Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mhm. De aller fleste FF har noen gameplay-elementer jeg synes er uheldige. Jeg likte heller ikke hvor seig drawingen var i VIII eller at karakterer som ikke deltok i kamp ikke fikk exp i X, og det er grunner til at disse ikke figurerer blant mine favoritter. Systemene jeg har likt best er i V og VII. Jeg kan selvfølgelig ikke klage på IV, IX eller XIII, men disse spiller det veldig safe når det kommer til karakterbygging.

 

Draw systemet er faktisk ikke så seigt, selv om de fleste nok opplever det slik ved første gjennomspilling.

 

Når en vet hva som er viktig mtp. drawing (høy magi stat), og samtidig vet at det ikke er nødvendig å grinde levels pga. levelskalering så bruker en faktisk mye mindre tid på drawing enn med tradisjonell xp grinding i f.eks. FF1-6, 7, 9.

 

Som nevnte før meg er det også mye å tjene på å refine itemer til magi, og hvis en bruker litt tid på å spille kort får en virkelig tak i en gullgruve(men det er på ingen måter nødvendig å spille kort).

 

Problemet med Espers i FF12 er at det ikke ser ut til å være noe bruksområdet for dem. Selv de aller ivrigste FF12 spillerne jeg vet om, de som halvveis greier å forsvare alle andre balanseringsfeil i spillet(underpowered magi, merkelig techniques, kjip drop rate eks.) greier ikke å finne noen gode legitime situasjoner der Espers virkelig er nyttige.

 

Det er virkelig et element som er totalt unyttig, noe som er utrolig merkelig med tanke på hvor mye flid utviklerne har gjort med dem, og hvor vanskelig mange av dem er å få tak i.

Lenke til kommentar

Kampsystemet i XII er den rake motsetning av X. XII er tilnærmet sanntid mens X til og med forkastet Active Time Battle-systemet og gikk inn for et rendyrket, turbasert system. Det som er kult med XII er at man på forhånd kan programmere karakterenes oppførsel i kamp, og det er tilfredsstillende å se at oppskriften virker uten at man trenger å gjøre så mange trekk manuelt. I X er det helt motsatt; man må tenke trekk for trekk og alt gjøres manuelt.

 

Story-messig er det vanskeligere å sammenligne. Jeg kan ikke se at historiene i FFVII og IX har så mye til felles, selv om begge er gode. Alle historiene i serien er egentlig imponerende etter min mening fra VII og fremover. Det er få eller ingen andre serier som har like høye narrative ambisjoner, med mulig unntak av Metal Gear Solid.

Lenke til kommentar

Problemet med historien i FF12 er at det er alt for lite av den, og at spillet ikke lar deg oppleve mange av historiens mest vitale hendelser. Det er som ringenes herre der en kun følger Sam og Frodo, mens Helms deep og minas tirith forblir vage hendelser nevnt i forbifarten.

 

Det er også alt for mye grinding til at jeg ser noe særlig gjennomspillingsverdi. Det er forsåvidt greit nok å grinde en del første gangen når en fortsatt har nye hendelser og områder som frister i horisonten, men andre gangen er det veldig kjipt og rett som det er måtte stoppe opp i 5 timer for å grinde.

Lenke til kommentar

Alle historiene i serien er egentlig imponerende etter min mening fra VII og fremover. Det er få eller ingen andre serier som har like høye narrative ambisjoner, med mulig unntak av Metal Gear Solid.

 

Fra IV og fremover mener du!

 

Og beste spillhistorie noensinne er Grim Fandango. Metal Gear Solid har bra historie, men den har dessverre blitt gradvis mer rotete, og Metal Gear Solid 4 kulminerer i en masse rot etter min mening - og gjorde at jeg egentlig mistet interessen for den overordnede historien der.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Silent Hill 2 må også nevnes blant beste spillhistorier. Det er et spill som først og fremst blir husket for sin ekle stemning virker det som, men det er like mye historien og måten den blir fortalt på som gjør spillet til en klassiker. Mye bedre historie i SH2 enn i mange av de spillene som vanligvis får skryt i slike sammenhenger, eksempelvis MGS, FF, Mass effect

 

Mange FF spill har helt brukbare plot, men spillene roter seg ofte bort ved å legge til for mange ufullstendige plot-elementer som ikke blir forklart på en tilfredsstillende måte. Mange av spillene skriker etter en bedre regi som kan rydde opp i rotete plotlinjer. At ambisjonene er der skal jeg derimot ikke si noe imot.

