Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!

Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

• Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53

Anbefalte innlegg

Jepp, planla å hoppe over ff i, ii, v og xi. Enern syntes jeg ikke grep meg noe særlig, to vet jeg lite om egentlig, treeren har jeg ikke rundet helt, er utfor siste delen av spillet og drev på og levlet fra rundt 60 etter å ha wipet på sistebossen, og gikk egentlig litt lei av å grinde disse summonmobsa.

V har jeg spilt litt før, men ikke så enormt mye at det gjør noe. Jobsystemet er kanskje bra, men er det ikke ca samme systemet som er i treeren da? Verdt det likevel?

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Systemet er mer velutviklet i femmeren og minner egentlig mest om hvordan man bygger karakterer i Final Fantasy Tactics. Dvs. at i stedet for å finne seg en job og utvikle den så handler det mye mer om å "shoppe" ferdigheter fra forskjellige jobs for å bygge en karakter med de ferdighetene du vil ha, siden karakterene beholder alle ferdigheter de lærer selv når du bytter job. Det gir en enorm frihet til å bygge karakterene og avhengig av hvor smart du shopper ferdigheter kan spillet bli utrolig lett eller utrolig vanskelig.

Jeg er enig i at de tre første spillene er rimelig spartanske. Det er noe man spiller gjennom bare for å ha gjort det. Toeren har i tillegg et helt ødelagt levelling-system som gjør at man kan få flere tusen i HP helt i begynnelsen av spillet og unarmed er så latterlig overpowered at vanskelighetsgraden forsvinner bare man trener alle karakterene uten våpen.

Lenke til kommentar

Treeren var grei men mest fordi det var remaken egentlig. Hadde neppe giddet nes–versjonen.

Kanskje jeg skal ta gjennom fem og etter seks da hvis det er bra og jeg ikke vil fucke alt opp og kjøre meg fast i en dead end ved spille straight uten Walkthrough?

Lenke til kommentar

Jeg synes NES-versjonene har sin sjarm. Eneste er at 8-bit-musikken kan bli slitsom for ørene over lang tid. :p

Du får ikke kjørt deg fast i FFV. Det verste som kan skje er at du skaffer deg skills du ikke får bruk for, men såvidt jeg vet kan du ha ubegrenset med skills på karakterene, så det er ikke verre enn at du bare lar de skillsene ligge og lære deg noen nyttige i stedet. Men så regner jeg med at man i stor grad skjønner hvilke skills som er nyttige bare ved å lese beskrivelsen; man skjønner intuitivt at en skill som lar deg slå to ganger per angrep er uendelig mye mer nyttige enn en skill som lar deg kurere frog-status.

Lenke til kommentar

Hehe sant nok. Eneste er plutselig om det kommer en forced encounter man rett og slett må ha noen syke komboer for å ta, som cure frog plus reflect all samt rainbow dance trance mania eller noe weird. Men da får man grinde litt og skaffe det i så fall :)

Får gi den en spinn etter sekseren da :) .

Men nå tenker jeg at hvis jeg uansett spiller fra tre til og med tretten-2 bør jeg vel karre meg gjennom en og to... Hmz..

Har også the last of us, mgs4 og alt av assassins creed samt Chrono cross å pløye gjennom... Klør etter å starte på viii, det første i rekken jeg ikke har spilt at all før.

Endret av Slai
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+412

IAWW6.png

Favoritt her ja. :p

Må nok spille FFX og bli varm i trøya til det kommer ut i september engang. Gleder meg ufattelig til å se alt dem har gjort med spillet. Det sies at det skal komme noen nye monstere.

Lenke til kommentar

VII er også min favoritt. Materia-systemet gir nesten like stor frihet til å skreddersy laget ditt som job-systemet i FFV. Storyen er sterk, karakterene er de mest sympatiske i hele serien og selv hovedantagonisten gjennomgår masse karakterutvikling. Musikken er Uematsu på sitt beste. Og noe mange ikke tenker over er hvor perfekt tempoet i spillet er; i de fleste JRPGer og FF føler man ofte at det kan bli vel mye eksposisjon til tider, eller at man er i en dungeon som har tatt altfor lang tid og man er dritt lei random encounters. For min del så skjedde ikke det i FFVII; det er balansert slik at man aldri gjør det samme så lenge at det blir døvt.

Det er så nærme man har kommet et perfekt FF etter min mening.

Hehe sant nok. Eneste er plutselig om det kommer en forced encounter man rett og slett må ha noen syke komboer for å ta, som cure frog plus reflect all samt rainbow dance trance mania eller noe weird.

Jeg tror ikke det vil skje. :hmm:

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det er min favoritt så langt og, men da har jeg ikke spilt ff v, viii, X, xii eller xiii mye nok til å diskvalifisere dem heller.

