Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

Fra mine JRPGs foretrekker jeg faktisk helt stillestående kamper, hvor alt gjøres i menyene, helst med uendelig betenkningstid. Jeg liker det når strategi og karakterplanlegging er det viktigste, og ikke det å trykke de riktige knappene på det riktige tidspunktet.

Jeg bare lurer, hvordan likte du X og XII? X er som du beskrev, men hva med XII? Der gjør du jo all planlegging på forhånd. Personlig elsket jeg XIIs kamper.

 

Jeg elsker X. Veldig bra kampsystem. Elsker linjen nederst på skjermen som viser hvem sin tur det er, og at man kan ta seg god tid å tenke for hver handling.

 

XII er det eneste FF-spillet jeg ikke har rundet mer enn 1 gang. Likte virkelig ikke kampsystemet der i det hele tatt. Ikke historien heller. Til og med X-2 har jeg rundet 4-5 ganger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det kan være mange grunner.

 

Jeg fattet først interesse for FF med VII og det var derfor jeg oppsøkte de eldre, som jeg riktignok kjente til men var altfor ung til å verken kunne importere eller forstå da de kom ut. IV og VI likte jeg umiddelbart men V fikk jeg aldri sansen for; historien var langt svakere og jeg ble ikke klok på job-systemet. 13-14 år senere - dvs. i fjor - prøvde jeg meg på V igjen og det ble umiddelbart en av favorittene mine nettopp pga. job-systemet.

 

Jeg synes fortsatt VII er det beste men det er ikke utelukkende pga. nostalgi. Materia-systemet f.eks. mener jeg er det beste i serien ved siden av job-systemet i V; kanskje enda bedre fordi du utvikler selve magiene/skillsene uten at de blir låst til en karakter. Samtidig er historien på et helt annet nivå enn i de tidligere spillene - der den er svært, svært enkel - men heller ikke så diffus som i de senere spillene. Jeg synes også tempoet er suverent; i de fleste FF opplever man at en og annen dungeon trekker ut litt for langt eller det til tider blir mye eksposisjon og lite gameplay, og for min del var aldri balansen bedre enn i VII. Ellers traff humoren i VII meg langt bedre enn i noen av de andre, der humor enten er nærmest ikke-eksisterende eller slapstick.

 

Jeg synes du har en fin begrunnelse for hvorfor du liker FFVII her, og jeg vil påpeke at min post på ingen måte var ment å diskredittere de som mener dette slik som du, noe du forhåpentligvis forstod :) Men FFVII var det spillet hvor serien slo gjennom - og faktisk det første som ble gitt ut på disse breddegrader - så selv om du og mange andre har gode grunner for å foretrekke spillet som også går ut over det nostalgiske - så er det nok ingen tvil om at spillets status i forhold til resten av serien delvis skyldes at det er gjennombruddsspillet. Forøvrig kan samme analyse gjøres av min egen generasjon og de som foretrekker Snes-spillene. Disse var åpenbart de første vi spilte, og vi foretrekker fremdeles disse. Det betyr ikke at det ikke kan være gode grunner for å like de - noe jeg definitivt mener at det er - men at man nok kan se en ganske klar sammenheng mellom når man ble introdusert for serien og hvilke spill man foretrekker.

 

Uansett, min mening med det jeg skrev var ikke å lage en diskusjon om kvaliteten på Final Fantasy VII - jeg tror populariteten til den tittelen taler for seg - bare å vise posteren jeg diskuterte med at det er mulig å ha andre meninger enn den han bærte - og at det er helt ok.

Lenke til kommentar

Jeg elsker X. Veldig bra kampsystem. Elsker linjen nederst på skjermen som viser hvem sin tur det er, og at man kan ta seg god tid å tenke for hver handling.

 

XII er det eneste FF-spillet jeg ikke har rundet mer enn 1 gang. Likte virkelig ikke kampsystemet der i det hele tatt. Ikke historien heller. Til og med X-2 har jeg rundet 4-5 ganger.

Som jeg fryktet... XII er da enda mer strategisk enn X? Det var så gøy å nøye planlegge kampen på forhånd for så å se den utspille seg akkurat slik man orkestrerte det, eller eventuelt fikse ting som ikke stemte helt underveis.

 

Og hva er galt med et politisk plott? Trenger ikke OMG VERDEN GÅR UNDER DETTE ER SYKT USANNSYNLIG OG FARFETCHED-plottet hver gang, vel.

 

Forøvrig har XII equipment-systemet, som er best (jada, imo :p ). Og musikken er kjempebra.

 

Brb, runder det igjen

Lenke til kommentar

Jeg er overasket at dere ikke la merke til at jeg var soorpe dritings når jeg skrev, XP Jeg er som (Jackyl and DR hyde) når det gjelder forum XP Sorry dude

 

Haha, ingen skade skjedd :) Jeg trodde vel egentlig bare at du ikke var så veldig gammel - og at skråsikkerhet og skrivefeil kom av det.

 

Egentlig betryggende at du var dritings dog :)

Lenke til kommentar

Jeg er overasket at dere ikke la merke til at jeg var soorpe dritings når jeg skrev, XP Jeg er som (Jackyl and DR hyde) når det gjelder forum XP Sorry dude

 

Haha, ingen skade skjedd :) Jeg trodde vel egentlig bare at du ikke var så veldig gammel - og at skråsikkerhet og skrivefeil kom av det.

