Gå til innhold

Den perfekte 5-mannsgruppa (horde)


Anbefalte innlegg

Hvis alle skal spille forskjellige chars så liker jeg denne comboen veldig godt:

 

Priest

Rogue

Shaman

Warrior

Druid

 

Hvis flere ikke har noe imot å spille det samme så er dette en gruppe som fungerte veldig bra en gang jeg gjorde ZF:

 

Shaman

Shaman

Druid

Druid

Rogue

 

edit:

 

PS. Jeg er selv druid heh

 

Jeg har også ofte spilt uten warrior og det funker helt fint opp til ihvertfall lvl 50, da en druid kan tanke en del ihvertfall.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Must:

Warrior

Mage

Priest

 

Alternativer:

Shaman/Warlock (ekstra grei å ha visst dere blir wipa langt inne i instancen) foretrekker Warlock her

Druid (ekstra tank/healer, combat resser)

 

Men jeg liker å ha med meg 2 mager inn, er stor fan av AoE.

 

Er druid selv,

 

 

Har selv gjort ZF med 2 priester, 2 mager og meg som tanker, det fungerte ganske greit,

Lenke til kommentar

Det er jo kult hvis folk hadde begrunnet svarene sine. :)

 

-- Nødvendig --

Warrior og priest er selvskrevne. Warrior holder aggro og tar imot juling, og priest healer warrior / buffer stamina. Med shadowspec kan priest også gjøre finfin (og lite aggro-skapende) skade med PW: Pain. Resurrect er også uvurderlig, så priesten bør holdes i live for enhver pris.

 

-- Ikke fullt så nødvendig --

Mage har fine aoe-spells, og kan sheepe, lage vann/mat, samt gi buffe intellect. Frostmage kan også hindre instance-mobs å stikke av, og dermed aktivisere flere mobs.

 

Rogue gjør skrekkelig mye skade, men bør ta seg en bolle inntil warrior har opparbeidet seg en solid dæsj aggro. Har sap (svimeslår humanoids), som er helt ypperlig når man vil hindre en caster/healer-mob å gjøre jobben sin. Har også kick, som stopper en caster fra å fyre av et spell.

 

Warlock har pets, healthstones (instant helse) og soulstone (resurrecter en død spiller, da helst priest), samt fine dot-spells (immolate, corruption). I en komplett gruppe burde man bruke imp som pet, pga blood pact (stamina-buff til alle i gruppen).

 

Druid er en jack of all trades, master of none. Kan delvis erstatte tank, healer og caster, men hvis det er meningen at alle skal spille samtidig, så kan man fint hoppe over druid.

 

Shaman har totems som buffer/healer/skader, og fungerer som caster/healer.

 

Hunter.. kan putte hunters mark på en mob, slik at alle vet hva som skal angripes. Har også feller, samt ymse dot-effekter på piler. I tillegg har man pets, som blir ca. en halv tank, hvis brukt riktig (holder aggro).

 

Personlig ville jeg valgt følgende:

 

Warrior, priest, mage, shaman og rogue/warlock.

 

Warrior bør fokusere på å holde aggro, samt bruke 1 hånds-våpen + skjold. Priest kan med fordel shadowspecces i begynnelsen.. med spirit tap har man full mana på 0,svisj, og imp. PW: pain gjør mye skade over tid (uten bøttevis med aggro). Mage holder seg i bakgrunnen og bruker low-aggro spells i begynnelsen, og zapper mobs når de nærmer seg lite helse. Shaman pumper ut totems som passer anledningen, hjelper priest med healing (dvs. healer andre enn warrior) og zapper folk her og der. Rogue tar det litt med ro til tank har fått aggro, og står bom stille og bruker feint hvis han/hun får aggro. Sap og kick brukes flittig på casters/healers. Warlock bruker imp som pet (stamina buff, noe som blir en solid dose ekstra hitpoints når alt regnes sammen), bruker soulstone på priest (i tilfelle alle blir drept), og hjelper til med dots (immolation + corruption). De som kan bruke wand, må endelig gjøre det.. det drøyer manaen, skaper lite aggro, og kan gjøre finfin skade når man kommer litt opp i level. For priest er dette spesielt greit, da mana stort sett bør brukes til healing av warrior.

 

Det viktigste er egentlig å spille klassen sin skikkelig. Er man priest, skal man ikke være førstemann og banke opp mobs med staven sin. Rogues er ikke tanks, og spiller de som det, må de regne med å dø mer enn et par ganger. Mages tåler ikke særlig mye juling, og skal ikke pumpe ut det ene aggro-skapende spellet etter det andre.

