Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!

Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

• Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53

Anbefalte innlegg

Ah, skjønner. :)

Jeg er kanskje i mindretall, men jeg synes Squeenix har gitt ut mange bra spill i det siste. Theatrythm Final Fantasy, Tomb Raider, Thief, diverse Dragon Quests, Final Fantasy XIV: ARR, Skylanders, you name it. Det er mange flere bra enn dårlige spill på listen deres. :)

Og Bravely Default, så klart. Helt klart et av de beste JRPGene noensinne. :)

Endret av Schreiber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, jeg tenkte på FF-hovedserien. Theatrythm, Bravely Default og Thief har jeg ikke spilt, men FFXIV var en katastrofe da det kom ut - et uspillbart FF, det hadde aldri skjedd før - og Dragon Quest-spillene er med unntak av IX alle remakes av spill som ble gitt ut av Enix for flere tiår siden. Tomb Raider er en ip S-E kjøpte fra Eidos - jeg tviler på at S-E faktisk utvikler disse spillene selv?

Den store forskjellen er at Square(soft) har gått fra å være et drømmemaskineri som laget et halvt dusin udødelige rollespillklassikere i året til å bli et kynisk produsentselskap som har mistet kontakten med fansen. Det har selvfølgelig mye å gjøre med at det er helt andre mennesker som jobber der nå enn for 10-20 år siden. Det er ikke uten grunn at Lost Odyssey minnet langt mer om et FF enn hva FF13 gjorde.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Tror nok de alle er enige i at FFXIV var en katastrofe, men "alle" gjelder også Squeenix. Ikke glem at de stengte spillet og laget det om igjen fra start, og resultatet er et av de bedre MMORPGene på markedet nå. Har du ikke prøvd FFXIV: A ReEalm Reborn er det absolutt å anbefale.

DQ er mest remakes, ja. Men igjen, du glemmer DQX - selv om det bare kom ut i Japan. Ellers har vi jo Dragon Quest Monsters: Terry's Wonderland, en "reimagening" eller noe sånt av det originale DQM: Terry's Wonderland om jeg har skjønt det rett.

Når det gjelder Theatrythm Final Fantasy var det populært nok til å gi oss en oppfølger (kommer etterhvert), og Bravely Default er en spirituell oppfølger til Final Fantasy: The Four Heroes of Light. Selv om det teknisk sett ikke er Final Fantasy i navnet og ikke har chocobos, er det helt klart FF tvers gjennom på alle andre områder. Igjen, et spill jeg anbefaler på det sterkeste. Jeg kan faktisk gå så langt som å si det er verdt å kjøpe en 2DS bare for dette spillet, eller i det minste en brukt 3DS eller 2DS. :)

Lenke til kommentar

Gametrailers har laget en topp 10-liste over de beste FF:

http://www.gametrailers.com/videos/l06n6i/gt-countdown-top-10-final-fantasy-games

Det er selvfølgelig noe man aldri vil bli enig om. Selv mener jeg historien i spillet som kom på førsteplass er sterkt overvurdert og spesielt antagonisten som er så mange FF-fans sin favorittskurk er en av de flateste karakterene i hele serien.

Lenke til kommentar

Antar bare at syv er på førsteplass.

Absolutt ikke en så flat karakter syntes jeg, mtp Kafka m.m.

Historien er også veldig lett å leve seg inn i, med twists og turns. Spesielt cloud sin historie er interessant. Men det er jo hovedhistorien. Yuffie driter jeg jo mye i =p .

Men ja, du har de som sverger til ff2 liksom, er jo en smakssak.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

FF VII var ikke på førsteplass. Førsteplassen ble kapret av

Final Fantasy VI

Hele listen, for de som ikke orker se gjennom videoen:

10. FF XI

9. FF I

8. FF III

7. FF V

6. FF X

5. FF VII

4. FF XII

3. FF IV

2. FF IX

1. FF VI

Ikke helt uenig, selv om jeg personlig hadde satt både VII og X høyere.

Endret av Nevnarion
Lenke til kommentar

Antar bare at syv er på førsteplass.

Absolutt ikke en så flat karakter syntes jeg, mtp Kafka m.m.

Historien er også veldig lett å leve seg inn i, med twists og turns. Spesielt cloud sin historie er interessant. Men det er jo hovedhistorien. Yuffie driter jeg jo mye i =p .

Men ja, du har de som sverger til ff2 liksom, er jo en smakssak.

