Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

Hvorfor følge sephiroth? Fordi han brente ned hjembyen din og slikt. Hvorfor går han akkurat her? Fordi det er eneste veien til Junon :>.

 

Jeg innrømmer at det er en stund siden jeg spilte spillet, men mitt inntrykk er at Sephiroth - til tross for at han har et kult karakterdesign - kommer inn og overtar fokus før det egentlig er noen god grunn for at din gruppe skal bry deg om han mer enn om Shinra - som jo tross alt også holder på med å ødelegge verden. At han har ødelagt en hjemby er ikke nok med tanke på alt det andre som står på spill. Først helt mot slutten får du vite hvorfor Cloud faktisk har fulgt Sephiroth hele tiden - men da var det for sent for meg dessverre :(

Vel, det å ta rotta på Shinra var egentlig mest Avalanches greie, og nesten hele Avalanche hadde daua (bortsett fra Barret)når du var ferdig med Midgar. Aeris er med deg fordi du skulle redde henne fra Shinra, og fordi hun ville lære mer om Cetraene, Red 13 henger bare med gruppa di fordi han vil hjem til Cosmo Canyon. Baren til Tifa er ødelagt i lag med hele resten av bydelen hun bodde i. De kan ikke gå tilbake til Midgar fordi hele militærstyrken er i hælene på deg. Var rett og slett ikke så mange realistiske valg å ta, bortsett fra å følge Sephiroth som var din (Clouds) erkefiende.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det å ta rotta på Shinra var egentlig mest Avalanches greie, og nesten hele Avalanche hadde daua (bortsett fra Barret)når du var ferdig med Midgar. Aeris er med deg fordi du skulle redde henne fra Shinra, og fordi hun ville lære mer om Cetraene, Red 13 henger bare med gruppa di fordi han vil hjem til Cosmo Canyon. Baren til Tifa er ødelagt i lag med hele resten av bydelen hun bodde i. De kan ikke gå tilbake til Midgar fordi hele militærstyrken er i hælene på deg. Var rett og slett ikke så mange realistiske valg å ta, bortsett fra å følge Sephiroth som var din (Clouds) erkefiende.

 

Nettopp, det blir bare sånn "ok, vi kan like godt følge Sephiroth", og for meg mistet narrativet mye av sin kraft da.

Lenke til kommentar
Jeg innrømmer at det er en stund siden jeg spilte spillet, men mitt inntrykk er at Sephiroth - til tross for at han har et kult karakterdesign - kommer inn og overtar fokus før det egentlig er noen god grunn for at din gruppe skal bry deg om han mer enn om Shinra - som jo tross alt også holder på med å ødelegge verden. At han har ødelagt en hjemby er ikke nok med tanke på alt det andre som står på spill. Først helt mot slutten får du vite hvorfor Cloud faktisk har fulgt Sephiroth hele tiden - men da var det for sent for meg dessverre :(

 

Problemet ditt gjelder nok først og fremst fra Barrets synsvinkel, da han var lederen for Avalanche og er kanskje den som hadde minst grunn til å følge etter Sephiroth. Etter stuntet i HQ tenker jeg allikevel at Midgar ikke var noe blivende sted for ham.

 

Cloud og Aeris har begge svært gode grunner til å følge Sephiroth og heller få grunner til å bli i Midgard. Kampen mot Shinra var aldri noen hjertesak for Cloud, noe hans likegyldige holdning gjør klart helt fra første scene i spillet. Red XIII var ikke engang i Midgard av egen vilje og det gir mening at han henger med i og med veien til Cosmo Canyon ligger i samme retning. Tifa kan svinge begge veier; hun har tilknytning til Midgard og Avalanche men samtidig en eldre og sannsynligvis sterkere tilknytning til Cloud.

 

Da synes jeg FF6 har mye større problemer med å skape et fiendebilde verdt å bry seg om. Det tar evigheter før "the empire" gjøre noe ut av seg, og hele dette magi-espersopplegget er alt for lenge veldig diffust.

 

Jeg synes historien i FF6 i likhet med de tidligere spillene var mer godt fortalt enn den var god. Allikevel var det nok den mest komplekse historien i et JRPG i sin tid, spesielt med tanke på karakterutviklingen. Jeg har imidlertid aldri skjønt fascinasjonen for Kefka, da han for meg fremstår som en erketypen på en endimensjonal tegneserieskurk som skal ødelegge verden bare fordi han tilfeldigvis er en gæren drittsekk. :roll: Jeg kan ikke se hva som gjør Kefka til en mer interessant antagonist enn f.eks. Exdeath i FFV. Golbez i FFIV er rene Hamlet i forhold.

