Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

Kult at folk fortsatt "oppdager" FF9. Ved siden av FF7 er det nok det spillet flest mener er det beste i serien.

 

Emulatorer kan være noe herk når det kommer til mer avanserte spill. Jeg tror du uansett får kjøpt FF9 for under en hundrelapp på PSN, og så er det bare bruke det interne minnekortet. Da vil nok ytelsen også bli adskilling bedre.

 

Angående om du skal følge opp med FF8 eller 10 så blir det hipp som happ da ingen av disse har spesielt mye til felles med FF9. FF9 var et bevisst forsøk på å gå tilbake til den klassiske FF-stilen som hadde gått tapt med 7 og 8, og hvis man ser bort fra det grafiske er det nok FF4 og 6 som har mest til felles med 9. Hvis du uansett skal spille 8 og 10 vil nok de fleste si at 10 er bedre, da det var mange som ikke likte Draw-systemet i 8.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, ja og nei. Min erfaring er at ytelsen i både emulatorer på PC, og på PS3 via PSN nedlasting ikke er markant bedre enn når spillet var på PS1. Grunnen til dette er at emulatorer, for å sikre maksimal kompatiblitet, er nødt til å holde seg innenfor ytelsesgrensene til den opprinnelige konsollen. Dette er igjen en sannhet med modifikasjoner. Det er visse ting som kan forbedres, men dette er ofte de tingene som prosesseres etter at spillets kjernekode er kjørt. Slik som teksturfiltrering og skjermoppløsning.

 

Spill på eldre konsoller bruker veldig ofte CPU-hastigheten og framerate som en intern timer for å bestemme hastighet på animasjoner, lydeffekter, og en hel drøss andre ting, så for å korte ned lastetider i disse spillene så må emulatoren i praksis skru av framerate-begrensningen mens loading-skjermen vises, for så å skru den på igjen etter at lasteperioden er over for å unngå at gameplayet går dobbelt så fort som det skal gjøre. Men heller ikke det er en god løsning, siden eventuell musikk som spilles ved lasteskjermen sannsynligvis også vil bli spilt av i for høyt tempo.

 

For eksempel ved lagring i FF9 på PS3. PS3en er kraftig nok til å lagre spillfilen på mindre enn 0.2 sekunder (filen er tross alt kun 8 kB), men PS1 emulatoren som FF9 kjører på har ikke hastighet tilsvarende mer enn noen titalls MHz for å enkode lagringsfilen til det formatet som spillet bruker, derfor blir lagringstiden fremdeles relativt treig, selv om den ikke er "like" treig som på en faktisk PS1.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Pseudopod vet åpenbart mer om emulatorer enn meg, men min erfaring er allikevel at selv om det er mulig å oppnå god ytelse på en emulator så kan det kreve mye justering av innstilinger før man får glattet ut rynkene, spesielt med mer krevende spill. Er det ikke også en del problemer i forbindelse med bytting av disker? Jeg husker jeg hadde en emulator der det rett og slett ikke var mulig å komme forbi diskbytte på et spill, tror det var AdriPSX elns, og det førte til at jeg måtte avbryte spillingen av Chrono Cross, da dette var den eneste emulatoren jeg fik det til å kjøre på.

 

Endte med at jeg kjøpte spillet, også likte jeg det ikke. Doh.

 

Angående savegames så har jeg aldri forstått at noen tør å spille et 50+ timers spill og kun ha en savefil på ett minnekort. Jeg pleier alltid å ha minst tre savefiler; to på et minnekort og en på et backup-minnekort i tilfelle det andre streiker. Ikke tale om at jeg tar risken på å miste så mye arbeid.

Lenke til kommentar

Men altså, FF8 har jo den mest horrible spillmekanikken noensinne..Draw. Man står i timevis og bare bruker Draw på en flue med baller hengende fra hodet, for å dra ut alle spellene den har? Really Square Enix? Er det moro? Nei.

 

Foretrekker selv å bruke orginal hardware til spill, men siden jeg aldri har eid en PS1/2/3, er PSN uaktuellt, og jeg bruker ikke flere tusen på en konsoll for å teste ut noen gamle spill jeg har lest så mye om. Men det var nå engang ikke emulatorer jeg ville prate om, det er bare et verktøy i dette tilfellet.

 

Emulatorer nå for tiden har avanserte filtre som "PAL emulation" som gjør et ellers pikselert bilde til å se ut som det gjorde på en CRT-skjerm, altså litt scanlines og litt blurring av fargene så det ser "dusere" og finere ut.

Man har såklart effekten som de horrible Super SAIx2 filtrene som bare glatter ut alle kanter så grafikken ikke LIGNER på orginalen lengre engang. Sånt unngår jeg som pesten.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

jeg vet ikke jeg var opvokst med den hellige trioen, og FF 7 8 og 9 syns jeg alle har samme kvaliteten,

Jeg har bare fullført 8 halveis da, men har planer om og ta det opp igjen, grunnen er at jeg aldri har eid spillet, syns det er noe spesielt med disse tre, nesten som det ble en del av barne tiden, men 9 er beste på alle måter bortsett fra ingen serlig triste øyblikk, bare tragedier og litt deprisive plasser som den lille øyen på andre disk hvor man nesten følte man var i en blanding av ørken og peru, panføyter og ensomhet, og ingen snakket engelsk :( men det var en god depresiv følelse, hehehe

 

Vil si at dere ikke må høre hva Gamer sier om at FF Versus er nedlagt, bare oppspinn. FF har blitt en hollywood stjerne og alle vil ha nyheter fra de. heheh

Lenke til kommentar

Ingen særlig triste øyeblikk i 9? Virkelig?

Ikke på den måten ,FF 7 gjorde det mere personlig , FF 9 var

mere verdensskala trist, ødelagte byer masseproduksjon av draps Mages, og spørsmål om egen eksistens. og slutten var jo helt crazy, likte det da

 

Endret av krikkert
Lenke til kommentar

Jeg er vært av og på Final Fantasy 2 siden juni. Må innrømme at disse tre første spillene i FF ikke fenger meg noe særlig - for mye repetisjon og nesten ingen historie å snakke om - så jeg sliter med motivasjonen, men jeg er bestemt på å fullføre alle tre slik at jeg har hele serien i lomma.

 

Først med FF4 jeg synes serien begynner å ta av kvalitetsmessig i forhold til konkurrentene.

Lenke til kommentar

Jeg likte Final Fantasy, men FFII fikk jeg ikke til i det hele tatt. Nå har jeg lært litt mer om systemet det har, så da skal jeg prøve det på nytt en vakker dag. FFIII hadde en fin historie synes nå jeg, men jeg døde (praktisk talt) på slutten, på grunn av den dårlige lagringsfunksjonen hvis jeg ikke husker feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...