Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

Fucking noob fy flate du er ute av the game, trur du er hooy helt, klarer ikke se fakta forran ooyna , over posetiv tufs som stootter de svake det er det du er, du klarer ikke se noen bli fan oodelagt derfor kommer du med dette ,kanskje du er for gammel pisset, fy flate, Alt du sier er bare flisespikeri , Naar du nevner megaman elder of scrolls diablo, disse tingene maa komme med fans ting kan ikke vere eksakt kopier, men hva FF gjorde med serien var helt utrolig, ikke naa men de skal faktisk fjerne alt av ff miksen, og gjoore det om til action spill, dette er sant, DETTE ER HVA DEN NYE SJEFEN SA!

 

Jeg vet hva du fooler maa beskytte hva du liker , men serioost du gaar imot hele verden med det siste utsagnet

 

Whaaaaaaat? O_o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg vet hva du fooler maa beskytte hva du liker , men serioost du gaar imot hele verden med det siste utsagnet

 

Det meste av det du skrev her gidder jeg ikke å kommentere, men det er faktisk helt feil at jeg går "mot hele verden" eller noe slikt. Faktisk er det en tendens at de som hadde spilt Final Fantasy før VII ofte har den meningen som jeg presenterte. I spillpressen så har vi feks nevnte Jeremy Parish hos 1up, eller IGN som også ranket FFVI over FFVII (riktignok med FFVII som nummer 2). Dette dreier seg uansett ikke om hvilke av spillene som er best, folk må få ha sin mening om det, men jeg reagerer på din ekstreme fordømming av alle som ikke deler DITT HØYST SUBJEKTIVE syn på hvilke tematikker, historier, karakterer og mekanikker som bør bevares, og ergo hvilke spill som er "bra". Liker folk de gamle spillene? Flott! Liker folk PS1-spillene? Flott! Liker folk de nye spillene? Ja, så er det også flott, og ihvertfall ikke noe å ta sånn på vei på som du gjør her.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

 

Jeg vet hva du fooler maa beskytte hva du liker , men serioost du gaar imot hele verden med det siste utsagnet

 

Det meste av det du skrev her gidder jeg ikke å kommentere, men det er faktisk helt feil at jeg går "mot hele verden" eller noe slikt. Faktisk er det en tendens at de som hadde spilt Final Fantasy før VII ofte har den meningen som jeg presenterte. I spillpressen så har vi feks nevnte Jeremy Parish hos 1up, eller IGN som også ranket FFVI over FFVII (riktignok med FFVII som nummer 2). Dette dreier seg uansett ikke om hvilke av spillene som er best, folk må få ha sin mening om det, men jeg reagerer på din ekstreme fordømming av alle som ikke deler DITT HØYST SUBJEKTIVE syn på hvilke tematikker, historier, karakterer og mekanikker som bør bevares, og ergo hvilke spill som er "bra". Liker folk de gamle spillene? Flott! Liker folk PS1-spillene? Flott! Liker folk de nye spillene? Ja, så er det også flott, og ihvertfall ikke noe å ta sånn på vei på som du gjør her.

jeg legger ikke tid i hva jeg skriver , du virker som du skriver novelle,

Jeg skriver fakta fra mitt syn , er det crazy soo be it, er saa farbanna lei av nautrale norsker som er saa forbanna snill av alt, kan du ikke diskutere i stedet for og ta side med jhon fra internett, og faa ut noen meninger, istedet for og oppfoore deg som en FN ambasadoor

 

alle vet at FF 7 FF 9 er ivertfall blandt de 5 mest beste FF spilla, det vet du selv, du vet at det skaper spoorsmaalstegn naar du skriver det, beklager for aa, oo, Jeg virker sint paa deg, men jeg slipper min frustrasjon utover deg, Fordi du har peiling, og gaar ann og snakke med deg, uten og faa ungdoms slang som fyren over

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

jeg legger ikke tid i hva jeg skriver , du virker som du skriver novelle,

Jeg skriver fakta fra mitt syn , er det crazy soo be it, er saa farbanna lei av nautrale norsker som er saa forbanna snill av alt, kan du ikke diskutere i stedet for og ta side med jhon fra internett, og faa ut noen meninger, istedet for og oppfoore deg som en FN ambasadoor