Da antok du feil! :tease:

Sephiroth er ikke en flat karakter. Han er en av de mest velutviklede skurkene i spillhistorien; på slutten av FFVII er det ingen tvil om hvorfor Sephiroth handler som han gjør, da vi har fulgt utviklingen av motivene hans helt fra begynnelsen i Nibelheim, hvor han også fremstår som en helt annen person enn når Cloud møter ham igjen i Nibelheim flere år senere. Kefka derimot er flat som en pannekake. Hvis noen kan forklare meg hvorfor Kefka gjør som han gjør så skal jeg gi personen en premie - ja, jeg vet at Kefka er gal, men når man har en karakter som er så ekstrem er det desto mer viktig å forklare hvordan han kom dit.

FF2 er etter min mening det svakeste. Historien er fullstendig uinteressant (det gjelder riktignok alle de tre første) og i tillegg er gameplayet fullstendig ubalansert.

Lenke til kommentar

Og VIII er ikke med i topp 10 engang! Det er rart. Det setter jeg på førsteplass. Jeg synes det har den beste storyen av de jeg har prøvd. Selv om jeg har rundet det 10+ ganger, så finner jeg alltid nye interessante biter til puslespillet. Hele greia med reising i tid og det at GF-junctioning sletter hukommelsen til hovedpersonene gjør alt veldig komplisert, men også interessant. Jeg har lest plotanalyser på størrelse med korte romaner, og det finnes veldig mange teorier om hva som faktisk skjer.

Lenke til kommentar

Jeg tror FFVIII falt gjennom på gameplay, da junction-systemet er ubalansert. Man kan lett gjøre karakterene sine altfor sterke og noe som virkelig trakk ned for min del var at mot slutten er de fysiske angrepene dine så sterke (forutsatt at du har gjort smarte junctions) at GFene blir overflødige å bruke i kamp.

Men historien er blant de beste i serien, og spillet har kanskje de mest menneskelige karakterene av dem alle.

Lenke til kommentar

Sparta: men da kan hele posten min ignoreres =p .

Hvem var på første da?

Edit: ser nå.

Tja seks er sjef pga at det er... Vel... Mye karakterer, stort spill, det som brakte sjangeren til Vesten med storm, osv.

Er dog enig i at andre i serien er bedre. Feks VII.

Endret av Slai
Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at det nesten er hårreisende at VIII ikke engang er på listen. Men sånne topp 10-kåringer vil alltid være vanskelig når det dreier seg om såpass forskjellige spill som har kommet over et spenn på 20 år. Man kan gå etter gameplay, historie, grafikk, eller noe helt annet. Det er så mye faktorer som kan spille inn. FF XI ville for eksempel ikke vært på min liste, da jeg ikke har spilt det, og på den tiden det kom ut heller ikke hadde noen interesse av å spille MMO.

XII faller også mye gjennom i mine øyne, da jeg ikke ble veldig engasjert av karakterene som jeg syns er noen av seriens minst minneverdige, og gameplayet heller ikke fanget meg helt. Men dette er jo en smakssak som alt annet.

For min del handler det mye om den følelsen jeg fikk når jeg spillte spillene, og følelsen jeg får når jeg tenker på dem i dag. Der havner for eksempel VIII høyt opp på min liste. :)

Lenke til kommentar

Jeg har en teori om hvorfor FFVII er så populært, men det er nok ikke så mange som våger å si jeg kan ha rett. Men grunnen er rett og slett at FFVII var det første mange prøvde, og som vi vet er "originalen alltid best". FF1 - 3 kom ikke til vesten, så vi ble sittende med FF4 - 6 som 1 - 3. De er "bare" 2D, og på den tiden var JRPGs ikke så populære her i vesten. FFVII var derimot til Playstation, i full 3D og var en bra inngangsport til JRPGer. Dermed sier det seg selv at de seks første ble oversett, og FFVIII og oppover aldri har klart å leve opp til FFVII. Det kommer heller ikke til å skje med noen andre spill, spesielt siden FF ikke lengre er "ekte" FF.

Tar man heller serien og ser objektivt på den, er historien i FFVII ikke noe særlig unik. Det er jo bare det gamle surret med en fjott som må redde verden igjen, men en og annen vri her og der for å ikke gjøre historien kliss lik de forrige. Karakterene er heller ikke spesielt unike. Ta for eksempel FF4 og 5. I FF4 møter vi en ung mann som heter Cid. I FF5 møter vi en mye eldre mann kalt Cid, og nevøen hans Mid. De sier aldri t det er samme Cid i begge spillene, men det er likevel en morsom detalj. Noe sånt har FFVII ikke vurdert engang. Cid er selvsagt med, men han har ingen sammenheng med resten av serien.

