Gå til innhold

Final Fantasy-religionens tråd - SKJUL SPOILERS!

Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?  

814 stemmer

1. 1. Hvilket Final Fantasy-spill er din favoritt?

• Final Fantasy (1987)
      39
    • Final Fantasy II (1988)
      4
    • Final Fantasy III (1990)
      11
    • Final Fantasy IV (1991)
      9
    • Final Fantasy V (1992)
      10
    • Final Fantasy VI (1994)
      41
    • Final Fantasy VII (1997)
      336
    • Final Fantasy VIII (1999)
      76
    • Final Fantasy IX (2000)
      92
    • Final Fantasy X (2001)
      131
    • Final Fantasy XI (2002/2004)
      19
    • Final Fantasy XII (2006)
      53

Anbefalte innlegg

Jeg har både Final Fantasy III til DS og Final Fantasy VI på GBA.

Begge spillene er velgid gode, men også ganske forskjellige.

I Final Fantasy III har du fire personer på laget. Du starter med bare en, men får med deg de tre andre ganske raskt. Du kan skifte job på personene dine, og utseende til personene er avhengig av hvilken job de har. Jobbene får du tak i gradvis (du får ca. 5 jobber hvar gang), og til slutt kan du velge fritt mellom 23 jobber. (den 23 jobben får du tak i ved hjelp av sidequests over Nintendo wifi.). Spillet er ikke super enkelt, men heller ikke så veldig vanskelig. Kampsystemet er slik som de to første Final Fantasy spillene, dvs. turbasert, men ikke ATB. Du velger en kommando for hver person, og så utføres handlingene etter hvem som er raskest. Historien er ganeks lineær, og personene blir kastet rett inn i handlingen, uten noen spesiell bakgrunn. Lengden er sånn passe, kunne kanskje vært litt lengre. Spillet har veldig god grafikk, men musikken kunne vært flere hakk bedre. Totalt sett, et bra spill, men et stykke fra perfekt.

Final Fantasy VI er noe ganske annet. Her har du totalt 12 personer på laget. Du kan bruke opp til fire av de samtidig. Du starter med bare 1, og de andre kommer gradvis. Det tar ganske lang tid før du har alle personene, og de kommer og går hele tiden. (Så lange jeg er, i hvertfall.) Du kan ikke skifte jobb, så alle personene beholder samme utseende gjennom hele spillet. Personene er også vedig forskjellige, her har du alt fra en tyv med kniver og en monk som bruker bare hendene, til en maler med en malerkost som våpen og en gambler som spiller på en slottmaskin under kamp. Historien i spillet er veldig bra, en av de beste historiene i Final Fantasy etter min mening. Kampsystemed er turbasert, og ATB benyttes. Vanskelighetsgraden skuffer meg litt. Jeg eier de fleste av fiendene mine nesten hele tiden. Men det finnes også en del små overaskelser. Spillet er veldig langt, med to utgaver av verdenen å utforske. Grafikken er egentlig ganske dårlig, men betyr ikke så mye i denne sjangeren. Musikken er noe helt annet, her har du noe av det beste jeg har hørt i et Final Fantasy spill. Totalt sett, Final Fantasy VI er verdt hver eneste krone det koster, og mere til. Men det er heller ikke perfekt, deg mangler litt på grafikk og en del på utfordring.

Så ja, du bør så absolutt skaffe deg begge spillene. Final Fantasy IV skal også komme til DS, og jeg kommer ganske sikkert til å skaffe meg det også.

Endret av Hanky_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Grafikken i FF:IV er ikke dårlig. Det er herlig 2D.

Og musikken i FF:III suger litt, ja. Kunne vært litt mer engasjerende kampmusikk og f.eks musikken i det første krystallrommet er så dårlig lagd. De skulle fokusert litt mer på musikken.

8923367[/snapback]

Mulig jeg tok litt hardt i da jeg sa at grafikken i Final Fantasy VI er dårlig, men jeg har sett bedre. Men som jeg sa, grafikken teller veldig lite i denne sjangeren, i hvert fall når det er 2D. (og det er herlig 2D, som du sier.)

Jeg har også begge Golden Sun spillene til GBA, og det er noe helt annet når det gjelder grafikk. Der har du noe av det beste GBA kan klare.

Jeg har nettop kjøpt meg Final Fantasy V til GBA. Har ikke begynt med det enda, siden jeg jobber med Final Fantasy VI. Er det noen her som har erfaringer med det?

Lenke til kommentar

Jeg stemte Final Fantasy VIII. Det er ikke bare det beste FF-spillet jeg vet om, men det beste spillet jeg veit om, uansett sjanger eller plattform.

Jeg har rundet det èn gang om året siden jeg først spilte det i '99, og det har jeg tenkt til å fortsette med i en lang tid fremover.

Jeg elsker historien i det spillet, og funderer mye på hvordan plottet henger sammen. En av mine hobbyer går ut på å lese andres plotteorier og sammenligne dem med mine egne. Den lengste plotanalysen jeg har lest var på flere hundre sider, og dekte hver minste detalje av spillet, fra start til slutt kronologisk. Og kronologi er et veldig vanskelig begrep i dette spillet. Spillet handler nettopp om tid, om hvordan tiden går, om hvordan den blandes sammen og ødelegges. Nettopp derfor finnes det så mange teorier rundt spillet, fordi tid er relativt, og er et vanskelig fenomen og begripe.

Blir helt satt ut av å tenke på plottet i det spillet. Det slår en hver bok/film jeg noensinne har lest/sett.

Endret av Skurupu
Lenke til kommentar

Jeg har nettop kjøpt meg Final Fantasy V til GBA. Har ikke begynt med det enda, siden jeg jobber med Final Fantasy VI. Er det noen her som har erfaringer med det?

8925799[/snapback]

Jeg har det =D Det er ganske bra laget i føge meg, men kan være litt vansklig å forstå hvordan det fungere i starten. Men job systemet ligner på ff3 og er ganske artig hvis du greier å bruke det :)

Jeg har lyst på ff3 og =(

Lenke til kommentar

8925799[/snapback]

Jeg har det =D Det er ganske bra laget i føge meg, men kan være litt vansklig å forstå hvordan det fungere i starten. Men job systemet ligner på ff3 og er ganske artig hvis du greier å bruke det :)

Jeg har lyst på ff3 og =(

8942284[/snapback]

Prater du om FF:V eller FF:VI?

JomT, jeg vil si ca 70 timer

Endret av Patney
Lenke til kommentar

Prater du om FF:V eller FF:VI?

JomT, jeg vil si ca 70 timer

8942422[/snapback]

Det er Final Fantasy V han snakker om, siden det sammenlignes med jobsystemet i Final Fantasy III. Job systemet har jeg erfaring med fra Final Fantasy Tactics Advance. Et veldig bra system, i grunn.

Lenke til kommentar
Edit: Hm, hvor kan man få tak i Windbreakers?(trenger de om en stund).

8909927[/snapback]

Quoter meg selv fra litt tidligere ;) , vet noen hvor man kan få tak i Windbreakers? :)

8940834[/snapback]

har ikke peiling men tipper fra navnet at det er en øks?

8941271[/snapback]

Nopes, tror det er armor av ett eller annet slag ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...