Dette stemmer også ifølge loven. Kjøper skal betale returporto, samt arbeid og materialer for tilvirkning/tilpasning spesielt for forbrukeren. Generellt arbeid som pakking osv. kan de dermed ikke ta betalt for. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 trur angrefristskjemaet kom på mail i lag med bestillingsbekreftelsen Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Loven sier jo : "Et standard angreskjema skal følge med varen. Dette skal være ferdig utfylt av selger, og kan benyttes av kjøper for å gi melding til selger om at angreretten benyttes" Hvis jeg velger å returnere produktet må jeg nok betale forsendelseskostnadene selv. Spørsmålet blir om jeg selv kan velge transportør. Kan jeg sende med posten, slipper jeg unna med kr. 200,-, mens UPS sikkert tar en tusenlapp. Etter 3 dager har jeg enda ikke fått noe svar fra Dell Lenke til kommentar
TaZ Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Nytter ikke med mail,ta og ring dem.... http://www1.euro.dell.com/content/topics/t...ction=sa&~ck=mn Endret 27. mai 2005 av taz Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 Nytter ikke med mail,ta og ring dem.... Ringte Dell og snakket med en dame som kunne bekrefte at Dell ikke sendte angrefristskjema med pakkene sine... Gadd ikke ta en diskusjon med henne ang. forbrukerrettigheter.. Klaget samtidig over at forsendelsen min så litt "frynsete" ut når jeg mottok pakken. Dama beklaget det og det hele endte opp med at hun skulle sende meg en bæreveske gratis som kompensasjon.. Ikke så aller verst det. Tror rett og slett at jeg beholder maskinen, så er både Dell og jeg fornøyde Lenke til kommentar
hwl Skrevet 30. mai 2005 Del Skrevet 30. mai 2005 Dermed ser det ut til at det ikke er gratis.... De fleste leverandører tar seg vel også betalt for kundetilpassede maskiner og opprydding ved eventuell retur, så jeg ville fått bekreftet kostnadene forbundet med dette før jeg returnerte. De gangene jeg har returnert noe(Angrerett) til Dell har jeg mottat et brev om at jeg enten kan levere produktet på nærmeste Linjegods avdeling eller ringe dem(Linjegods altså) og de kommer å henter produktet på døra. Helt gratis for meg. Alt i alt en veldig god løsning Lenke til kommentar
Madcow01 Skrevet 31. mai 2005 Del Skrevet 31. mai 2005 Dell leverer ikke angreskjema med produktene sine grunnet "logistikkproblemer" fra fabrikken. Det blir rett og slett for mye arbeide med å legge med dette. Fabrikkene i Irland ( det er 2 stk. ) leverer maskiner til hele Europa. De er fullstendig klar over problemet, og at de derved forlenger angrefristen til 3 måneder. Selgerne får opplæring i å tilby de som klager ett produkt (bæreveske etc) som kompensasjon hvis de ikke returnerer varen. Dette er billigere for Dell. Det de kalkulerer med, og som faktisk er riktig er at de fleste ikke bryr seg med å klage på varen. Madcow Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå