Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!

Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

• Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53

Anbefalte innlegg

Følte du det var stress å miste folkene i FF IV? For de forsvant jo og kom tilbake over en lav sko der.

Så lenge spillet bygger rundt det er det null stress.

Jeg driter egentlig i hva de gjør, om en header blir en berserker halvveis i spillet eller dør eller blir om til to karakterer, så lenge historien og flyten er bra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha, prøver du seriøst å si det er en fordel å ha folk som forsvinner pga historien? :p Den er seriøst tynn. Det er svært mange JRPGer med bra historie der vi slipper å miste folk. Ta Bravely Default, for eksempel. Vi beholder folkene hele veien, og det er et av de beste JRPGene noensinne. Selv historien der er knallbra. Det samme gjelder FFX-2, Dragon Quest IX og en hel rekke andre. Å bytte ut folk tilfeldig er en elendig mekanikk. Det ødelegger hele oppsettet og strategien, noe som igjen gjør det meningsløst å spesialisere folk. Hvorfor tror du FFVII er så enkelt? Det er fordi det er meningsløst å ha spesialiserte folk, så man sitter igjen med folk som er brukbare på alt, men ikke spesielt gode på noenting. Men hva annet skal man gjøre når man plutselig sitter der i en bosskamp uten healer pga historien?

Jeg synes den ikke er så tynn når vi snakker om en av de mest kjente hendelsene i noen spillfortelling noensinne...

Det finnes ikke dedikerte healere i FF7. Healeren er den du setter Cure-materiaen på, evt. den du bruker til å kaste potions eller white wind.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De siste årene 10 årene har Square Enix nådd mange nye milepæler. De har med FFXIV greid å lage sitt første spill som er uspillbart ved lansering. De har greid å utgi 2 fortsettelser på et spill ingen egentlig likte i utgangspunktet (FXIII). De har trollet fans med Versus (Nå FFXV) i snart 9 år.

Nå med FFX/X-2 HD Remake har de nådd nye milepæler. Det har tatt tid, men endelig er resultatet her.

http://imagizer.imageshack.us/a/img845/3564/bgjm.jpg

Mimikken i ansiktet til figurene i FFX er borte, Square enix har nådd sitt mål. Men det stopper ikke der, Square Enix har en ekstra bonus for alle, et påtvunget nytt soundtrack satt i sammen av en random dude i guitar pro. Andre bonuser: Ekstra lasteskjermer (Yay!)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter nå å spiller Remasteren og har ingen problemer med det du sier. Og hvor du har fått tak i det bilet du linker til aner eg ikke, for det ser helt jævligt ut, med andre ord slett ikke slik det ser ut på min skjerm. Ansiktene er strøkne og mangel på mimikk har eg til gode å se.

At musikken er nyoverhalt har eg heller ingen problemer med, den er nesten lik som før bare fikset litt på og eg er ikke så trangsynt at eg ikke er åpen for nye impulser heller. Er lett for å bli altfor "satt" i sine meninger da en sikkert spilte det gamle FFX x antall ganger og med en gang noe blir forandret en smule på blir det hylskriking.

Lasteskjermene er maks 4 sekunder lange og eg forstår også hvorfor dem er der, med såpass mye nytt og en helt annen maskin som kjører så er det bare å forvente. Ikke har eg det så vanvittig travelt at eg ikke klarer å vente i 4 sekunder innimellom før eg får spilt igjen heller, når resultatet eg får servert er såpass bra.

Spillet er imo verdt ventetiden, men så er ikke eg konstant ute etter å "ta" SE heller. Som sagt eg er åpen for nye ting, og om en forventet at denne Remasteren skulle være identisk på alle måter med PS2 utgaven(e) så har en muligens bommet ja.

Lenke til kommentar

Det er akkurat slik det ser ut. Hvis du ikke merker det tror jeg ikke du kan ha spilt originalen nylig. Det er ikke like ille hele tiden, men det merkes spesielt når figurene skal vise mimikk slik som å smile. I Kilika-templet kommenterer Tidus at Yuna smiler...men hun gjør jo ikke det, hun har bare denne teite grimasen på seg. En ser det også på øynene, som har et eller annet merkelig over seg.

Jeg er ikke ute etter å ta S-E. Beskriver bare de skuffelsene jeg opplever. Hvis jeg kun var ute etter "å ta" S-E hadde jeg vel ikke kastet bort flere hundre kroner på det? Joda litt satt på spissen det jeg skrev, og det er helt greit at andre synes forandringene er å leve med, bare ikke kom å si at de ikke er der.

