Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!

Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

• Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tviler at XIII-2 blir mye bedre enn XIII, antar at det blir mye samme.

FF-Magi er en egen verden med story, konflikt, kjærlighet osv. 7,8 og 9 er bare geniale. 1-6 er også bra, men de manglet det lille ekstra. Uten at de skal nødvendigvis være dårlige, for de er jævlig bra de også, Så har vi X som funker, spennende story og alt der. Etterpå snur de vinden og sikter mot noe nytt. Den gamle oppskriften ble visket bort, det liker jeg lite av...

Lenke til kommentar

FF9 var dritt. Alle så ut som små dukker, det minte for mye om gamle FF-spill før nummer syv. Og i tillegg var historien dårlig fordi sisteboss ikke ble introdusert for spilleren før mot slutten av hele eventyret. Det er alltid et dårlig tegn. Bare se på FF8 og FF7, så er det en gradvis oppbygning av bekjentskapet med skurken/sisteboss.

I beg to differ.

Spoiler for FFIX og FFIV:

Antagonisten i IX er Kuja heile vegen, men antagonisten og den siste sjefen må då ikkje vera den same personen/skapnaden. Dette var tilfellet i FFIV (Golbez er antagonisten, Zeromus er siste sjef), og det er årsaka til at det er tilfellet i FFIX (Kuja er antagonisten, Necron er siste sjef). Det same gjeld «ut av ingenting»-tvistane. Dei er hyllester i forkledning; dei var med vilje og spelet skulle vera slik.

Endret av mosleth
Lenke til kommentar

Jeg må innrømme at jeg lenge har trodd det gikk et slags skille mellom de som likte de eldre spillene i serien (pluss kanskje IX og XII) og de som likte serien fra VII, men Cloudemyx og Pseudopod har vel vist greit at det ikke nødvendigvis er slik, noe som egentlig er hyggelig å oppdage :)

Lenke til kommentar

Yeah, jeg er veldig glad i futuristiske settinger, men favorittspillet mitt har verken en slik setting, og kom i tillegg ut før noen av de hadde prøvd en slik setting :p. teknologinivået i FF7, FF8 og FF13 passer meg ypperlig. Dessverre var det ikke nok for FF13 til å komme inn på topplista mi. Riktignok er FF6 ganske steampunk, som gir det et høyere teknologinivå enn de fleste andre spillene allerede, men I dette spillet er det veldig mange andre faktorer i tillegg til settingen som hever det til min førsteplass.

Det som trykker på mine knapper er en omfattende, og troverdig verden som gir deg mye igjen for å utforske den. Den verdenen som kanskje sugde meg mest inn var den i FF8. Jeg husker det føltes helt fantastisk å oppdage og utforske Deep sea research center, og Centra ruins hvor man fikk Odin. I tillegg er et solid gameplay som tar tid å mestre, og som gir meg mange muligheter til å utvikle karakterene mine inn i de rollene jeg ønsker å ha de i også meget viktig. Får jeg begge disse, så er jeg mer eller mindre garantert å kjøpe (og like) spillet :p.

.edit

Ja, jeg redigerer mye :(, jeg er litt ufokusert sent på kvelden :p

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Så hva synes dere om demoen av FFXII-2 som kom idag på PSN-store?

Er positivt overrasket, det virker som det er massive forbedringer fra originalen, selv om den etter min mening også var et meget godt spill i sin egen rett.

Verden føles "åpen", du har en moogle som er følgevenn og du kan til enhver til bytte hvem du styrer av Noel og Serah. Det som virker litt interessant er at du til enhver til kan velge 3 monster som du kan ha med i partyet. Da kan du faktisk bruke alle 3 i de forskjellige paradigms du har plass til. Så får du benyttet flere setups tidlig i spillet som COMCOMCOM RAVRAVRAV MEDMEDMED for de som har spilt FFXII til endgame. :)

Slossing / grinding virker også som en massiv forbedring da du kan velge kamper selv lett, det er random encounter, men de "popper" opp og du kan enten dodge eller gå rett på og angripe, gjør du dette fort får du pre-emptive strike og starter med f.eks. haste-buff.

Foruten det var det 2 sidequester på bare demoen, og flere situasjoner der du kunne velge om du ville gjøre enten A eller B for å få en "alternativ" slosskamp på slutten. Må innrømme jeg ble utrolig skuffet når demoen var over, hadde lyst til å prøve litt mer.. :S

Jeg er fryktelig spent på hvordan dette spillet er i sin helhet, og gleder meg nå bare enda mer til 3. Februar. Peace out.

Endret av Olorinmaia
Lenke til kommentar

Jeg kommer neppe til å spille demoen da det uansett ikke er noen tvil om at jeg skal ha spillet. Selv om jeg er verdens største FF-fan så må jeg fokusere på å bli ferdig med Dark Souls i god tid før mars.

Fint å se at Serah får en mer fremtredende rolle. I XIII hadde jeg alltid lyst til å pule spille med henne.

