Gå til innhold

Grådig stor FAQ

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Burde heller være en topic ala dette.

Nybegynnerdistroer:

*Fedora

*Mandrake

Avanserte distroer:

slackware

Archlinux

Linker:

Google/linux søker i linuxsider

linuxguiden norsk wilki

Linux kjernen

Tips:

Hvis du skal bli en god linuxbruker, er det 2 hovedting du kunne:

*Søke.

*Lese manualer.

Før du spør på forumet, bør du søke i google (www.google.com/linux) og se om du finner svaret på problemet ditt der.

Hvis du ikke finner svar på google (svaret finnes alltid på google hvis du søker rett), bør du lese manualen til det du har problemer med. Når du installerer ett program, ligger det nesten alltid en README fil og en INSTALL fil i mappen som du kan lese.

Sliter du med ett program, finnes det ofte "manpages" til dette programmet.

Si at du ikke greier å bruke programmet "cp", da skriver du "man cp" i en terminal, så får du opp en manual som forklarer bruken. Ett alternativ er cp --help som kommer med en kortversion av man cp.

Når du til slutt kommer krypende til forumet for å spørre om hjelp, vær høffelig og ydmyk.

Det er ikke fristende å hjelpe noen som lager "SE PÅ MEG" topicer og bumper hvert 5 min med "Ingen som kan hjelpe? !!!111oneoneone".

Lenke til kommentar
Jeg likte Yngvejos' forslag veldig godt.

Kanskje Kyrsjo kunne poste det?

Forslaget var et godt utkast, men kan ikke publiseres som det er.

For det første er distrolista alt for partisk. Enten lister man opp alle (de store) distribusjonene, eller ingen.

Jeg mener at man bare bør henvise til forskjellige artikler hos Linuxguiden.

Lenke til kommentar

Var det ikke enighet om at noe lignende (erstatte FAQ med linker til linuxguiden og fjerne et lass med sticky tråder) skulle skje for lenge sida? Selvfølgelig, utenom en desticking av endel av guidene - og en sticky til spilltråden av en eller annen merkelig grunn litt senere - skjedde det jo ingenting. Jeg er fullstendig enig med at vi trenger en fast moderator, en som faktisk kjenner forumet.

Lenke til kommentar
Burde heller være en topic ala dette.

Nybegynnerdistroer:

*Fedora

*Mandrake

Avanserte distroer:

slackware

Archlinux

Linker:

Google/linux søker i linuxsider

linuxguiden norsk wilki

Linux kjernen

Tips:

Hvis du skal bli en god linuxbruker, er det 2 hovedting du kunne:

*Søke.

*Lese manualer.

Før du spør på forumet, bør du søke i google (www.google.com/linux) og se om du finner svaret på problemet ditt der.

Hvis du ikke finner svar på google (svaret finnes alltid på google hvis du søker rett), bør du lese manualen til det du har problemer med. Når du installerer ett program, ligger det nesten alltid en README fil og en INSTALL fil i mappen som du kan lese.

Sliter du med ett program, finnes det ofte "manpages" til dette programmet.

Si at du ikke greier å bruke programmet "cp", da skriver du "man cp" i en terminal, så får du opp en manual som forklarer bruken. Ett alternativ er cp --help som kommer med en kortversion av man cp.

Når du til slutt kommer krypende til forumet for å spørre om hjelp, vær høffelig og ydmyk.

Det er ikke fristende å hjelpe noen som lager "SE PÅ MEG" topicer og bumper hvert 5 min med "Ingen som kan hjelpe? !!!111oneoneone".

Likte denne godt. Kan sikkert hente en del fra "den store fc2-guiden" (innledningen) om hva Linux er etc., for så henvise til en eller flere nøkkelartikler på Linuxguiden.no. Disse bør så peke videre mot distrovalg etc.

Nå er ikke jeg überkjent på linuxguiden, spes ikke nybegynner-seksjoner - men dette mener nå jeg bør være forklart:

- Hva er Linux? Filosofi bak GNU/Linux?

- Valg av distro

- En kjapp innføring i:

+ Terminalen

+ yum/apt

+ innhenting av dokumentasjon

Dette bør være korte, konsise artikkler med en del (wiki)lenker til utdypende stoff. Ikke en gigantisk mengde som leseren må vade igjennom.