Lenke til kommentar

 

Nettopp, det blir bare sånn "ok, vi kan like godt følge Sephiroth", og for meg mistet narrativet mye av sin kraft da.

 

Jeg ser forsåvidt den logiske bristen, og jeg se argumentet om at den store truende fienderollen til shinra forsvinner litt for fort, uten at Sephiroth opprettes som noen ny klar altomfattende fiende. Samtidig har jeg ingen problemer med å se hvorfor Cloud av selviske grunner går etter Sephiroth, ihvertfall ikke etter hva han forteller rett etter midgard, i byen Kalm.

 

Samtidig er også hendelsene i Shinrabygningen og møte med Sephiroth såpass dramatisk at jeg vanskelig kan forstå hvordan disse ikke utfordrer nysgjerrigheten videre. Dette sammen med forholdet som er dannet til Cloud, Tifa, Barret og Aeris under hendelsene i slummen gir gode grunner for å bry seg videre. Det er massevis av ubesvarte spørsmål. Såklart, hvis en etter Midgard enda ikke bryr seg om rollefigurene er det naturlig nok lite motivasjon for å fortsette, men da er det isåfall også andre ting enn narrativen det er noe galt med.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Under første playthrough var ikke jeg særlig overbevist om at Shinra forsvant som fiender -- jeg var overbevist om at de var rett i hælene på meg med alt de hadde...

 

Gitt at man nettopp har forsøkt å ta livet av Midgars de facto head of state er ikke akkurat "outskirts of town" noe blivende sted, så hvorsomhelst annetsteds er ikke akkurat det dårligste stedet å dra.

Lenke til kommentar

Til hvilken grad forsvinnner egentlig Shinra som fiende? Det er ikke mange timers spilling før man befinner seg i Junon, og deretter henger Shinra i hælene på deg resten av spillet.

 

Vel, du tar jo knekken på alle som jobber der (som er fiender) tilslutt. Hojo er vel den siste av gjengen som blir tatt knekken på, etter det er det ingen "etter" deg lenger.

 

Elena, Rude og Reno byr vel bare på småproblemer ÈN gang iløpet av spillet.

Lenke til kommentar

Til hvilken grad forsvinnner egentlig Shinra som fiende? Det er ikke mange timers spilling før man befinner seg i Junon, og deretter henger Shinra i hælene på deg resten av spillet.

 

Jeg mener ikke at Shinra forsvinner som fiende, men jeg kan si meg delvis enig med Taterfyrings i at fienderollen går vekk fra Shinra til fordel for en enn så lenge diffus fiende i Sephiroth. Her burde kanskje forfatterne fortsatt fokuset mot Shinra, mens Sephiroth forble i bakgrunnen, og sakte men sikkert ble flettet inn i historien. Å plutselig fokusere på Sephiroth og sette Shinra i bakgrunnen er kanskje ikke verdens beste måte å fortsette historien med tanke på hvor viktig Shinra er opp til det punktet i spillet.

 

Men for å gjøre det klart, jeg synes ikke det er noe nevneverdig problem, men jeg kan se hvor argumentet til Taterfyrings kommer fra.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...
Bra at de har fått med hvilken blodtype alle har. Det er jo viktig info.

 

I Japan så er det kjempeviktig. De har et nærmest okkult forhold til blodtyper der blodtypen din er omtrent som et astrologisk stjernetegn, som bestemmer hva slags personlighet du har, hvilke ferdigheter du har, hvilke partnere som passer for deg osv. Det er en overtro som oppstod under andre verdenskrig da japanerne lot seg inspirere av raseforskningen hos sine allierte i Tyskland, der man mente at rasemessig overlegenhet hang sammen med hvilken blodtype som var vanligst i befolkningen. Japanerne begynte med sin egen forskning og brukte blodtype til å forklare hvorfor japanerne var overlegne sine naboer.

 

Så når man ser blodtypen til en spillkarakter oppgitt i japanske spill så er det ikke ment å være meningsløs info; det er ment å si en hel del om hva slags person karakteren er.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_types_in_Japanese_culture

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...