Men jeg skal være fair, og skal si at bortsett fra ansiktene på hovedpersonene, så er den grafiske oppdateringen bra. Teksturene er tydelig skarpere. Bakgrunnene som er "pre-rendered" ser overraskende skarpe ut, mye bedre enn hva en får med en emulator, samme gjelder til dels CGI-sekvensene, selv om disse er litt "strukket" pga. sideforholdet (originalen var i 4:3). Figurene kaster nå mer avanserte skygger, og vannet har fått bedre refleksjoner i overflaten.

Angående musikken, så er det mest følelsen av at " dette er unødvendig" som irriterer. Hvis de hadde hatt det originale lyd-sporet ville ingen klaget. Gamle spillere hadde vært glade, og nye spillere hadde neppe brydd seg. Det er flere andre viktigere ting de kunne brukt pengene på, slik som bedre lip-syncing, eller enda bedre oppskalering av CGI-sekvensene. Det burde dessuten vært en smal sak å la spilleren velge mellom ny og gammel musikk. Men for all del, den nye musikken gjør jo opplevelsen ny og annerledes...om ikke annet.

Sleivsparket mot lasteskjermene var igjen: satt på spissen. Hele innlegget var jo en smule sarkastisk. Likevel er det jo artig at et spill fra 2001 har flere lasteskjermer i 2014, de grafiske forbedringene er ikke av en slik grad at det bør være nødvendig.

At jeg ikke liker hvordan FFX&X-2 HD ser ut, har ikke noe med at jeg ikke er åpen for forandringer, men jeg kan dessverre ikke tvinge med selv til å like forandringene som jeg ikke liker. Jeg kjøpte spillet, lot tvilen komme S-E til gode, men ble dessverre skuffet.

Endret av g.i.r.l.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sitter og spiller den samme remasteren selv. 10/10 er det ikke, men absolutt en god nok grunn til å spille gjennom FFX på nytt (og X-2, hvis man er masochist).

Det beste med remasteren for min del er grafikken (duh) og musikken. Jeg er enig i at de godt kunne inkludert det gamle lydsporet, samtidig forstår jeg at dette ikke var høyt på prioriteringslisten og jeg synes det er interessant med et litt annerledes lydspor når jeg først skal tilbringe rundt 100 timer i Spira igjen. Det jeg derimot er mer kritisk til er at de ikke inkluderte japanske stemmer, da de engelske stemmene har fått mye kritikk og lipsyncen er helt ute og kjøre.

Angående loading times så stusser jeg over at vi gang på gang ser at nyutgivelser av gamle spill på nye konsoller får lengre innlastingsperioder enn på sin opprinnelige konsoll, til tross for større maskinkraft. Jeg regner med at det er veldig god grunn til dette, for det er noe jeg har sett mange eksempler på helt siden man begynte med diskformatet i konsoller.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Jeg har såvidt startet med remasteren, og må bare si at det er helt herlig å endelig spille dette spillet igjen. Dette var spillet jeg i sin tid kjøpte FØR jeg i det hele tatt hadde skaffet meg PS2, det første spillet jeg spilte på PS2, og det er sikkert 10 år siden jeg spilte det sist. Jeg kan ikke si at jeg plages av at grafikken er endret og at mimikken i ansiktene er borte som enkelte påpeker, men merker meg derimot at spillet ser helt nydelig ut til å være 12 år gammelt. :) Musikken er jeg også veldig godt fornøyd med til nå, nå er det riktignok såpass lenge siden jeg har vært igjennom originalen at det kan være mye har gått i glemmeboka, og at de store forskjellene dermed ikke merkes like godt.

Men jess, dette er pur lykke å spille så langt. :)

Lenke til kommentar

Det jeg derimot er mer kritisk til er at de ikke inkluderte japanske stemmer, da de engelske stemmene har fått mye kritikk og lipsyncen er helt ute og kjøre.

Helt enig. Dette er egentlig noe jeg savner i alle Final Fantasy-spill. Jeg vil veldig gjerne spille med japanske stemmer og med engelske undertekster.

Lenke til kommentar

Jeg har kommet til Macalania Woods og nærmer meg 20 timer spilt. Bestemt meg for å ta Kimahri litt ut på Rikku sin sphere grid for å få Steal og Use, så drar jeg ham over på Tidus sin. Kanskje jeg faktisk skal få litt nytte ut av ham mot slutten av spillet da.