Deretter kommer en kjapp intro til hvordan man forholder seg til Linux/Unix-forumet - gode spørsmål, bruk punktum/stor bokstav/komma etc., (søkefunksjonen - parantes da en nybegynner neppe vil kunne bruke denne effektivt uansett). Kansje en liste over hvilke temaer man *ikke* tar opp (hvilken distro? GNOME/KDE? Emacs/vim?).

Ellers er jeg enig i at dette forumet trenger en moderator på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Ærlig talt. Nei. Ikkje slike kryptiske lister. Om det står ein link:

Ubuntu

.... Vel? kva så? Det seier ikkje folk *ein drit*; me må ha eit Q/A-basera system

eller liknande. Ein tekst som forel noko, f.eks «Hva er Linux? Filosofi bak

GNU/Linux?» som krysjo kom med (og som er ein wiki-artikkel). Heile

setninger slik at andre enn oss som kjenner til «lingoen» kan forstå kva det

går ut på. Dessutan er det utruleg keitt å kome til Ubuntu si heimeside av

di han ikkje seier noko stort viktig - dessutan er det på engelsk.

Men eg er *heilt* for idéen. Berre ikkje lèt innlegget sjå slik ut som forslaga

er no. Det blir for teit/unyttig.

Dessutan, om ein søkjer finn ein innlegga i FAQen lell, så han treng slett

ikkje vere annonsert...

Lenke til kommentar
Og hvor stor andel av nybeggynerne (eller andre for den saks skyld) søker før de spør om noe?

Det var ikkje hovudpoenget mitt. -- Men sidan du spør kan eg fortelje deg det;

Dei gjer ikkje. Det er av di dei ikkje veit kva dei skal søkje på, dei veit ikkje kva

informasjon dei treng. Det er difor ei enkel FAQ med eit nøye planlagt (:p) innlegg er

nødvendig. Nybegynnarar vil ikkje spørje avanserte spørsmål; mange som er i FAQ-en

i dag. Han er diger, han er vanskeleg - og mykje av informasjonen har lita nytte.

-- Men dette med å søkje er ikkje eit stort spørsmål her -- dei som ikkje søkjer vil *iallfall

ikkje* lese FAQ-en slik han er no. Han innbyr ikkje til dèt. Me veit at folk er dårlege til å

søkje - men med FAQ-en slik han er no så er det ingen som vil lese han likevel. Dei vil

spørje same kva. Tru meg.

I den korte FAQ-en kan det òg stå ei lita notis;

Bruk søkjefunksjonen for å finne trådar der spørsmålet ditt allereie er svart på
Lenke til kommentar

Jeg støtter forslaget om å ha en låst faq med forskjellige linker til linuxguiden. Noe annet ville vært å oppfinne hjulet på nytt. Se f.eks. http://www.linuxguiden.no/index.php/Ofte_stilte_spørsmål. Og selvfølgelig behøver den ikke å ha en kryptisk liste med linker, den kan være kort og grei, f.eks. en kort innledning og 3-4 spørsmål hvor svarene linker til linuxguiden (som f.eks ofte stilte spørsmål).

Og selvfølgelig kan vi forandre/forbedre de artiklene vi linker til, så faq'en vil ikke være låst i den forstand at den ikke utvikler seg.

Lenke til kommentar
Jeg støtter forslaget om å ha en låst faq med forskjellige linker til linuxguiden. Noe annet ville vært å oppfinne hjulet på nytt. Se f.eks. http://www.linuxguiden.no/index.php/Ofte_stilte_spørsmål. Og selvfølgelig behøver den ikke å ha en kryptisk liste med linker, den kan være kort og grei, f.eks. en kort innledning og 3-4 spørsmål hvor svarene linker til linuxguiden (som f.eks ofte stilte spørsmål).

Akkurat

Og selvfølgelig kan vi forandre/forbedre de artiklene vi linker til, så faq'en vil ikke være låst i den forstand at den ikke utvikler seg.

Nettopp derfor jeg sier vi skal ha *en* sticky post i en låst tråd, eid av en som er her ofte.

Støtter phpBB btw. "endre" i låste tråder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...