Lenke til kommentar

FF9 var dritt. Alle så ut som små dukker, det minte for mye om gamle FF-spill før nummer syv. Og i tillegg var historien dårlig fordi sisteboss ikke ble introdusert for spilleren før mot slutten av hele eventyret. Det er alltid et dårlig tegn. Bare se på FF8 og FF7, så er det en gradvis oppbygning av bekjentskapet med skurken/sisteboss.

I beg to differ.

Spoiler for FFIX og FFIV:

Antagonisten i IX er Kuja heile vegen, men antagonisten og den siste sjefen må då ikkje vera den same personen/skapnaden. Dette var tilfellet i FFIV (Golbez er antagonisten, Zeromus er siste sjef), og det er årsaka til at det er tilfellet i FFIX (Kuja er antagonisten, Necron er siste sjef). Det same gjeld «ut av ingenting»-tvistane. Dei er hyllester i forkledning; dei var med vilje og spelet skulle vera slik.

Spiller ingen rolle om det er hensikten eller ikke. Det er ingen grunn til å si at det er et godt valg. Tenk at gjennom disse spillene, som gjerne er 150 timers eventyr for mange. Så vet du ikke hvem sisteboss er før helt på slutten. Det er for dårlig.

Da vet du aldri helt meningen bak din egen innsats i spillet.

Så nettopp litt av videoen til FFXIII-2, og jeg syns generelt at utseendet på skurkene har blitt vanvittig dårlig. Dette startet allerede i FF11 Online, og forverret seg deretter. De bruker masse grafiske lyseffekter for å kamuflere hvordan bossen egentlig ser ut. Og i tillegg er de uproposjonert designet, som at hodet er som en ert, med kroppen til en kjempe. Men allikevel har de da klart å sette på to gigantiske horn.

Sisteboss i FF13 var prima eksempel. Noe av det styggeste og dårligste jeg har sett. Du slåss rett og slett mot en vegg med armer. Og det er like stygt som det høres ut som. Generelt har hele den kunstneriske stilen, av alt fra kostymer, arkitektur og interiør, fiendene, blitt for nedlessa i detaljer, at alt har blitt utdydelig og diffust. Sånn var det ikke før.

Lenke til kommentar

Yoshitaka Amano var den opprinnelige hjernen bak FF-designet og han er forøvrig en anerkjent kunstner utenfor spillbransjen også. Stilen hans ligger i grenseland mellom det figurative og abstrakte med en tilsynelatende tilfeldig bruk av farger, men det var umulig å gjengi stilen hans på spill med NESens og SNESens grafiske begrensninger, så sluttrestultatet ble veldig forenklet og figurativt sammenlignet med Amanos skisser. Det man ser med de senere spillene er at man endelig har kunnet gjengi Amanos surrealistiske stil på skjermen og det viser seg spesielt i designet på fiendene. Sluttbossen i XIII slo meg som noe som kunne være tatt rett ut av et av Amanos bilder og som fan av fyren synes jeg det bare var positivt. Dette er et særpreg ved FF man burde beholde og dyrke videre, faktisk skulle jeg likt å se et FF hvor spillet som helhet minnet om et Amano-verk.

Lenke til kommentar

Nomura er ti ganger dyktigere enn Amano.

Det er en fordel å kunne lese det visuelle lett, framfor å ikke klare det.

Nomura har skarpere linjer, en klarere tanke bak sitt design, og kontrollert bruk av farger. Samtidig som han antageligvis er i øverste klasse når det gjelder anime-stilen. For meg er surrealisme og abstrakte metoder, brukt når man ikke helt vet hva man vil, og ikke klarer å få klarhet i sine egne tanker, og få dem ut i virkeligheten.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle om det er hensikten eller ikke. Det er ingen grunn til å si at det er et godt valg. Tenk at gjennom disse spillene, som gjerne er 150 timers eventyr for mange. Så vet du ikke hvem sisteboss er før helt på slutten. Det er for dårlig.

Da vet du aldri helt meningen bak din egen innsats i spillet.

Men kvifor må den siste sjefen vera noko meir enn den siste sjefen? Altså, FFIX har jo så mykje antagonisme og konfliktar i seg at eg ikkje kan fatta at nettopp dette skal øydeleggja så mykje for deg at du kan påstå at spelet er «drit», og isåfall må jo FFIV vera drit òg. :no:

Lenke til kommentar

Å diskutere hvilke kunstformer som er mer eller mindre høyverdige er lite fruktbart. Da kan vi like godt diskutere om cola er bedre enn solo.

Jeg liker også Nomura, men han har en langt enklere og mer kommersiell stil som jeg ikke vil sammenligne med Amanos. Nomura er først og fremst spilldesigner mens Amano først og fremst er kunstner.

Ultimecia kom også ganske poff ut av intet, selv om det ikke var like ekstremt som necron og zeromus

Men gjorde hun egentlig det? Det blir hintet til at Ultimecia og en viss svært sentral karakter er en og samme person, men i en alternativ fremtid.

Ellers mener jeg utviklerne burde stå helt fritt til å legge opp sluttbossen som dem vil. Jeg satte pris på at Sephiroth var bygd opp som karakter gjennom hele spillet og hvordan det ga sluttkampen ekstra tyngde, men det blir kjedelig å legge en slags mal på hvordan en sluttboss skal presenteres.

Endret av Spartapus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...