Vi kan utforske verden i FFVII, men det kan vi i de forrige også. Level-systemet var bra, men ikke bedre enn i de forrige. FF5 var for eksempel det første som brukte jobbsystemet vi kjenner igjen fra senere spill som FFX-2 og (til en viss grad) FFXIII, FF: Four heroes of light, og selv i Bravely Default. Det blir aldri nevnt når man diskuterer de beste og mest innflytelsesrike FF-spillene. Nettopp fordi så få folk har spilt dem.

Kort sagt kan vi ta en helt vanlig liste over de beste spillene noensinne. I de aller fleste tilfeller vil de tyve øverste være fra 2000 og nyere, og gjerne med svært nye på topp. Det er ikke nødvendigvis fordi de er best, men fordi de fleste som stemmer dem frem ikke har spilt spill som er eldre enn det. De var rett og slett ikke født da. Hvorfor stemme frem et spill som kom flere år før du ble født? Derfor ser vi svært sjelden Maniac Mansion, Day of the Tentacle, Full Throttle osv over beste spill noensinne på forumer, til tross for at den tiden kalles gullalderen for adventurespill. Når "gullalderen" var før du var født, er det jo klart du ikke stemmer på dem. ;)

Lenke til kommentar

Mitt første var FF IV. Og det du sier stemmer sikkert. Men jeg syntes fortsatt VII er bedre enn mange. Det har med cutscenes å gjøre, materiasystemet, at stemningen ble veldig annerledes pga bedre musikk og lyd og såklart videoer.

Innlevelsen VII er større enn de fikk til med de tidligere pga slikt.

Jeg tror det er mye det som gjør det for meg.

Men jeg hatet FF X. Dog prematurely siden jeg aldri ble helt ferdig der. Så skal gi det en ny sjanse.

IX er nice men rir på nostalgi veldig mye.

Det beste er uansett Chrono Cross i mmine nostalgiske øyne.

Lenke til kommentar

Alle FF-ene har cutscenes, og mange er veldig bra. Jeg elsket cutscenene i FF4 og 5, og synes de har en sjarm ingen andre spill har klart å etterligne. FFVII blir for "realistisk", om jeg får bruke det uttrykket. FF4 og 5 er mer som en tegneflim. Det igjen gjør at stemningen også ble svært bra, imho. Karakterene var interessante, og historien svært bra. Da gjenstår materiesystemet, og det er vel svært relativt hva folk foretrekker. Men jeg har ikke sett det brukt noe særlig senere, noe jobbsystemet er. ;)

Lenke til kommentar

Hvis man kun skal gå på kvalitet uten å se på det historiske aspektet så har ikke FF1-3 en sjans. Alt disse spillene gjør gjøres bedre i de senere spillene; FF4 har en bedre historie, FF5 har et bedre job-system osv. Jeg ville derfor ikke tatt med disse. Jeg ville heller ikke tatt med FF11 eller FF14, da jeg alltid har ment at mmorpgene burde vært faset ut i en egen serie på samme måte som Tactics-spillene.

Jeg hører til den kjedelige gjengen som mener FF7 er best. Det fordi jeg synes det er det spillet som lykkes best på alle områder jevnt over, mens resten av spillene har mer tydelige styrker og svakheter. Ikke bare er historien og karakterutviklingen så til de grader på plass, men materia-systemet er også et av mine favorittsystem i serien, da det knapt nok er noe annet system som gir deg så stor frihet til å forme karakterene, selv ikke job-systemet i FF5. I tillegg har det også det soundtracket jeg har hørt mest på i ettertid. Det jeg liker aller best med FF7 er imidlertid tempoet; jeg synes aldri tempoet i FF-spillene har vært så godt balansert som her. Historien går ikke for sakte eller for fort frem, det er aldri for lange sekvenser med eksposisjon og du opplever sjelden at dungeons eller andre random encounter-områder varer så lenge at du blir lei kampsystemet. Dette problemet har jeg med nesten samtlige FF utenom 7.

Lenke til kommentar

Alle FF-ene har cutscenes, og mange er veldig bra. Jeg elsket cutscenene i FF4 og 5, og synes de har en sjarm ingen andre spill har klart å etterligne. FFVII blir for "realistisk", om jeg får bruke det uttrykket. FF4 og 5 er mer som en tegneflim. Det igjen gjør at stemningen også ble svært bra, imho. Karakterene var interessante, og historien svært bra. Da gjenstår materiesystemet, og det er vel svært relativt hva folk foretrekker.

Mener cutscenes som i videosekvenser, ordla meg vel litt feil. At du ikke liker den "realismen" i spillet er jo en ting. Then again hvis det skal være cartoony legger jeg IX øverst selv.