 

alle vet at FF 7 FF 9 er ivertfall blandt de 5 mest beste FF spilla, det vet du selv, du vet at det skaper spoorsmaalstegn naar du skriver det, beklager for aa, oo, Jeg virker sint paa deg, men jeg slipper min frustrasjon utover deg, Fordi du har peiling, og gaar ann og snakke med deg, uten og faa ungdoms slang som fyren over

 

Det finnes vel ingenting som heter "fakta fra mitt syn", men det er ikke så viktig. En mer interessant motsetning i innlegget ditt er at du både beskylder meg for å ikke ha en mening, samtidig som du kritiserer meningen min om kvaliteten på Final Fantasy-spill, javel?

 

Uansett, du tar feil. "Alle" vet ikke noe som helst om hvilke Final Fantasy-spill som er de beste, det er subjektivt. Mange meninger skiller seg fra din, og derfor er det også idiotisk å kritisere de som liker både nye og gamle spill fra serien. Om du synes Final Fantasy har tapt seg så voldsomt, så anbefaler jeg deg å sjekke ut The Last Story, laget av Hirenobu Sakagauchi som også er mannen bak Final Fantasy, men som ikke lengre jobber i Square Enix. Kommer til Europa neste måned!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg legger ikke tid i hva jeg skriver , du virker som du skriver novelle,

Jeg skriver fakta fra mitt syn , er det crazy soo be it, er saa farbanna lei av nautrale norsker som er saa forbanna snill av alt, kan du ikke diskutere i stedet for og ta side med jhon fra internett, og faa ut noen meninger, istedet for og oppfoore deg som en FN ambasadoor

 

alle vet at FF 7 FF 9 er ivertfall blandt de 5 mest beste FF spilla, det vet du selv, du vet at det skaper spoorsmaalstegn naar du skriver det, beklager for aa, oo, Jeg virker sint paa deg, men jeg slipper min frustrasjon utover deg, Fordi du har peiling, og gaar ann og snakke med deg, uten og faa ungdoms slang som fyren over

 

Det finnes vel ingenting som heter "fakta fra mitt syn", men det er ikke så viktig. En mer interessant motsetning i innlegget ditt er at du både beskylder meg for å ikke ha en mening, samtidig som du kritiserer meningen min om kvaliteten på Final Fantasy-spill, javel?

 

Uansett, du tar feil. "Alle" vet ikke noe som helst om hvilke Final Fantasy-spill som er de beste, det er subjektivt. Mange meninger skiller seg fra din, og derfor er det også idiotisk å kritisere de som liker både nye og gamle spill fra serien. Om du synes Final Fantasy har tapt seg så voldsomt, så anbefaler jeg deg å sjekke ut The Last Story, laget av Hirenobu Sakagauchi som også er mannen bak Final Fantasy, men som ikke lengre jobber i Square Enix. Kommer til Europa neste måned!

Oja jeg trudde folk mente Lost Odyssei, The lost story maa jeg sjekke ut, Hadde Lost Oddysei men 3 cdn var borte saa jeg klarte aldri slutten. trist, men selfoolgelig blir det sikkert bra, men square hadde et saa jevla bra team, han som er sjefen naa var flink og redigere, men som sjef liker jeg ikke han, men problemet er at jeg er alltid vant til at FF foolger med tiden , Som FF 10 , men og spille et gammelt spill i ny tid blir ikke like adrelin kick som et helt nytt JRPG spill , snakker om Lost story skal sjekke det ut, har ivertfall Ff 10 remake, men jeg er ikke en man som lever i gamledager, liker nye spill, men FF Meh

Lenke til kommentar

Sett noen videor av The Last Story, og jeg synes ikke den kampmetoden er noe bra. Fra mine JRPGs foretrekker jeg faktisk helt stillestående kamper, hvor alt gjøres i menyene, helst med uendelig betenkningstid. Jeg liker det når strategi og karakterplanlegging er det viktigste, og ikke det å trykke de riktige knappene på det riktige tidspunktet.