Veldig spent på xii. Om ett års tid når jeg er ferdig med v, vi, vii, viii, ix og x... =/

Lenke til kommentar

Apropos FF7, noen som har kjøpt den PC-versjonen som ble lansert i fjor (var det vel?). Jeg husker det var noen teite onlinekrav eller noe slikt. Krever spillet registrering på nett for å fungere? Eller kan spillet fungere helt uavhengig av nett og S-E sine servere (bortsett fra et en må laste ned spillet dah!), mer eller mindre som et spill fra gog.com?

Vet ikke om jeg vil bruke 13 euro hvis jeg er helt avhengig av "ytre kilder" for at det skal fungere.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Jeg får dessverre ikke sett Youtube der jeg sitter, men det er en glitch i FFVI som lar deg ta instant kill på alle fiender, inkludert siste boss.

http://finalfantasy.wikia.com/wiki/Vanish-Doom_Bug

Det skal også være en glitch i FFV som lar deg gjøre instant kill på siste boss, men jeg finner ikke noe info om den noe sted. Jeg vet den finnes, for de har brukt den hvert år i det Final Fantasy-maratonet jeg linket til over.

Apropos FF7, noen som har kjøpt den PC-versjonen som ble lansert i fjor (var det vel?). Jeg husker det var noen teite onlinekrav eller noe slikt. Krever spillet registrering på nett for å fungere? Eller kan spillet fungere helt uavhengig av nett og S-E sine servere (bortsett fra et en må laste ned spillet dah!), mer eller mindre som et spill fra gog.com?

Jeg har ikke funnet noe info om det, så enten kan man spille det offline eller så er det ingen som bryr seg. Det sier seg hvertfall selv at man må ha internett for å benytte seg av cloudsave og trophies, for den som bryr seg om sånt. Men hvis man bare vil spille FF7 på nytt tenker jeg det er like greit å bare fyre opp PS1/PS2 igjen, eventuelt emulere det på PCen, istedet for å betale for en ny versjon som er identisk foruten noen helt unødvendige tilleggsfunksjoner.

Lenke til kommentar

Vet ikke om jeg vil bruke 13 euro hvis jeg er helt avhengig av "ytre kilder" for at det skal fungere.

Jeg kjøpte det, og jeg mener at man trenger nett uansett når man spiller det, selvom jeg ikke er helt sikker. I tillegg er jo denne versonen speeda opp litt, og det gjør også at musikken er litt anderledes. Så for meg som spiller gjennom det minst en gang i året på orginalen, synes ikke det var no særlig. Det var skikkelig mye krøll med å få lasta ned spillet etter man hadde kjøpt det husker jeg, men det er vel i orden nå. Anbefaler også å kanskje kjøre det på emulator, ikke no vits å bruke penger på spillet. Achievementsa man kan klare er helt på jordet, bare tull og tøys.

Lenke til kommentar

Nei, gidder ikke å kjøpe det.

Slik jeg forstår er musikken annerledes fordi spillet bruker andre lydfiler enn PS versjonen.

Men hvordan speeda opp? Iforhold til PAL versjonen eller NTCS på PS1?

Egentlig er det jo slikt at den europeiske PS1 versjonen er tregere enn den amerikanske/japanske fordi Squaresoft ikke tok hensyn til at PAL kjører i 25 bilder/sek iforhold til 30 b/sek. I tillegg er oppløsningen litt herpa fordi Squaresoft heller ikke tok hensyn til at PAL kjører i annen oppløsning enn NTSC. Derfor irriterer det meg at Sony fortsatt selger PAL versjoner på PSN, istedet for de bedre NTSC versjonene. Helt meningsløst da PAL problematikken er helt borte i dag siden alle TVer støtter 60hz.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Da var jeg level ti på samtlige i ff v. Ganske straight forward så langt. Men det er de jo alle så tidlig. To crystals down, antageligvis seks to go.

Veldig lettsindig spill så langt.

Spent på hvor langt det er og hvordan jobbvalgene mine funker senere.

Lenke til kommentar
Da var jeg level ti på samtlige i ff v. Ganske straight forward så langt. Men det er de jo alle så tidlig. To crystals down, antageligvis seks to go. Veldig lettsindig spill så langt. Spent på hvor langt det er og hvordan jobbvalgene mine funker senere.

Storyen er enkel og grei; fire gode venner skal redde verden fra mørkets krefter. Rent story-messig er spillet et steg tilbake fra FFIV, men det er ikke fullt så simpelt som i de tre første. Skal sies at det er mye humor i spillet.

Jeg anbefaler at du skaffer deg en oversikt over jobs etterhvert, som du har ved siden av deg mens du spiller, slik at du kan begynne å planlegge hvilke ferdigheter du vil ha på karakterene mot slutten. Noen er helt essensielle, noen bruker man aldri.

http://www.gamefaqs.com/snes/588331-final-fantasy-v/faqs/21769

Lenke til kommentar

Nice fikk nettop PS3 FF XIV: A Realm Reborn Beta Test.

Skal teste dette senere i dag.

Samme her. Tror det er en ok gjeng nordmenn på Odin forresten. Husk at det man spiller denne fasen slettes før neste og siste betafase, open beta. Der får man derimot beholde characters og progresjon.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...