 

Warrior og priest er de to viktigste klassene, og at disse to holdes i live er første prioritet. Warrior skal holde aggro borte fra resten av gruppen, og priest healer skaden han/hun tar. Så lenge dette kan foregå uhindret (rogue får bøttevis med aggro, får panikk, løper rundt i ring og spammer "HAEL ME!!", mens warrior prøver å løpe etter for å få aggro tilbake, og priest prøver å klikke på roguen for å heale, noe han/hun så gjør, og får all aggroen roguen hadde, får bank og dør), kan resten av gruppen hjelpe til så godt de kan.

 

En annen ting er yrker. Velg litt av hvert, slik at dere utfyller hverandre. En velger herbalism/alchemism, en velger skinning/leatherworking, en velger mining/blacksmithing, en velger mining/engineering, og en velger tailoring/enchanting. Til å begynne med kan en eller to personer ta med seg en haug med coarse thread, lage linen robe (eller tilsvarende grønt leatherworking-plagg) og gi dette til enchanter (som så disenchanter og får opp enchanting skills). Hvis ingen trenger grønne items som dropper, gi det til enchanter.

 

Edit: det ble litt, det der.. :dontgetit:

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

hrhr.

Perfekte 5mannsgruppe ville vært 5 ikke-idioter fordelt på selvskrevne classer.

Ikke det at wow har så mange av akkurat denne typen, er mangelvare vil jeg påstå. Men finnes vel et par der ute. (eller...?)

Imo er ikke en perfekt gruppe "1 av den classen, en av den, og seff en av den, klarer oss ikke uten den lolz!11, også 2 av den der".

 

Man trenger folk med noe mellom øra, eller hur? Uansett om man har et "perfekt" setup sliter man lite hvis man har idioter i gruppa (noe som skjer alt for ofte).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t9DveYkZ

Dette er vel ikke direkte relatert til emnet, men altså - ikke gå inn for å lage den perfekte gruppe, la heller folk spille hvaenn de vil. Mye bedre det enn at folk egentlig ikke ønsker å spille klassen sin, og gir beng når de er lvl 20.

 

Men det er greit å ha med en healer og en tank, samt variere så ikke alle bruker lik type armor.

Lenke til kommentar

alle er enige om ;

 

1. Warrior

2. Priest

 

Hvem er best og mest nødvendig i et party av de resterende classene? Shaman og Druid er de classene som hjelper teamet mest imo.

 

3. Shaman - Healer og totems. totems er noe av detkraftigeste team "buffs" som finnes. (60+ boost på str/agi osv). kan også heale og har god DPS. for ikke å snakke om Reincarn self tingen som hindrer wipes. Helt nødvendig i et horde party etter min mening. (pvp og instances)

 

4. Druid - Healer, buff, entangle, "bear form" og en res om nødvendig. buff er det beste med Druiden. 20+ på alle attrib til alle 5 spillerne. Kan ikke få understreket dette nok hvor mye det har å si på total DPS. Og så får spillerne også resist all og armour. Uber buff. Entangle for å vinne noen sekunder til å enten redde noen eller drepe noen. bear form for å tank om nødvendig.

 

Den siste er veldig åpen. Her er det bare å ta det du vil;

* en ekstra shaman er flott. Da kan de hjelp til der det trengs (totem, heal og DPS)

* en rogue kan sap og utmerket DPS. men lite annet som hjelper teamet

* hunter kan mark, melee/ranged og nature resist aura, pet, freeze/frost trap og bra DPS. men lite annet som hjelper teamet.

* en warlock kan soulstones, pet, bra DOT, sta aura fra imp. Bra for teamet. hindrer wipes

* mage sheep er uber, og DPS er høy, men det er også det hele.

 

Jeg ville valgt 1 av 3 ; Warlock, Priest, Shaman, Mage. skulle jeg tatt en endelig avgjørelse ville det være å gi flere alternativer til teamet som total;

 

5. Mage - two words Sheep FTW. det er et must å stoppe en mob for å unngå wipes

 

Men det er ikke classene som avgjør om det fungerer eller ikke, det er spillerne. :thumbup:

Endret av Ithkul
Lenke til kommentar
alle er enige om ;

 

1. Warrior

2. Priest

 

Hvem er best og mest nødvendig i et party av de resterende classene? Shaman og Druid er de classene som hjelper teamet mest imo.

 

3. Shaman - Healer og totems. totems er noe av detkraftigeste team "buffs" som finnes. (60+ boost på str/agi osv). kan også heale og har god DPS. for ikke å snakke om Reincarn self tingen som hindrer wipes. Helt nødvendig i et horde party etter min mening. (pvp og instances)

 

4. Druid - Healer, buff, entangle, "bear form" og en res om nødvendig. buff er det beste med Druiden. 20+ på alle attrib til alle 5 spillerne. Kan ikke få understreket dette nok hvor mye det har å si på total DPS. Og så får spillerne også resist all og armour. Uber buff. Entangle for å vinne noen sekunder til å enten redde noen eller drepe noen. bear form for å tank om nødvendig.

