Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Retroman skrev (19 minutter siden):

Det spørsmålet hadde jeg før spillet ble sluppet, og det er ene og alene grunnen til at jeg ikke kjøpte det.

"Never change a winning formula" - alle

Har du lest deg opp om hva de har gjort med slutten i remake?

Endret av barezell
Lenke til kommentar

Jeg må bare få kommet meg til den slutten, siden den blir så mye diskutert at det bare er et spørsmål om tid før jeg blir spoilet. Men jeg vil ikke forhaste meg heller. Har spilt rundt 30 timer og har fortsatt sidequests å gjøre i Sector 5 og Wall Market, også ville jeg bruke litt mer tid på colossuem.

Lenke til kommentar
barezell skrev (2 timer siden):

Har du lest deg opp om hva de har gjort med slutten i remake?

Ja. Men jeg falt av lasset lenge før jeg tok til meg storyen. Jeg er såpass gammal at alt jeg ville ha var VII i moderne innpakning, og ikke et totalt redesign. At jeg for noen dager siden fikk med meg at SE drar den enda et hakk ift storyarc etc har bare spikra beslutningen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragen skrev (54 minutter siden):

Det er en remake, ikke en remaster.

^
Var selv liiiitt bekymret siden eg er såpass "satt" i måten originalen var laget på og ville ikke ha endret på noe. Men slik som det er blitt nå er eg egentlig fornøyd.
Annerledes, ja, men det er ikke en dårlig ting.

Lenke til kommentar
Dragen skrev (2 timer siden):

Det er en remake, ikke en remaster.

Putter det i spoiler tag ettersom svaret endte med å bli en del mer enn planlagt.  hehe. 

 

Det heter remake, men ender det ikke opp med å være mer en reboot? Ettersom de starter en ny tidslinje fra punktet etter Midgar?  I neste spill har utviklerne nå helt frie tøyler til å følge den originale historien eller ikke. Hvem som lever, dør, vinner, taper, hvilke steder man drar, hvilke karakterer man møter og hva slags roller de har kan de endre som de vil.  

Jeg trur veldig mange fans er som meg og ville oppleve den fantastiske historien og verden fra FFVII i ny og moderne grafikk. Noen ønsket oppdatert kampsystem andre ikke. Jeg likte veldig godt det vi fikk servert og var veldig villig til å tåle mye endringer i oppbygging. F.eks skjønner jeg at de ønsker vise mer av Sephiroth og ettersom spillet er oppdelt. Ville blitt rart og knapt vise han før spill nummer 2.  Det jeg ikke ønsket meg var drastiske store endringer i main story, ettersom vi snakker en av de kulere spillhistoriene som har laget noen sinne. Jeg klarer bare ikke finne et eneste godt argument for å endre på den. 

Må bare legge til siden jeg undrer. Hele greia med Zach, som tydeligvis befinner seg i en annen tidslinje. Har vi da allerede den originale ffvii tidslinjen, den nye som blir startet når man dreper whisper harbinger og enda en hvor Zach overlever med Cloud?  Hvor mange flere blir introdusert gjennom neste spillene? ?

Etter den clusterfucken Kingdom hearts endte med å bli så er jeg veldig skeptsik til hvor Nomura tar dette videre. 

Endret av barezell
Lenke til kommentar
Dragen skrev (2 minutter siden):

 

  Skjul innhold

Det er ingenting som tilsier at snuttene med Zach og Cloud er i nåtid. For meg virket det som det var fortid.

 

Jeg tolket det heller ikke som nåtid, men en annen tidslinje må det jo være? ref den chips posen som flyr forbi Zach så ser shinra maskott bikkja helt annerledes ut. annen hunderase og annet hodeplagg. Og det virker ganske ulogisk at fortiden skulle endre seg av å "drepe" skjebnen. Spillet legger i hvert fall veldig opp til at fra dette punktet kan alt forandre seg. Både figurene man spiller, men også alt som skjer videre i verden. Dette sier Aerith rett ut.  Og selvsagt det opplagte om Zach overlevde i fortiden i samme tidslinje, hvorfor har fortsatt Cloud "tatt" deler av identitet hans, har buster sword etc. 

Lenke til kommentar
Dragen skrev (17 timer siden):

Det er en remake, ikke en remaster.

Spiller ingen rolle for meg hva det per definisjon er eller ikke er. I mine øyne er dette et helt annet spill basert på en gammel oppskrift, og derfor ikke i samsvar med mine forventninger. Ergo ingen kjøp. Litt som å elske betasuppe, og så lager noen betasuppe til deg, men hiver masse rart oppi. Fuck det. Jeg ville ha helt vanlig betasuppe av SE, bare med ingredienser av høyere kvalitet og hva jeg fikk var champignonsuppe eller kanskje minestronesuppe. SE sier at dette er suppe. Og det er det. Men ikke betasuppe. For jeg liker ikke champignonsuppe eller minestronesuppe, og ville aldri bestilt det heller fordi jeg hadde lyst på oppgradert betasuppe.

Endret av Retroman
Faen nå fikk jeg lyst på suppe
Lenke til kommentar

Det burde jo spille en rolle for deg hvilken definisjon det er, siden det er i definisjonen hvilket type spill det er.
Remaster= Samme spill, men alt  ser bedre ut ( i korte trekk)
Remake= Samme navn, men tatt tatt seg store friheter med det meste.