 

Egentlig betryggende at du var dritings dog :)

Selv om jeg var foodt i 90 hadde jeg Atari og Nintendo naar jeg bynte og spille, saa respekt til ditt picture

 

Jeg skal teste ut det nye FF , fordi jeg er en sucker

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

FFVII har korte filmsekvenser og heller ikke spesielt mange av dem. Eneste sluttfilmen det er litt lengde på, men sånn skal det jo være. VIII derimot...

 

Jeg likte også at plottet i XII var mer basert på politikk enn at det er en ond makt som skal ødelegge verden, men jeg synes den mistet retningen etterhvert. Vi begynte med at Vaan var hovedperson og det var mye fokus på hans forhold til Reks, men på et eller annet tidspunkt går Vaan inn i bakgrunnen og plutselig blir Ashe hovedperson mens vi knapt nok hører noe mer til Vaan enn en og annen kvikk kommentar. Jeg reagerte også på slutten, som føltes veldig uavklart; hvordan gikk det egentlig med Archadias imperium? Hvilke konsekvenser fikk det at Vayne ble tatt? Og hva med Occuriaen, som ville forhindre at menneskene styrte sin egen skjebne; fikk de viljen sin, eller?

Lenke til kommentar

FFVII har korte filmsekvenser og heller ikke spesielt mange av dem. Eneste sluttfilmen det er litt lengde på, men sånn skal det jo være. VIII derimot...

 

Jeg likte også at plottet i XII var mer basert på politikk enn at det er en ond makt som skal ødelegge verden, men jeg synes den mistet retningen etterhvert. Vi begynte med at Vaan var hovedperson og det var mye fokus på hans forhold til Reks, men på et eller annet tidspunkt går Vaan inn i bakgrunnen og plutselig blir Ashe hovedperson mens vi knapt nok hører noe mer til Vaan enn en og annen kvikk kommentar. Jeg reagerte også på slutten, som føltes veldig uavklart; hvordan gikk det egentlig med Archadias imperium? Hvilke konsekvenser fikk det at Vayne ble tatt? Og hva med Occuriaen, som ville forhindre at menneskene styrte sin egen skjebne; fikk de viljen sin, eller?

Vaan må vere den mest kjedeligste karakteren i et FF spill ever, hva i pokker tenkte de på da de ga de kuleste karakterene mere story en hovedpersonen ; P

Husker jeg bare hadde lyst og spille de andre krigerne mere en hovedpersonen, fy flate for en kvalm person, Sorry men han var så rar. Kanskje de ville forandre ting som Metal gear 2, men kunne de ikke gidd Vaan litt mere historie

Lenke til kommentar

Final Fantasy XII er min favoritt i serien. Jeg har ikke noe imot Vaan, men er enig at han ble liksom litt i bakgrunnen etterhvert og i store deler av spillet. Det er jo muligheter for å bytte lagleder fritt og da vil du kunne gå rundt omkring som en av de andre. Fra sluttfilmen, så ville jeg tro at det rett og slett ble fred mellom alle parter. Hva Occuria gjelder, så vil jeg tippe at de ikke gjorde mer ugang. Nå har jo faktisk Final Fantasy XII en oppfølger også, Revenant Wings. Der er Vaan virkelig hovedpersonen sammen med Penelo og noen andre vi så vidt fikk møte i FFXII.

 

@Spartapus: Slik er del vel med de fleste spill som ikke har en oppfølger. Det vil vel alltid komme "hva skjedde etterpå da?" tanker. Final Fantasy X f.eks. Den har jo en oppfølger, men hvis ikke den hadde blitt laget ville vel de fleste tenkt hva som skjedde med Spira og alle sammen, pluss helt på slutten der etter rulleteksten elns så skjer det jo noe som virkelig kan få tankene til å gå og det vi ser på slutten der er jo det som girr grobunn til Final Fantasy X-2. Uansett hvor mange oppfølgere et spill får vil jeg alltid spørre meg selv:" Hva skjedde etterpå, hva skjedde med ditten og datten?"

Lenke til kommentar

Problemet med FF12 er jo at halvparten av skriverene slutta eller daua i løpet av spillets produksjonsperiode. Sånn sett er det ikke rart at historien fremstår som inkonsekvent. Halvparten av rollefigurene i spillet har ingen relevans til historien, og Vaan var i utgangspunktet ikke en gang ment å være med.

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes absolutt man kan merke et skille i hvordan historien fortelles gjennom spillet.

 

Samtidig skal det sies at XII også er en av mine favoritter i serien.

Særlig scriptet utmerket seg i mine øyne; det var det første engelske FF-scriptet som ikke hadde et småjalla b-film preg over seg, deretter har man fått nye utgaver av FFIV og FF: Tactics der scriptet er gått fra å være tidvis engrish til å bli direkte shakespeareansk. Stemmeskuespillet er også milevis bedre enn de tidvis pinlige prestasjonene i X.

Lenke til kommentar

Særlig scriptet utmerket seg i mine øyne; det var det første engelske FF-scriptet som ikke hadde et småjalla b-film preg over seg, deretter har man fått nye utgaver av FFIV og FF: Tactics der scriptet er gått fra å være tidvis engrish til å bli direkte shakespeareansk. Stemmeskuespillet er også milevis bedre enn de tidvis pinlige prestasjonene i X.

 

Tvangslatteren til Tidus i Luca. Ingenting har skadet ørene mine mer enn den lyden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...