 

Den siste er veldig åpen. Her er det bare å ta det du vil;

* en ekstra shaman er flott. Da kan de hjelp til der det trengs (totem, heal og DPS)

* en rogue kan sap og utmerket DPS. men lite annet som hjelper teamet

* hunter kan mark, melee/ranged og nature resist aura, pet, freeze/frost trap og bra DPS. men lite annet som hjelper teamet.

* en warlock kan soulstones, pet, bra DOT, sta aura fra imp. Bra for teamet. hindrer wipes

* mage sheep er uber, og DPS er høy, men det er også det hele.

 

Jeg ville valgt 1 av 3 ; Warlock, Priest, Shaman, Mage. skulle jeg tatt en endelig avgjørelse ville det være å gi flere alternativer til teamet som total;

 

5. Mage - two words Sheep FTW. det er et must å stoppe en mob for å unngå wipes

 

Men det er ikke classene som avgjør om det fungerer eller ikke, det er spillerne. :thumbup:

Når man har warrior og priest så trenger man ikke både druid og shaman. Hva skulle druiden gjort i det partyet? Warrior tank, priest healer, shaman ekstra healer og hindrer wipe med self ress... Druid hadde blitt stående å nuke, og da er det flere klasser som er MYE bedre.

Lenke til kommentar

Shamanen kan konsentere seg om damage dealing. Druiden kan småheale, melee, nuke og combat resse (som ingen andre kan) presten hvis det skulle være nødvendig. Druiden kan også sette et beast ut av spill med sleep eller bruke entangling roots i utendørs instancer. Klart det fins bedre nuke klasser, men starfire + moonfire + fearie hjelper en god del på mobs. Druids kan også holde mana høyt oppe med clearcasting.

 

edit:

 

Sier ikke at det ikke fins alternativer, men jeg er litt biased siden jeg spiller druid og føler at jeg har bidratt mye i mange parties.

Endret av SBS
Lenke til kommentar
5xShaman. :roll:

Gjorde faktisk maraudon for en stund siden med 1warrior, 3 shamaner og en prest ;)

 

En skog totemer, windfury på 3 shamaner og warrior og brute force :!: :!:

Det artigste instance-run jeg har gjort til dags dato(utenom at de andre shamanene rollet på skjoldet og vant)

 

Warrior hadde jo ikke sjans til å holde aggro da.. Så det endte opp med at alle utenom presten tanket.

Lenke til kommentar
Problemet med rogues er at de outdamager meg som warrior, og da er det ikke alltid like lett å holde aggro fra alle mobs.

Beklager å måtte si det, men om du ikke klarer å holde på aggro så lenge noen gjør damage på den du tanker, er du rett og slett talentløs. For det første gjør en prot-specced warrior VELDIG lite dmg, og for det andre er det jo threat som gjør at mobben skal slå på deg. Threat i form av sunder armor utgjør mye mer enn ren dmg. Eksempelvis på Ragnaros, hvordan i alle dager skal en prot specced warrior, da ifølge deg, da holde aggro siden andre classer outdmger han? Eventuelt et annet eksempel, Baron Rivendare, om MT skal ha maks dmg konstant, vil alle healers være tomme for mana lenge før han er dau.

 

Er du arms/fury-warrior må du vel jobbe litt med med mobben før han sitter, men det skal uansett ikke være noe problem.

 

Litt av skylda må også en rogue ta, feint/vanish ftw. Er man flink til å feinte, får man ikke aggro, dør følgelig ikke, og da mindre penger i repair costs.

Lenke til kommentar

Burde kanskje formulert meg bedre: Problemet ligger ikke ved klassen, men ved de som spiller rogues. Mange overvurderer seg selv, og guffer på med mye skade, uten å tenke på at tanken skal beholde aggro. Når de da begynner å få lite liv, springer de vekk og tanken klarer ikke å taunte moben for å få aggro igjen. Men men, det er de som får store repair-kostnader, ikke jeg. :)

Lenke til kommentar

Hva er alt pratet om rogues og huntere? De hører ikke hjemme i noen "perfekte" 5manns parties. Har selvsagt sine bruksområder i større raids though, især rogues med deres enorme dps. Men her e mitt forslag til en "perfekt" all-round gruppe som æ mener burde ha det beste utgangspunktet for å lykkes, med korte begrunnelser.

