Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!


Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

  1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

    • Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53


Anbefalte innlegg

Det er første gang jeg har hørt noen beskrive teknomusikk som "nydelig".

 

Hahaha!

Ok, la meg omformulere, musikken i cutscenes er slik FF musikken alltid har vært.

Nei det er den ikke.

Den blekner i forhold til klassisk FF-musikk, av Nobuo Uematsu. Og jeg tror de fleste som har vært fans i lang tid er enige. De vil nok bli rystet over det utsagnet ditt gitt. Fordi musikken til FF13 gjevnt over sugde, og bare beviser at nok et kvalitetsaspekt ved serien, er på vei nedover. I stor hastighet!

 

Smak og behag?

Masashi Hamauzu som var med komponist på FF X har komponert musikken i FF 13.

Synes du musikken suger balle, så betyr det ikke nødvendigvis at den gjør det! Det er din mening, og all respekt for den.

 

Tidvis liker jeg den svært godt, tidvis ikke i det hele tatt.

Endel spillanmeldere (les: nettsider og blader) slakter spillmekanismen, historien osv, men roser grafikk og musikk.

Som sagt, smak og behag.

Enig med deg at tidligere spill i serien har hatt bedre musikk, men at all musikk i FF 13 er elendig er jeg ikke enig i.

Endret av Maverick2002
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flere av de gode gamle er jo igjen. Nomura er dritflink. Samme er Kitase og Nojima. Det er disse som er ansvarlige for den gedigene suksessen FF har hatt, ikke Sakaguchi, selv om han fant opp serien. Men det er de enda nyere menneskene etter dem igjen som ødelegger serien.

 

Uematsu ble ikke presset ut, han pensjonerte seg, og startet som frilanser. Han kunne fortsatt å lage musikk til serien, hvis Square hadde leid ham inn, men det gjorde de ikke. Derfor er det Square sin feil at vi ikke får musikken hans i spillene lengre.

 

Det er nok styret lengre opp i selskapet, som president Yoichi Wada, som har godkjent altfor dårlige valg, enten det er å lage flere spinoffs, og gjøre annenhvert FF til et MMORPG-spill, noe som opprinnelig var Sakaguchi´s idé.

Lenke til kommentar

Flere av de gode gamle er jo igjen. Nomura er dritflink. Samme er Kitase og Nojima. Det er disse som er ansvarlige for den gedigene suksessen FF har hatt, ikke Sakaguchi, selv om han fant opp serien. Men det er de enda nyere menneskene etter dem igjen som ødelegger serien.

 

Uematsu ble ikke presset ut, han pensjonerte seg, og startet som frilanser. Han kunne fortsatt å lage musikk til serien, hvis Square hadde leid ham inn, men det gjorde de ikke. Derfor er det Square sin feil at vi ikke får musikken hans i spillene lengre.

 

Det er nok styret lengre opp i selskapet, som president Yoichi Wada, som har godkjent altfor dårlige valg, enten det er å lage flere spinoffs, og gjøre annenhvert FF til et MMORPG-spill, noe som opprinnelig var Sakaguchi´s idé.

 

Jeg går ut ifra at dette er et svar på det jeg skrev? Du har rett i at Uematsu ikke ble presset ut, men ellers så er det du skriver ikke egentlig uforenlig med det jeg skrev. Det er ingen tvil om at Nomura har tjent mye penger for Square, og sånn sett er an dritflink som du skriver. Men Final Fantasy ble ikke stort med Final Fantasy VII, så selv om det er riktig at Nomura, Kitase og den gjengen har bidratt sterkt til Final Fantasy sin suksess, så er jeg ikke enig i at det er de som har gjort serien bra. Serien var nemlig stor lenge før dette.

 

Dette er selvsagt subjektivt, og jeg tipper mange her inne som er misfornøyd med nye Square og foretrakk det de laget før, egentlig foretrekker ulike ting. Personlig synes jeg det beste som er kommet ut av dem er Final Fantasy 4,5,6,9 og 12, Final Fantasy Tactics, Vagrant Story og slikt, men ut ifra avstemningen her, så ser det ut som de fleste foretrekker Final Fantasy 7 og 10, og min forståelse av hvorfor Square er så ubrukelige i dag er at også ledelsen med Yoichi Wada nettopp forsøker å lage slike Final Fantasy-spill. FFXIII er et direkte resultat av det, og slik bare den naturlige fortsettelsen på det som mange egentlig liker.

 

Når det er sagt, det er ikke rart Sakagachi er ute, han gjorde noen merkelige valg, der Final Fantasy: The Spirits Within selvsagt er det verste, men når han forsvant har Nomura og hans krets overtatt. De har tjent mye penger for Square, men de har også - etter min personlige mening - latt serien gå i helt feil retning, og gjør at jeg og mange andre i dag synes at selskapet ikke lengre er noe spesielt. Selv om vi nok lengter etter ulike epoker.

Endret av taterfyrings
Lenke til kommentar

Sakaguchi sto for en suksess med Final Fantasy som sørget for salgstall rett borti millionen per spill.

Men Final Fantasy VII solgte bortimot ti millioner eksemplarer, og forvandlet hele sjangeren, og markerte starten på en bransje som etterhvert skulle være representert i nesten alle hjem. Husk at det faktisk var tv-reklame for FF7 her i Norge da.

 

Så når vi snakker om hvor store Squaresoft og Square Enix er nå, vil jeg si at jo - det var Final Fantasy VII som gjorde dem så store.

 

Forresten så likte jeg Spirits Within :p Men Sakaguchis kreativitet gikk ellers på tomgang. Det var for mye ridderpreg og europeisk eventyr over FF1-6. Serien stagnerte.

Endret av Ramius
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg håper neste kapittel i serien blir uten Kitase, Nomura og gjengen. Kitase og co. lagde noen bra spill fram til FFX, men har i det siste blitt for fristet av dagens avanserte grafikkmuligheter, og istedet for å lage gode spill blir det for mye grafikk og spektakulære kuttscener. De kan godt få lage spill i serien ved en senere annledning, men akkurat nå synes jeg serien trenger utviklere med et annet fokus. Få gjerne tilbake utviklerne bak FF9 og 12. Nå er jeg såklart klar over at det ikke er så lenge siden FF12 kom ut, men det er veldig lenge siden det ble påbegynt, så det begynner å bli nærmere 8-9 år siden S-E begynte på et nytt FF spill uten Nomura og Kitase.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Heisann, lenge siden jeg har postet her.

Lurte bare på om jeg må backtracke til PS1 for å spille FF 7 og 9 på konsoll.

Min gamle PS1 gikk bort under en oversvømmelse av kjelleren, vil gjerne spille med PS-kontroller, kan sikkert bruke en emulator, men aldri blitt helt fornøyd med de.

Tips og triks tas i mot med stor takk.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

10 januar på xbox og dagen etterpå PS3.

 

Forøvrig synes jeg det er passe latterlig at vi som fortsatt finner glede og underholdning i spillene fra Final Fantasy, ikke blir sett på som ekte fans. De som har forlatt serien står fritt til å gjøre det selvfølgelig, men å kalle oss som liker de nye spillene som blir gitt ut er ikke uekte fans.:roll:

Endret av Cloudemyx
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...