Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Router med QoS

Anbefalte innlegg

Jeg har idag en Belkin F5D5231 router som jeg har brukt sammen med et Motorola modem fra UPC for å dele internetten til 3 PCer. Denne routeren har da 4 porter, og har fungert ypperlig. I løpet av sommeren skal vi skifte til BlueCom og sannsynligvis også begynne å bruke Telio, og det er her jeg blir forvirra.

1. Er routeren min kompitabel med BlueCom sitt modem? (evt. tjenester?) Har hørt rykter om noe problemer med noen routere.

2. QoS er noe som skal hindre at IP-telefonen skal få nedsatt kvalitet av trafikk fra PCene, ved f.eks. å laste opp på maksimal hastighet. Da er spørsmålet, har routeren min det?

3. Hvis routeren min ikke er kompitabel med henviste krav ovenfor, hvilke routere er kompitable?

Takk på forhånd :thumbup:

Endret av nan0tim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Provides dedicated bandwidth to each computer in your network, enabling error-free data transmission"

Betyr sikkert det samme som QoS, du får sjekke manualen.

Bluecom og router burde være plug and play. (Routeren kommer jo etter modemet, så da må du bare passe på at den er innstilt på dynamisk ip)

Lenke til kommentar

En QoS ruter vil ikke hjelpe deg, dersom resten av infrastrukturen frem til Telio (via UPC) ikke tar hensyn til QoS-taggene.

Det du er på jakt etter er bandwith managment, der du kan sette av en viss båndbredde til f.eks. telefoni. Dette er av båndbredden din frem til ISP'en, hva som skjer deretter har du ikke kontroll over. Men siden ISP'ene har ofte ganske bra med båndbredde i forhold til deg, så går det som regel bra.

Lenke til kommentar

Jeg skal bytte til BlueCom da.

I tillegg spurte jeg Telio, som svarte:

Nam-Kha Nguyen" <************@hotmail.com> skrev:

> Jeg har lest mer, og har hørt om noe som kalles for QoS, dette skal visst

> hindre at telefonens kvalitet blir nedsatt av nedlasting/opplasting. Tilbyr

> dere ikke dette?

Hei.

Våre adaptere har ikke denne funksjonen, men det finnes rutere som har det.

Eksempel på disse er 3COM og Linksys.

Ha en fin dag

Vennlig hilsen

Pia

Telio Kundeservice

[email protected]

www.Telio.no

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...