Lenke til kommentar

Bra, sjekk ut The Last Story, det virker å være ganske bra, fikk relativt god mottakelse i Japan, og forsøker å gjøre en del nye ting med jrpg-sjangeren som ihvertfall i mine øyne ser interessant ut.

Nice naa har jeg 2 grunner til og kjoope Wii, Zelda og Lost stories, ikke helt perfekt styring, men fuck it, jeg fikk en Roleplay foolelse av videon, jeg har faat ett nytt spill og glede meg over saa jeg gir meg og sier at du har rett og jeg er urasjonell og negativ.. good night

 

 

 

Edit

Men spillet har egentlig fulgt den feige nye Japanske veien, i stedet for og holde seg til vanlig stille kamper, men dette er god nokk for meg

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Okei?

 

FF-magi er Ihvertfall borte. Nå det har blitt så mainstream og lettvint, noe ala call of duty og FIFA. Istedenfor å sette seg inn og lage skikkelig spill uten at det blir så linært.

helt enig, skjønner ikke at folk ikke klarer og se hvorfor FF ikke gjør det bra lenger, De har gått vekk fra alt som har med FF og gjøre etter at 10-2 ble laget har de bare laget (meh) spill ,

 

Det må ha noe med at de har blitt større og mektigere,

 

Her er mitt syn, visst de ikke klarer og tilfredstille fansen, og at de ikke vil lage gammeldags FF miks i spillene sine, hvorfor fortsetter de og lage FF spill da??? kan de ikke bare gi seg og si we had a good run som de fleste andre suksse spill fra 80 90 tallet har gjort,

 

Og ta fram salgstallene til FF 13 er juks, tenk deg at de solgte FF 7 KUN på ps1 og vanlig reklame mindre folk som spillte da, Tenk deg nå da, Mega stor reklame rundt FF 13 2 forskjellige konsoller mye mere populært og spille(mainstream) Så ikke kom med dette salgstullet,

 

FF 7 10 millioner solgte + 100 000 solgte på PSN

FF 13 5-7 millioner 10 - 13 år senere

 

 

 

 

Nyhet for de harbarka FF fansa som meg ;)

 

Dette er større en FF13 i will tell you dette er HUGE!! http://www.joystiq.com/2011/09/14/square-enix-announces-final-fantasy-10-remake-for-ps-vita-and/

 

 

 

For noe tull. Som du ser under er det ikke stor forskjell på antall enheter. FFXIII regnes som en suksess, synes det er bra at de prøver noe nytt.

 

Sony PlayStation 1994 102.49 million[7]

Sony PlayStation 3 2006 55.5 million[12]

MS Xbox 360 2005 66 million[11]

Lenke til kommentar

Kult å påstå at man ikke liker FFVII, da det er det beste spillet i serien!

 

Er vel ingen som har påstått at de ikke liker FFVII, bare at de liker andre av spillene mye bedre. Forøvrig er det ikke riktig at det er det beste spillet i serien, det er en subjektiv mening mange deler fordi det var det første Final Fantasy (og jrpg)-spillet de spilte. Hadde du vært med allerede på Nes eller Snes så er det mye mindre trolig at du ville ment dette.

Lenke til kommentar

Fra mine JRPGs foretrekker jeg faktisk helt stillestående kamper, hvor alt gjøres i menyene, helst med uendelig betenkningstid. Jeg liker det når strategi og karakterplanlegging er det viktigste, og ikke det å trykke de riktige knappene på det riktige tidspunktet.

Jeg bare lurer, hvordan likte du X og XII? X er som du beskrev, men hva med XII? Der gjør du jo all planlegging på forhånd. Personlig elsket jeg XIIs kamper.

Lenke til kommentar

Realismen fra renessansen er det beste som noengang er laget i kunsthistorien. Og alt av abstrakt og surrealisme ser dritt ut i forhold. Du blir dømt av massene, og prøver å selge til massene. Dermed må du rette deg etter massene. Slutt å vær ubrukelig idealist.

 

Lol hva er det i det hele tatt du mener? At kunst skal lages for å selges til massene som et simpelt kommersielt produkt? Geez, ikke rart spill har problemer med å bli tatt seriøst som kulturuttrykk med meninger som dine.