 

1. Priest (heal/shackle/buff)

2. Shaman (tank/totems/dps/wipe-protection)

3. Warrior (tank)

--------- pluss 2 av følgende ---------

?. Mage (sheep/dps/AOE/buff)

? Warlock(dps/healthstones/wipe-protection/bloodpact/aoe)

?. Druid (heal/shapeshifts/buff)

 

Klarte ikke bestemme meg, men desverre e det ufattelig sjelden man får grupper som denne :p

Endret av Toffen80
Lenke til kommentar

Hva som er den beste gruppa varierer etter hvilken instance du gjør, men hvis jeg skal sette opp den beste allround-gruppa blir det sånn:

 

Warrior - tank

Shaman - backup heal, off-tank, dps, totems, wipe recovery

Rogue - sap, dps, åpne kister/dører :p

Mage - poly, aoe, dps, int buff, water/food

Priest - healing, shackle, stam buff

Endret av purpledonkey
Lenke til kommentar
Hva er alt pratet om rogues og huntere? De hører ikke hjemme i noen "perfekte" 5manns parties. Har selvsagt sine bruksområder i større raids though, især rogues med deres enorme dps.

Rogues fungerer ypperlig i groups (stelath(scout)/sap/dps/lockpicking/kick <- drar fram alt det positive jeg kommer på med rogues fordi jeg spiller rogue :p), og den "perfekte 5-mannsgruppa" bør ikke bestemmes ut fra hva folk her mener, men hva dere 5 liker å spille.

 

Selvfølgelig er warrior & priest nesten et must, mens de tre andre slotene egentlig kan være hva som helst. Jeg (rogue) og en guildmate (hunter) farmet ca. 1/3 av Zul'Farrak bare oss to når vi var litt over lvl 50 (52-53? Husker ikke), før vi fikk hjelp av enda en guildie som også var rogue på samme lvl. Er ikke noe problem å klare seg uten healer/warrior når gruppa fungerer bra. Vi dual-sappet, lot pet'en tanke, og drepte mob'ene en etter en. Ikke noe problem. Husker ikke hvor mye vi gjorde, men klarte ikke de vanskeligste bossene der, da måtte vi nok hatt en healer.

 

Uansett, det jeg vil fram til er at en "perfekt" 5-mannsgrupper ikke blir perfekt når gruppa ikke funker bra. Folk må spille den klassen de synes er mest morre og er best med, og ikke bøye seg etter hva som er "nødvendig" for gruppa.

 

Jeg og guilden gjorde også hele sunken temple (Shade of Eranikus også) uten warrior. Vi var 1x lvl 60 rogue, 1x lvl 59 druid, og 2x rogues på lvl 55-56 og 1x hunter på lvl 55-56. Vi hadde ikke noen som helst problemer, sikkert mest pga. de høye levlene, men også pga. at gruppa fungerte utmerket sammen.

 

Så lenge gruppa funker bra, er gruppa egentlig "den perfekte 5-mannsgruppa". Det går ikke på hvilke classes som er med. ( Men det blir jo selvfølgelig en del lettere med en warrior og en priest da :p )

 

 

Edit: For å si det sånn, om en av dere vil spille ditt istedet for datt, så er det nettopp det dere bør gjøre. Spiller ikke noen rolle om noen vil spille rogue (imo wows morsomste klasse :p) istedet for en hvilken som helst annen klasse. Om to vil spille rogue, så er jo dual-sap veldig nyttig. Samme går jo sikkert for hvilken som helst annen klasse (2x mages f.eks. dual sheepe, og 2x warlocks f.eks. dual seduce osv osv) Spill det dere synes virker morsomt, ikke hva som blir "perfekt" i en 5-mannsgruppe. Dessuten kan jeg nesten garantere at dere kommer til å outlevle hverandre etter hvert :p En kamerat av meg har sluttet å spille, og en annen startet en ny char. pga. at han ikke likte druid. Gruppa deres kommer nok til å holde noenlunde likt lvl til kanskje rundt en lvl 15-20 elns.

Endret av Pug
Lenke til kommentar

Tro meg eller ei, men et party med druid, mage, priest, shaman og rogue fungerer overraskende bra. Vi er en vennegjeng som har lvla sammen helt til 60. Siden vi ikke ville ha inn en random warrior og dermed måtte utelate en, så ble det til at jeg tanket. Og tribute run i dm har blitt gjort med druid, shaman, mage, warlock og warrior. Så det er ikke bare en gruppesammensetning som kan fungere :)

Endret av Jeanette_83
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Selvfølgelig har samarbeid og "skills" en del å si hva grupper angår. Og vennegjenger som har dratt mange instancer ilag vil da ha fordeler mot såkalte pickup-groups. Men som topicen påpeker så var han ute etter den perfekte sådanne. Vi har heller ingen warrior i high-lvl klassen i vennegjengen, men vi klarer oss som regel rimelig bra. Selv om vi dog gjerne sku hatt en plated warrior med taunt :roll:

 

(2xShammy, Warlock, Mage, Prest)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...