arna Skrevet 26. mai 2005 Del Skrevet 26. mai 2005 Jeg sitter med spørsmålet ovenfor og er litt nysgjerrig på det. Blant annet fordi jeg sitter med en Ultra-320 harddisk men en Ultra-160 kontroller. Noen sier at dette gjør at disken blir svekket, andre sier at disken ikke vil merke noe fordi ytelsen aldri vil være over den hastigheten uansett når det er en enkel disk. Hva er egentlig sant? Mythbusters? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 Jeg så du hadde sendt PM, men velger å svare her: Jeg er en av de som tror på den siste teorien, altså at kontrolleren ikke er flaskehalsen siden disken (Seagate Cheetah 15K.3 18 GB) aldri har en sustained transferrate på over 76,4 MB/s. Nå kan den riktignok oppnå høyere hastigheter i svært korte øyeblikk (burst), men dette mener jeg ikke har noe å si for i hvertfall ATTO benchmarken og andre bencmarker som kun måler sustained transferrate. Burst skjer også relativt skjelden i litt mer vrikelige scenarioer, så jeg tviler på at det skal utgjøre noe særlig på totalytelsen. Da tror jeg heller flaskehalsen ligger i ikke optimalt oppsett av disken. Slik som vi pratet om i denne tråden: Ytelse på Disk med ATTO benchmark, hva er feil? (For de som måtte lure så beskriver den tråden ytelseproblemet ganske godt.) Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Ytelsen vil også påvirkes av hvor stor belastning man har på PCI-bussen. Alle enheter på PCI-bussen deler båndbredde. Jeg har fire kontrollere, et nettverkskort og lydkort på PCI-bussen på en av maskinene, noe som ikke er optimalt med hensyn til ytelse. Løsningen på dette, er naturligvis å se på PCI-X eller dyre serverhovedkort med flere PCI-busser. Endret 27. mai 2005 av sofTest Lenke til kommentar
arna Skrevet 27. mai 2005 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Jeg testet disk + kontroller på et annet hovedkort nå og fikk litt urovekkende resultater. Men synes den virker så utrolig ustabil at jeg ikke klarer å forstå annet at det er noe galt. Noen ganger kan jeg få 18 k på write speed, andre ganger på 65 k og det eneste jeg har gjort er å restarte maskinen. Ting henger ikke på greip av og til. Men skal teste ytterligere når jeg kommer hjem, kanskje gå tilbake på en gammel firmware av kontroller/fjerne alle kort på pci slotter. Ett kjapt spm; Når man skal installerer XP får man forespørsel om att "Trykk f6 for å installerer .. SCSI/RAID drivere" Finnes det noe slikt ute? Jeg har søkt litt rundt på google med ikke kommet over noen drivere å teste... Endret 27. mai 2005 av arna Lenke til kommentar
sofTest Skrevet 27. mai 2005 Del Skrevet 27. mai 2005 (endret) Ett kjapt spm; Når man skal installerer XP får man forespørsel om att "Trykk f6 for å installerer .. SCSI/RAID drivere" Finnes det noe slikt ute? Jeg har søkt litt rundt på google med ikke kommet over noen drivere å teste... F6 brukes når Windows ikke har en innebygget driver til kontrolleren. Har du en nyere driver enn den innebygde, så går det like greit å oppdatere denne etter installasjon. Når det gjelder drivere, så kan de selvfølgelig påvirke ytelsen. For oppdaterte drivere, sjekk produsentens websider. Når det gjelder skriveytelse, så finnes det en løsning for Windows som kun anbefales for maskiner som står på UPS. Jeg kjører denne løsningen på en disk jeg bruker til ulike prosjekter, der et eventuelt datatap på grunn av usikker cacheskriving ikke spiller noen rolle. Forskjellen var definitivt merkbar, uten benchmarking. Les mer om dette her. Endret 27. mai 2005 av sofTest Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå