Gå til innhold

Synspunkter og løsninger på piratkopieringsprob?!

Anbefalte innlegg

I kjølvannet av den svenske loven om piratkopiering og avgifter på blanke CD og DVD plater må man jo starte en debatt i Norge så alle sider av dette temaet blir belyst! ...i Sverige kommer synspunktene åpenbart fra én kant, nemlig fra de som kjenner til musikkbransjen, men ikke har peiling på teknologi.

For hvis man struper salget av ting som DVD plater vil den teknologiske utviklingen på dette feltet også stoppe. Hvis det samme skjer med harddisker er vi ille ute. Se for deg at, for å spare utgifter, kjøper folk mindre lagringsplass. Så starter en utvikling hvor applikasjoner og dokumenter lages så lite plasskrevende som mulig for at folk i det hele tatt skal kjøpe de! Ting som det vil jo kunne skade den teknologiske utviklingen ganske kraftig (og jeg tipper halvparten av riksdagsmedlemmene ikke har tenkt så mye på en slik side av saken...)

Men jeg reagerer også litt når jeg ser folk sier politikerne skal skytes for dette, for gjeldende lover er kanskje ikke helt gode de heller?

I og med at tusenvis av mennesker i løpet av fem minutters hjelp av en med litt peiling kan starte å laste ned de nyeste CDene og DVDene... Slik utviklingen utvikles datakunnskapene hos den vanlige :p borger i en rasende fart er det stadig fler som kan dette. Tenk også på at nær sagt enver 15 åring vet hvordan man laster ned musikk! Tenk når disse blir 25 og eldre...

At det vil gå utover musikk og filmsalget (for ikke å si programmer osv.) når store deler av befolkningen bruker DC++ og hvert borettslag kjører sinegen hub ;) -er det jo ikke tvil om.

Robbie Williams vil sikkert selge hauger av plater fremdeles, men hva med mindre artister som såvidt selger nok til å overleve (mitt syn er at disse ofte er veldig bra!) , vil de overleve at folk tenker.. "hmm, skal jeg kjøpe denne platen da, er jo ikke sikker på om jeg vil like denne ukjente artisten...nei jeg laster ham ned istedet..."

Er det noen som har synspunkter eller løsninger på dette?? Her samles jo tross alt folk som har en viss peiling både på teknologi og musikk!

EDIT: overskrift

Endret av The Terminator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...