Ellers anbefaler jeg alle å lese denne:

http://www.gamefaqs.com/ps2/197344-final-fantasy-x/faqs/48190

Den lister opp hvilke ting som må plukkes opp innen et visst tidspunkt for ikke å bli borte eller bli blokkert av en Dark Aeon (og jeg regner med at de færreste har tenkt å gå løs på dem). Dette gjelder en rekke viktige gjenstander, blant annet et par gjenstander som er nødvendige for å få det beste våpenet til Tidus og Yuna, samt alle overdrivene til Auron.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke lest noe om utgivelsen før jeg kjøpte den. Jeg hadde vel en 150ish timer på PS2, med alle celestials (lurte søstra mi til å dodge 200 lightnings. sucker!) Jeg fikk høre her på forumet at en remake var kommet av en annen bruker, og lastet ned spillet PSN. Her er mine tanker om spillet.

Jeg er personlig skuffet over lastetidene. Husker ikke at jeg irriterte meg over de i originalen, men synes at de burde kunne fikset de bedre 10 år senere, remake eller ikke. Alt bortsett fra det er tilfredsstillende godt utført, og spillet i seg selv er en favoritt, så koser meg veldig. Engelske dialogen er selvsagt helt rææv, så hadde ikke hatt noe imot å kunne sette på originalspråk med engelske tekster. Whats the big idea? (grøss)

Har akkurat kommet meg igjennom thunderplains. rikku tar snart igjen kimahri på grid'n sin, og alt er lykke og velstand. Noen som ikke tar han til steal på highroad når du får lvl 1 key sphere..? Synes steal er altfor bra når man allikevel roterer inn karakterer for AP.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri tatt meg bryet med Celestial Weapons før, men tenkte å skaffe noen av de mindre tidkrevende nå. Akkurat Wakkas våpen var et av de jeg tenkte å droppe, da jeg har lest at det er en helt tilfeldig Blitzball-premie og man kan spille utallige turneringer uten å få den hvis man er uheldig.

Har akkurat kommet meg igjennom thunderplains. rikku tar snart igjen kimahri på grid'n sin, og alt er lykke og velstand. Noen som ikke tar han til steal på highroad når du får lvl 1 key sphere..? Synes steal er altfor bra når man allikevel roterer inn karakterer for AP.

Enig. Jeg setter også Steal (og Use) på Kimahri. I dette playthroughet har jeg deretter kjørt ham over på Tidus sin grid, slik at jeg også kan få to karakterer med Haste/Hastega.

Akkurat den roteringen for AP er et av de aspektene jeg helst ville endret med dette spillet, slik at alle fikk poeng uansett slik som i f.eks. Tales-serien. Et av problemene med systemet er at noen karakterer er mye oftere nyttige enn andre, som havner bakpå hvis man ikke roterer dem inn for å utføre en eller annen meningsløs handling. Det gjelder særlig Yuna, da jeg synes man sjelden har behov for å heale og jeg gidder ikke å bruke Aeons i vanlige encounters.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri tatt meg bryet med Celestial Weapons før, men tenkte å skaffe noen av de mindre tidkrevende nå. Akkurat Wakkas våpen var et av de jeg tenkte å droppe, da jeg har lest at det er en helt tilfeldig Blitzball-premie og man kan spille utallige turneringer uten å få den hvis man er uheldig.

Wakka's er nesten en av de enkleste.

Men er jo når du skal oppgradere våpna at ting begynner å bli "vanskelig"

Wakka - World Champion

To acquire Wakka's legendary weapon, World Champion, you must have the Celestial Mirror and talk to the bartender in the Luca Cafe. If she refuses to turn it over, it's because you have been neglecting to play Blitzball.

Items required:

- Jupiter Crest - Luca; inside locker in the Auroch's locker room

- Jupiter Sigil - Offered as a prize in blitzball league matches, but only after wakka has the attack reels, status reels and Auroch reels.

Endret av IcedInsanity
Lenke til kommentar

Wakka's er nesten en av de enkleste.

Men er jo når du skal oppgradere våpna at ting begynner å bli "vanskelig"

Wakka - World Champion

To acquire Wakka's legendary weapon, World Champion, you must have the Celestial Mirror and talk to the bartender in the Luca Cafe. If she refuses to turn it over, it's because you have been neglecting to play Blitzball.

Items required:

- Jupiter Crest - Luca; inside locker in the Auroch's locker room

- Jupiter Sigil - Offered as a prize in blitzball league matches, but only after wakka has the attack reels, status reels and Auroch reels.

Ja, det er Sigil jeg mener. Hvis du ikke oppgraderer våpnene er de uansett verdiløse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...