Som sagt snakket jeg om cutscenes, videoer, musikk osv ift hvor enkelt det er å leve seg inn i historien, noe jeg syntes vii gjør bedre enn feks IV.

Men som man sier, det er jo en smakssak. Noen digger ff2, noen elsker FFx-2, noen sverger til vii, osv.

Lenke til kommentar

Jeg hører til den kjedelige gjengen som mener FF7 er best. Det fordi jeg synes det er det spillet som lykkes best på alle områder jevnt over,

Et svært stort problem for meg jeg aldri har sett noen nevne er at man stadig vekk blir tvunget til å ha bestemte folk med på laget. Dermed er det umulig å fokusere på folkene man liker mest, og i stedet må vi fokusere på alle sammen samtidig. Dette fører til vanvittig mye unødvendig grinding. Selvsagt er grinding en viktig del av JRPGs, men de fleste andre FF-spill fokuserer på svært få karakterer. FF5 har for eksempel bare fire spillbare folk, så vi kan fokusere så mye vi vil på dem hele veien. Alt vi gjør er nyttig, så vi slipper å grinde i flere timer for å levle en karakter vi knapt kommer til å bruke. Gjør vi ikke det i FFVII, kan man lett ende opp som meg og sitte med tre folk på lvl 30+, og en karakter på lvl 5. Dette fordi historien tvinger oss til å bruke folk man ikke liker, eller ikke har giddet satse på.

Dette igjen gjør at det er umulig å lage en bra strategi for laget. Når vi bare har fire folk og aldri bytter dem ut, er det lett å lage en ren healer, en ren tank osv. Men i FFVII ble jeg tvunget til å fjerne healeren og ta inn en karakter på svært lavt level fordi historien krevde det, noe som gjorde kampene svært vanskelige. Fyren døde hele tiden, noe som ikke er så rart når han er tyve levels under fiendene. Sånne ting burde absolutt være med når man tenker på helhetsinntrykket, men det er som sagt aldri noen som nevner det engang. Det viser bare hvor blinde folk er på nostalgi til tider. Man husker det som er bra og glemmer det som er dårlig.

Lenke til kommentar

I de aller, aller fleste JRPGer kan man ikke til enhver tid velge hvem som er med på laget. Dette mener jeg er en god ting, for hvis man skal ha full frihet til å sette sammen laget sitt vil det legge store begrensninger på historien som skal fortelles; ingen karakterer kan forsvinne, dø, forråde deg osv. Hva ville vel FF4 vært uten Kains forræderi eller FF7 uten Aeris' død? Liker man ikke det er det bedre å spille vestlige rollespill, som har en tendens til å vektlegge frihet fremfor historierfortelling.

Har man latt en karakter falle bakpå level-messig så er dette en taktisk bommert man ta på seg selv. All erfaring med JRPGer tilsier at man vil måtte bruke en ny karakter på et eller annet tidspunkt. Men jeg synes ikke dette er noe problem i FF7 pga. materia-systemet; bruker man materia riktig kan man gjøre hvem som helst til en gud uavhengig av level. Jeg stusser også over at Schreiber snakker om "tank", "healer" osv., da det ikke er noen grunn til å låse karakterene til slike roller i FF7. Det er bare å bytte på materiaen og så er healeren fra forrige kamp blitt tanken i den neste. Det er også veldig fort gjort å levle karakterer med lav level i områder der fiendene gir masse exp.

Er det noe jeg skal kritisere FF7 for (utenom polygon-grafikken) må det heller være at spillet er for lett. Det er kanskje det letteste FF i hele serien (med mulig unntak av FF12), og spesielt hvis man tar de valgfrie bossene så blir man så sterk at sluttbossene som Jenova og Sephiroth kan drepes på 1-2 angrep. Det er litt antiklimaktisk.

Lenke til kommentar

Haha, prøver du seriøst å si det er en fordel å ha folk som forsvinner pga historien? :p Den er seriøst tynn. Det er svært mange JRPGer med bra historie der vi slipper å miste folk. Ta Bravely Default, for eksempel. Vi beholder folkene hele veien, og det er et av de beste JRPGene noensinne. Selv historien der er knallbra. Det samme gjelder FFX-2, Dragon Quest IX og en hel rekke andre. Å bytte ut folk tilfeldig er en elendig mekanikk. Det ødelegger hele oppsettet og strategien, noe som igjen gjør det meningsløst å spesialisere folk. Hvorfor tror du FFVII er så enkelt? Det er fordi det er meningsløst å ha spesialiserte folk, så man sitter igjen med folk som er brukbare på alt, men ikke spesielt gode på noenting. Men hva annet skal man gjøre når man plutselig sitter der i en bosskamp uten healer pga historien?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...