 

Dialogen er ofte forferdelig, i de eldre spillene er den ofte håpløs simpel full av språkfeil, men dette er forsåvidt sjarmerende nok "you spoony bard", og skader ikke nødvendigvis spillet hvis en ikke tar ting alt for seriøst. Verre er det i de nyere spillene der dialogen ofte er så håpløst cheesy og overforklarende(men samtidig uforklarlig), som sammen med et platt stemmeskuespill gjør det svært vanskelig å engasjere seg, FF12 er et unntak.

 

Det FF serien derimot tjener stort på, ihvertfall spillene før FF11 er minneverdige rollefigurer og en langt rekke gode scenarier og enkelthendelser. Det er også en serie som har en estetikk og presentasjon som ingen andre JRPG egentlig er i nærheten av, noe som også hjelper stort når historien skal formidles.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Alle historiene i serien er egentlig imponerende etter min mening fra VII og fremover. Det er få eller ingen andre serier som har like høye narrative ambisjoner, med mulig unntak av Metal Gear Solid.

 

Fra IV og fremover mener du!

 

Nei. :tease:

 

Historien i FFIV - VI gjør jobben sin men det er ikke til å komme bort fra at disse historiene er nokså enkle og rett frem. Det imponerende er heller måten de fortelles på.

Lenke til kommentar

 

 

Nei. :tease:

 

Historien i FFIV - VI gjør jobben sin men det er ikke til å komme bort fra at disse historiene er nokså enkle og rett frem. Det imponerende er heller måten de fortelles på.

 

Vi får vel være enig i å være uenig igjen :) Final Fantasy V har et uinteressant plot - men Final Fantasy IV og spesielt VI har ekstremt gode historier som er både minneverdige, spil av fantastiske karakterer, og en rekke flotte situasjoner. Dessuten er det nok noe i det girl skriver (hvordan vil du egentlig at vi skal uttale navnet ditt?), at disse spillene ikke lider like mye av selvhøytidelighet som de nyere spillene, og dermed blir lettere spiselig for meg og andre.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte hos Gamezone og har ikke fått min Crystal Edition enda. Aner ikke om noen har vært på posten i dag heller, så for alt jeg vet kan den ha kommet.

 

Hei Cloudemyx,

 

Crystal Edition er for stor for postkassen din, så den blir nok sendt til ditt lokale postkontor. Vil anbefale deg å sjekke sporingsnummeret som ligger vedlagt i sendingsbekreftelsen fra oss. Da vil du kunne se om pakken har kommet til ditt postkontor, så slipper du å vente til hentelappen kommer!

 

Mvh Hauk

Gamezone.no

Lenke til kommentar

Tusen takk. :) Jeg sender alle slike pakker til postboksen vår, slik at jeg får enten hentemelding eller at den ligger i postboksen hvis den er stor nok, eventuelt at de som jobber på post-i-butikken legger en sånn lapp i postboksen om at det er mer post å hente. Jeg får aldri slike pakker til postkassen vår. Jeg er temmelig sikker på at den er kommet, den er bare ikke blitt hentet, fordi bestemor ikke har vært på posten enda (så vidt jeg vet, hun kan ha vært der i dag). Jeg skal sjekke sporingsnummeret for å være sikker.

 

Der stod det at den var utlevert i dag 3 minutter over ett, så da ligger den sikkert hos bestemor.

Endret av Cloudemyx
Lenke til kommentar

Lite skriving om XIII-2 her.. spiller folk flest eller er det ingen som har kjøpt det? Har spilt 3-4 timer nå.. og er litt skuffet over at man MÅ igang med CP grinding allerede.. ikke bare litt heller. Såvidt jeg kan huske har jeg aldri grindet så tidlig i ett FF spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...