 

Kunsten bør jo ha et mål om å uttrykke ett eller annet, om det så er personlig eller mer vidstrakt, ikke kun rette seg etter kunder som en simpel hore.

 

Det er heller ikke slik at jeg har noe imot realistiske/figurative uttrykk, på ingen måte. Alt har sin plass.

Har spill problemer med å bli "tatt seriøst som kulturuttrykk"? Hva begrunner du dette med?

 

Det er vel heller motsatt, i og med at spillmediet har blitt det nest største mediet, rett etter litteraturbransjen.

 

Og det der kunstargumentet ditt har blitt avblåst av ganske mange store utviklere. Deriblant Hideo Kojima. Og jeg skjønner argumentet deres. Spill er interaktiv underholdning, ikke kunst.

 

Min oppfatning av kunst er faktisk bredere i virkeligheten. Men hvis vi snakker konservativt om kunst, så hører ikke spill med i samme sjanger som malerier, steinhogging og lignende. Det er heller ikke et produkt fra én person, slik et maleri er eller en statue er. Det er et produkt som hundrevis av mennesker står bak. Og det kan aldri være et ekspresjonistisk verk for kun én person. Spill lages for å selges. Det ER et kommersielt produkt. Mens kunst utvilsomt håver inn penger, er den ikke nødvendigvis kommersiell i utgangspunktet. Kust lages først og fremst for å beundres.

 

Hvor ofte ser du spill tatt opp i media med samme seriøse fortegn og respekt som med bøker, film og annen kultur? Spill er dømt til hovedoppslag om voldelig påvirkning og banale reportasjer der spillene blir stemplet som en simpel lek for unge og barnslige voksne. De fleste aviser og mediehus har i dag en spillseksjon, men denne brukes nesten utelukkende som forbrukerveiledning slik at alle kan få med seg det hotteste FPS eller sportsspillet.

 

Og så lenge utviklerne og gamerne selv kun se på mediet som ren underholdning vil det heller aldri bli tatt seriøst. I stedet vil spill fortsette å bli dømt som et kommersielt produkt, og et produkt som først og fremst lages for økonomisk vinning vil aldri bli tatt seriøst som kulturuttrykk, uansett hvor mye penger som håves inn.

 

Jeg synes det er synd at du tilsynelatende bare avfeier spill sitt potensial som kunst. Det er heller ikke slik at noe satt i sammen av en gruppe mennesker ikke kan, ihvertfall til dels være et ekspresjonistisk verk. Så lenge det finnes en visjonær på toppen som tør skille seg ut for å få igjennom sine tanker og ideer. Både musikk og film er ofte laget av flere personer, uten at det går utover den kunstneriske verdien, og samtidig som en greier å beholde et personlig tilsnitt. Det er jo heller ingenting som skulle tilsi at kunst ikke kan lages som et samarbeid mellom mange personer sin tanker, et kunstverk trenger ikke å være låst til en person sitt sjeleliv.

 

Likevel så er mye av det du skriver rett. Spill er per i dag ekstremt kommersielt, og slik vil det alltid være, men jeg ser også et større potensial utenfor de aller tyngste kommersielle spillene.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Er vel ingen som har påstått at de ikke liker FFVII, bare at de liker andre av spillene mye bedre. Forøvrig er det ikke riktig at det er det beste spillet i serien, det er en subjektiv mening mange deler fordi det var det første Final Fantasy (og jrpg)-spillet de spilte. Hadde du vært med allerede på Nes eller Snes så er det mye mindre trolig at du ville ment dette.

 

Det kan være mange grunner.

 

Jeg fattet først interesse for FF med VII og det var derfor jeg oppsøkte de eldre, som jeg riktignok kjente til men var altfor ung til å verken kunne importere eller forstå da de kom ut. IV og VI likte jeg umiddelbart men V fikk jeg aldri sansen for; historien var langt svakere og jeg ble ikke klok på job-systemet. 13-14 år senere - dvs. i fjor - prøvde jeg meg på V igjen og det ble umiddelbart en av favorittene mine nettopp pga. job-systemet.