Eg skjønner, (til tross for suppemetaforene dine) hvor du kommer fra. Eg er like blodfan av originalen som de fleste her inne og var skeptisk til både kampsystem og resten som ikke så ut til å bli som det originalen var. Men som med RE2 og RE3, var eg utrolig skeptisk til hele greia og var ikke fan av noen av de spillene da de kom nå, men som eg fikk erfare så er det både litt trist og litt skummelt å være så "stuck" i fortiden at en ikke klarer å glede seg over spillene som kommer nå, som faktisk er fantastiske spill DERSOM en klarer å gå inn i dem med ett åpent sinn og klarer å glede seg over dem selv om de ikke er en 100% vanntett kopi av de gode gamle klassikerene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville ikke kalt dette en remake, der synes jeg square bommer. Grunnen står i spoiler noen poster over, men ikke les om du ikke er ferdig. 

Jeg kan jo si såpass at jeg likte spillet veldig godt frem til slutten. Synes combat spesielt fungerte overraskende bra og et par av kampene mot slutten var det virkelig høy klasse på. Kan også tilgi at de drar inn alt for mye Sephiroth tidlig. Skjønner de gjør det pga episode inndelingen. 

Lenke til kommentar
barezell skrev (På 20.4.2020 den 14.29):

Hehe, skal prøve mitt ytterste å ikke spoile mer enn jeg evt allerede gjorde i min frustrasjon ?

Spent på å høre hva du synes når du er ferdig. 

Ja ok, da var spillet unnagjort etter 47 timer spilt.

Alt i alt synes jeg remaken er veldig god, og spesielt det visuelle, musikken og gameplayet er noe av det bedre jeg har vært borti på mange år. Historiemessig synes jeg den gjør det best når den ekspanderer på eksisterende konsepter fra originalen, mens de nye elementene føles malplassete og mest som en attpåklatt. Det kan føles som om det er litt for mange elementer i spill på en gang og at det blir rotete. Jeg tenker da hovedsakelig på whispers og deres rolle, som vi nå får på toppen av en historie som i utgangspunktet er ganske sammensatt.

 

Angående slutten så likte jeg den ikke utover at det var pent visuelt og vi fikk en episk slutkamp mot Sephiroth.

Nå er det mange teorier om hva slutten "betyr" - om det hinter til en slags metanarrativ og forskjellige tidslinjer - men jeg synes ikke det var tydelig nok til at man kan konkludere med noe. (Nå synes jeg verken en metanarrativ eller forskjellige tidslinjer hører hjemme i en FF7-remake, for den gamle fansen ønsker det åpenbart ikke mens nykommere ikke kommer til å skjønne en dritt av det uansett. Og som påpekt har FF7 allerede en ganske kompleks historie, så dette på toppen av alt annet vil bare bli rot om de bestemmer seg for å gå den veien.) Men hovedgrunnen til at jeg ikke likte slutten var at det i det hele tatt er behov for å tolke hva den "betyr". Dette blir en smakssak, men jeg foretrekker likefrem historiefortelling og ikke tåkeprat som man liksom skal sitte og gruble på, for når det kommer til JRPGer er det sjelden noe fornuftig svar å finne uansett.

Jeg deler selvfølgelig din bekymring om at S-E roter til denne historien med masse tull som de selv mister oversikten over, og at det blir bare rør slik som Kingdom Hearts- eller FF13-spillene. Jeg krysser fingrene for at det ikke skjer, for da ville denne remaken gå ned i historien som en av de største missed opportunities in spillhistorien. Enn så lenge har jeg håp om at dette prosjektet fortsetter langs en noenlunde edruelig linje og at kjernen i det som gjorde historien til FF7 så god bevares samtidig som man ekspanderer på ting som allerede er der.

Hadde jeg regissert remaken hadde jeg ikke gjort mye annerledes, men jeg hadde sløyfet whispers, jeg ville holdt Sephiroth mer i bakgrunnen og jeg ville latt dette kapitlet slutte etter kampen mot Motor Ball. Ja, også hadde jeg kanskje sløyfet et par quests der du skal finne katter eller bortkomne unger.

[/spoilers]

Endret av Spartapus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har lastet ned FFVII på steam og lagt inn Seventh Heaven 2.0 (kom tydeligvis ganske nettopp) som visstnok gjør det vesentlig enklere og bruke mods i FFVII. Helt greit å slippe løpe rundt med firkant cloud. Og alt av textures ser faktisk ganske decent ut. Eneste pirk er animasjonene er ikke helt konge, men det var de jo tross alt ikke i originalen heller. 

Fikk skikkelig lyst til å spille gjennom hele historien når jeg spilte remake. Har såvidt startet og det er pure joy! 

 

Lenke til kommentar

Jeg synes egentlig originale FF7 er veldig pent over det hele. Polygonmodellene er selvfølgelig deformerte (SD) utenfor kamp, men dette er noe det er lang tradisjon for innen JRPGer og FF7 var det første eller et av de første som lagde disse modellene med polygoner i stedet for piksler. Det var ikke før FF8 det ble en greie at disse skulle ha realistiske proporsjoner. I kamp derimot er det ingenting å utsette på polygonfigurene i FF7, der ser de så godt som perfekte ut.

Pre-render bakgrunnene synes jeg faktisk er noe av det peneste og mest stemningsfulle som er laget, og jeg foretrekker dem fremover 3D-varianter med frie kameravinkler.

 

 

18n8tc3kdpv5zgif.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...