Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

Jeg ser poenget til Realzi i at hver gang det kommer ut et nytt FF så er det en del fans som dømmer det nord og ned, selv om spillene i seg selv er gode. Dette har aldri vært mer sant enn med FF13, som har et solid gameplay og en sterk historie, men det var rett og slett så annerledes fra tidligere spill i serien at det var uunngåelig at mange fans falt av lasset. Det samme skjedde da FF7 kom ut; fansen på den tiden hadde et veldig sterkt forhold til FF6, og så kom FF7 med 3D-grafikk, cyberpunk og den nye stilen til Nomura. Nå ville ikke jeg drømme om å si at FF13 er på nivå med 7, men poenget er at fanresponsen rett etter en ny FF-release er et utrolig dårlig vurderingsgrunnlag.

 

Når det er sagt så synes jeg ikke FF14 passer inn i det bildet. FF14 er rett og slett dårlig programmert; gameplayet er kronglete og det er tekniske feil. Det er ikke bare hysteriske fans som har slaktet dette spillet; anmeldelsene er de dårligste noensinne for et FF og Square-Enix selv synes spillet er elendig; de har kommet med en offisiell unnskyldning til forbrukerne, de har gjort det gratis å spille og utviklerteamet bak spillet er blitt byttet ut. Direktøren for S-E sa selv at FF-merkenavnet er blitt skadet pga. FF14s lave kvalitet. I denne sammenhengen hjelper det lite om spillet har en fin sluttsekvens.

 

http://en.wikipedia....y_XIV#Reception

 

Angående "Lightning Returns" er jeg skeptisk. Jeg var blant dem som likte FF13 godt og det var et av mine favorittspill det året. 13-2 derimot hadde en fullstendig intetsigende historie der det mest virket som man bare fant opp hendelser uten hensyn til at de skulle gi mening eller passe inn i den overgripende historien. Jeg synes også man utnyttet mulighetene i kampsystemet i langt mindre grad enn i 13, og det blir altfor mange kamper der man bare hamrer på "auto" uten å skifte paradigm. Jeg gikk lei av spillet etter rundt 20 timer. En oppfølger til 13-2 blir neppe et kjøp den første dagen for min del, og det er sjelden jeg sier det om et FF.

Endret av Spartapus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si det er en styrke med Final Fantasy-serien at den har mange ulike fans, og det skyldes at utviklerne opp gjennom årene har vært flinke til å gi ut veldig ulike spill. En av konsekvensene blir dog også at fansen er veldig splittet i deres syn på hva som gjør et godt Final Fantasy, og reaksjonene på nye spill bærer dermed preg av å alltid være veldig polariserte. Omtrent det samme ser vi med Zelda-serien som også har lange røtter og gjort mye forskjellig - og hvor det nyeste spillet alltid er "det dårligste noensinne" mens det forrige blir merkelig fort rehabilitert. Selv er jeg en av de fansene som ikke egentlig liker den hovedretningen Final Fantasy har gått etter VI, selv om det finnes noen veldig gode spill innimellom her som IX og XII, men når alt kommer til alt er det bare positivt at de forsøker nye ting. Så får vi heller leve med at ikke alle alltid blir like fornøyde.

Lenke til kommentar

I en del spill går det bare ikke å identifisere seg med hovedpersonen, så man blir sittende med hevede øyebryn å betrakte ham/henne mer fra utsiden enn å leve seg inn i karakteren, men jeg synes fortsatt at spillene kan være gode opplevelser så lenge det er andre karakterer man liker og spillet ellers fungerer godt. Jeg var heller ikke begeistret for Tidus, men synes spillet som helhet var godt.

 

Litt vice versa var det veldig lett for meg å identifisere meg selv med Squall i FFVIII, men der fungerte ikke resten av spillet like godt, og de andre karakterene var mindre interessante.

Lenke til kommentar

Zell var faktisk min favoritt bortsett fra Squall,

kan seff ha noe å si at jeg er over gjennomsnittet interresert i kampsport? :p

 

Han er jo også den som kan levere mest damage per Limit Break viss man gjør det riktig.

 

FFVIII er forøvrig min favoritt,

etterfulgt av X, IX og VII.

 

FFXII var morsomt det å,

men desverre så kræsja PS2'en min,

og minnekortet som jeg brukte på den nekta å fungere på min nye PS2,

det fungerte på alle feite modeller jeg prøvde den på,

men ikke de tynne,

har aldri helt skjønnt hvorfor.

 

Og ja,

det var faktisk ett offisielt Sony kort.

Endret av malmern
Lenke til kommentar

Final Fantasy Type-0 kommer sannsynligvis ikke til disse trakter. :(

http://operation-suz...lmost-done-but/

 

Dette er jo bare typisk den ekstremt kjølige og kyniske tenkningen som har preget S-E i lang tid nå. Det er markedsanalytikerne som bestemmer på tvers av alle kunstneriske hensyn. Nå var jeg aldri spesielt interessert i Type-O i utgangspunktet, men det virker så fantastisk lite gjennomtenkt når man avlyser et prosjekt som nesten er fullført pga. en svingning i markedet.

 

Sukk og akk osv. :)

Lenke til kommentar

Jeg har blitt frelst,

 

Etter jeg spillte Xenoblade og Last Story var jeg tom for ideer av nye rpg.

Så så jeg en brukt versjon av FF 13 og en stor limited edtidion pakke av FF 13-2 idag,

 

Spillene kostet bare 300 kr tilsammen og så helt ny ut.

 

Startet med FF 13 og fikk et helt nytt syn av spillet. klarte ikke slutte og spille holdt på i 5 timer.

 

Det visste seg at jeg hadde helt feil syn på spillet og at jeg ikke la merke til de gode sidene,

 

Nå skal jeg endelig klare FF 13

 

(når spillet kom ut kjøpte jeg det og leverte det tilbake 3 dager senere)

 

Hah ....... jeg var totalt ignorant, raget på anmeldensen i gamer og alt mulig. haha

 

Med en gang jeg fant ut magien i FF 13 var det bare kjerlighet fra det pointed.

 

Og historien og stemmene er vidunderlig.

 

Takk til Xenoblade og Last Story som lærte meg og gå ut av den gamle FF stilen.

 

Endelig har jeg 2 FF spill jeg gleder meg til og klare.!

 

HAPPY TIMES :D! Champagne on everyone! mwhahahggaa

Endret av Realzi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker ikke hva hun heter, men jo, hater hun ene som stønner hele tiden. Høres så jævla mongo ut. Hater at SE ikke kunne la oss få japansk tale med engelsk undertekst.

oh the ironi-

 

 

Damen min er halvt norsk og halvt asiatisk.

 

Og jeg skal fortelle deg en ting om om Japanske stemmer,

Når naboen er nede og fikser klerne som er ved kjeller tv mitt.

Og når hun skrur på Crunchyroll og setter på anime, gud jeg blir flau for det høres ut som de har sex hele tiden.

 

Så naboen trur sikkert vi ser på Hentai hele dagen lang XP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...