 

Jeg synes fortsatt VII er det beste men det er ikke utelukkende pga. nostalgi. Materia-systemet f.eks. mener jeg er det beste i serien ved siden av job-systemet i V; kanskje enda bedre fordi du utvikler selve magiene/skillsene uten at de blir låst til en karakter. Samtidig er historien på et helt annet nivå enn i de tidligere spillene - der den er svært, svært enkel - men heller ikke så diffus som i de senere spillene. Jeg synes også tempoet er suverent; i de fleste FF opplever man at en og annen dungeon trekker ut litt for langt eller det til tider blir mye eksposisjon og lite gameplay, og for min del var aldri balansen bedre enn i VII. Ellers traff humoren i VII meg langt bedre enn i noen av de andre, der humor enten er nærmest ikke-eksisterende eller slapstick.

Lenke til kommentar

FF8 har også en del sarkastisk humor, men ja 7ern har mange artige situasjon som tar i bruke flere former for humor.

 

FF7 er uansett en av mine favoritter, selv om det var det tredje spillet i serien jeg spilte. Det faktum at spillet fortsatt holder stand blant mange nye spillere er jo kanskje også et bevis på at spillet har noe tidløst over seg, selv om spillet i større grad enn andre spill i serien har fått hjelp av spin-off spill, anime og filmer.

 

 

Hvor ofte ser du spill tatt opp i media med samme seriøse fortegn og respekt som med bøker, film og annen kultur?

Hele tiden. Velkommen til 2012.

 

Diskusjonen du prøver å føre er bare helteit og utdatert for LENGST. Så vi stopper der.

 

Hva med å komme med noen eksempler? Ikke det at jeg mener at de ikke finnes i det hele tatt, men spill er på ingen måter på linje med andre kunstformer. Spill er fortsatt sterkt underrepresentert når nyhetskanaler og aviser skal legge opp sin kultursatsing. Du hører ikke P2 kulturpanel ta opp spill sammen med bøker, musikk og film, spillene er heller forbeholdt masete ungdomsprogrammer. Dekninger er ikke uten forbehold slik, og det finnes blader som Edge som gir spill et svært seriøst blikk, jeg vet også om enkelte aviser som begynner å få inn mer seriøs spilljournalistikk, men på ingen måter er spill likestilt med andre kulturformer generelt sett. Det fortsatt mange kulturtidsskrifter som i liten eller ingen grad dekker spill, og igjen så er det mye forbrukerjournalistikk.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Spill har langt høyere status i dag enn for ti år siden og jeg er sikker på at utviklingen vil fortsette i den retningen de neste ti år også, men dette tar tid og det går ikke å fremtvinge holdninger. De fleste meningsbærerne innenfor kunst og kultur er fortsatt fra en generasjon der spill knapt fantes, ta f.eks. Amerikas kanskje mest kjente filmkritiker Roger Ebert, som for ikke så lenge siden la ut om hvorfor spill på ingen måte var på nivå med fim.

 

Mediet har også mange av de samme utfordringene som film har i motsetning til bøker. De største produksjonene koster så mye at de er avhengig av høy inntjening og da gjelder det å favne et bredest mulig publikum, og da blir resultatet gjerne deretter. Det finnes allikevel de som mestrer å skape filmkunst på høyt nivå som allikevel favner bredt, som Shawshank Redemption, og jeg liker å se på FFVII som en bragd av den typen.

 

FF8 har også en del sarkastisk humor, men ja 7ern har mange artige situasjon som tar i bruke flere former for humor.

 

Jeg setter pris på humor der det er selve situasjonen man befinner seg i som er komisk, og ikke punchlines eller fjasete oppførsel. Som når Cloud måtte kle seg ut som kvinne for å snike seg inn hos Don Corneo og du til og med kunne ende opp med å bli valgt ut som hans brud for natten. Eller når du går på stranden i Costa del Sol og plutselig sitter Hojo der på en solseng i full labfrakk med masse damer rundt seg. Eller når du er så uheldig å få med deg Barret på romantisk date i pariserhjulet.

 

Det at alle de komiske situasjonene skjer mot et så melankolsk bakteppe gir dem også en ekstra dimensjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...